Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Zagrebačka Uspinjača, simbol Zagreba i nezaobilazna turistička atrakcija, slavi 120 godina, a tim povodom iz podružnice Zagrebačkog električnog tramvaja (ZET), koja brine o uspinjači od 1929., priredili su za Zagrepčane i njihove goste prigodan program.


Program su otvorile u podne otvorile Zagrebačke mažoretkinje i Puhački orkestar ZET-a na donjoj postaji uspinjače.Na gornjoj postaji nastupili su potom, u 12,30 sati, KUD Valentinovo, a oni koji su došli na proslavu, mogli su degustirati Portugizac i vina vinara Zagrebačke županije te besplatno kušati pečene kestene. Program je upotpunila i glazba uličnih svirača.

Vezani članci Rekonstrukcija tramvajske pruge / Ilustracija "Jesam prošao, instruktore?" Vozilom autoškole upao u tramvajske tračnice Mrtvo tijelo u tramvaju - 1 Ubojstvo u tramvaju broj šest: Dnevnik Nove TV neslužbeno doznaje - ubijeni 52-godišnjak otprije je poznat policiji, a otkriveno je i čime je ubijen

Donji i Gornji grad prvi put su uspinjačom povezani 8. lipnja 1890. godine, a riječ je o najstarijem javnom prijevoznom sredstvu u Zagrebu, godinu starijem od konjskog tramvaja. Prva uspinjača bila je na parni pogon, a kabine su bile od drveta i obojene smeđom bojom.

Današnja uspinjača dužinu pruge od 66 metara i visinsku razliku od 30,5 metara 'savlada' za 55 sekundi, a u svojoj plavoj kabini na Gornji grad može prevesti 28 odraslih putnika. Uspinjačom se, prema statistikama, godišnje preveze oko 750.000, a tko se odlučio između 12 i 13 sati provozati uspinjačom, uz kupljenu kartu, dobio je i prigodnu razglednicu te info letak.

Mnogo je i onih koji se voze uspinjačom povremeno, bez svakodnevne žurbe, pa je doživljavaju kao dobru zagrebačku tradiciju, a posebno je vole zaljubljeni i djeca koja se jedina voze radi vožnje pa se nerijetko provozaju uspinjačom nekoliko puta zaredom.

U 120 godina nijedna nesreća

Oni koji se svaki dan voze uspinjačom znaju da se u svoju najkraću, najbržu, najlakšu i najudobniju vezu između Donjeg i Gornjeg grada mogu pouzdati svakodnevno od pola sedam ujutro do ponoći s polaskom svakih deset minuta.

Dok je još radila na paru, uspinjača je često znala stati ili pak uopće ne krenuti, pa su je Zagrepčani prozvali 'zapinjača', no sve promijenilo 1934. kad je dobila električni pogon. Pritom je važno istaknuti kako tijekom svojih 120 godina vožnje nije bilo nijedne nesreće, nijednog stradalog putnika i zato uvjerljivo nosi naslov najsigurnijeg javnoga prijevoznog sredstava.

U više navrata, uspinjača je bila obnavljana i uljepšavana, a 2004. prilagođena je osobama s invaliditetom zbog pristupne kosine i ugrađene hidraulične podizne platforme. Danas uspinjača ima upravljački pogon suvremenog tipa s procesorskim upravljanjem tako da još od 2005. pogon zaustavlja kabine bez trzaja.

>> ZET pred kolapsom, nema više povlaštenih karata?

Kako je uspinjača izgledala tijekom 120 godina može se vidjeti u staničnim zgradama gdje je postavljena izložba povijesnih fotografija uspinjače. (Hina)

Još brže do svakodnevnih vijesti prilagođenih tebi. PREUZMI novu Još lakše do najnovijih vijesti o poznatima. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju