Osnovni je cilj otkloniti regulatorne prepreke i ujediniti 28 nacionalnih digitalnih tržišta u jedno. Potpuno jedinstveno digitalno tržište potpomoglo bi gospodarski rast, otvorilo stotine tisuća novih radnih mjesta i omogućilo bolji pristup visokokvalitetnim digitalnim mrežama i uslugama.
Niže cijene poziva i poruka prema drugim zemljama članicama Europske unije posljednja su pogodnost koju uživamo kao građani Europske unije. Novom regulativom koja je stupila na snagu 15. svibnja ove godine cijena poziva ne smije iznositi više od 1 kune i 76 lipa po minuti, odnosno 55 lipa po SMS-u. Time je došao kraj visokim iznosima na računima građana. Kako bi se osiguralo da se sve provodi prema pravilima Europske unije, Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti ili HAKOM je taj koji nadgledava rade li operatori svoj posao.
Digitalizacija
(Foto:
Getty Images)
„Mi smo bili u razgovorima s operatorima prije stupanja na snagu te regulative, tako da su oni bili upoznati s njome, a mi smo samo naknadno provjerili pridržavaju li se onoga što smo se dogovorili“, rekao je Ivo Majerski iz HAKOM-a.
“Korisnici su u početku dosta nazivali korisničku službu i informirali se o tim cijenama ako im nešto nije bilo jasno. Kada govorimo o navikama krajnjih korisnika, s obzirom na to da se uredba primjenjuje tek nešto više od dva mjeseca, nismo primijetili neke značajnije promjene u ponašanju. Očekujemo kada prođe nešto više vremena da ćemo moći ocijeniti stvarne benefite za naše korisnike“, rekao je Pero Previšić, stručnjak za regulatorne poslove A1 Hrvatska.
Promjene u ponašanju za sada možda nije moguće utvrditi kada je u pitanju ova regulativa, no stvar je u potpunosti drukčija kada govorimo o inicijativama poput ukidanja geoblokiranja ili roaminga. To su inicijative kojima se europski čelnici s pravom mogu pohvaliti. Naime, ukidanjem neopravdanog geoblokiranja Europljani mogu kupovati online neovisno o tome u kojoj se zemlji članici nalaze. Europska unija stala je na kraj neopravdanoj diskriminaciji, zbog čega brige oko toga hoće li njihova kreditna kartica biti blokirana zato što je iz druge zemlje – više nema.
Ukidanje naknada za roaming na cijelom području Europske unije jedna je od inicijativa koje su građani itekako mogli osjetiti na vlastitoj koži. Time građani EU-a mogu tijekom gostovanja u drugoj zemlji članici neometano koristiti mobilni telefon kao da su kod kuće, bez straha od visokih mobilnih računa.
Digitalizacija
(Foto:
Getty Images)
„Posljednje Eurobarometrovo istraživanje pokazalo je da građani vrlo brzo promijene svoje navike kad shvate da imaju nova prava iz jedinstvenog digitalnog tržišta. Od trenutka kad je roaming ukinut broj poziva u roamingu se udvostručio, dok se promet mobilnih podataka povećao više od 12 puta“, rekla je Rima Joujou Deljkić, voditeljica ureda za medije iz Predstavništva Europske komisije..
Nakon uvođenja 4G mreže prije nekoliko godina građani s nestrpljenjem iščekuju uvođenje 5G mreže, koja će omogućiti još brži prijenos podataka te povezanost velikog broja uređaja poput dronova, pametnih hladnjaka, TV uređaja, automobila i mnogih drugih na internet.
„HAKOM očekuje da će se gradnja 5G mreže početi uvoditi, odnosno graditi u sljedećoj godini, nakon što se raspiše natječaj za frekvencije. Mi od te nove tehnologije očekujemo novi iskorak, ne samo u elektroničkim telekomunikacijama već i općenito iskorak u društvu“, rekao je Ivo Majerski.
Peta generacija mreže temeljit će se na postojećoj 4G mreži te će doprinijeti brojnim primjenama umjetne inteligencije, inovativne digitalne usluge u području zdravstva, obrazovanja, ali i zabave poput primjene virtualne stvarnosti u realnom vremenu te doprinijeti razvoju digitalnog društva u Hrvatskoj. One zemlje koje budu znale pravilno iskoristiti 5G mrežu osjetit će i mnogo veći gospodarski rast.
Digitalizacija
(Foto:
Getty Images)
„A1 Hrvatska još tijekom 2017. godine započeo je s prvim testiranjima 5G frekvencija, nedavno smo u živoj mreži testirali bitne brzine koje će 5G tehnologija omogućiti krajnjim korisnicima, a komercijalno korištenje očekujemo tijekom sljedeće godine, 2020.“, rekao nam je Pero Previšić.
Jedna je takva inicijativa i ona koja promiče besplatan pristup građana Wi-Fi mreži na javnim površinama poput parkova, glavnih trgova, knjižnica ili zdrastvenih ustanova. Do sada su objavljena dva kruga natječaja na koja su se gradovi i općine mogle prijaviti. Time su dobili vaučer u vrijednosti od 15.000 eura za troškove instalacije Wi-Fi hotspotova.
„Moram reći da je Hrvatska tu fantastično iskoristila sredstva. U prvom krugu dobili smo maksimalan broj vaučera, a i u drugom smo dobro prošli. Čini mi se da smo jedna od pet zemalja s najboljim povlačenjem sredstava, a vi morate uzeti da je Hrvatska jedna od manjih zemalja. Dakle, govorimo o apsolutnim brojkama“, rekao je Ivo Majerski iz HAKOMA.
Europska komisija za ovu je inicijativu u prvom krugu natječaja izdvojila 42 milijuna eura te 51 milijun eura u drugom. Svaka zemlja članica mogla je dobiti maksimalno 224 vaučera, a Hrvatska ih je u prvom krugu dobila upravo toliko, dok je za drugi krug dobila njih 142. Koliko smo dobro prošli, govore i brojke jer je u oba poziva Hrvatska izvukla 5.490.000 eura.
„Što se tiče krajnih korisnika, taj će projekt omogućiti postavljanje Wi-Fi spotova na mjestima okupljanja građana poput gradskih trgova, javnih ustanova, i tu će korisnici moći besplatno koristiti uslugu interneta bez obzira na mobilne tarife koje imaju sa svojim operatorima“, rekao nam je Pero Previšić, stručnjak za regulatorne poslove A1 Hrvatska.
Još jedna hvalevrijedna inicijativa kojom se Europska komisija aktivno bavi jest ona koja se tiče širokopojasne infrastrukture. Njezina gradnja znači da će se uspostavljati pristupne mreže u onim područjima za koja ne postoji komercijalni interes operatera za izgradnju, a nositelj ovog programa jest HAKOM. Kako bismo svi uživali jednaku kvalitetu digitalnih usluga, za ovaj je program izdvojeno 200 milijuna eura.
Ovo su samo neke od inicijativa na kojima Europska komisija svakodnevno radi. Trenutačno ih je predloženo 30, od kojih je 28 odobreno i finalizirano.
„Dugoročni je cilj povezati što bolje građane internetom, ali i dati poticaj europskom gospodarstvu i općenito da Europska unija zadrži svoj vodeći položaj u globalnoj konkurenciji u digitalnom svijetu“, zaključila je Rima Joujou Deljkić.