HGK donosi

Vjetar u leđa hrvatskim poduzetnicima: Kako izvoziti vlastiti proizvod i postati konkurentniji na tržištu

Izvoziti na inozemno tržište danas je lakše nego ikad. Iako se malo koja tvrtka u Hrvatskoj odlučuje na ovaj korak zbog straha od neuspjeha, poduzetnici izvoznici ostvaruju 66% ukupnog prihoda od prodaje, što ih čini nosiocima gospodarstva. Izvoznici postaju manje ovisni o domaćem tržištu koje je malo i ograničavajuće te otvaraju prostor održivosti poduzeća čak i u nestabilnim vremenima.

U trenutku rasta i razvoja brojna poduzeća počinju razmišljati o internacionalizaciji svojeg proizvoda, a prvi korak jest izvoz. Plasiranjem proizvoda na strana tržišta tvrtke šire svoje proizvodne kapacitete, zapošljavaju veći broj ljudi te ostvaruju veće prihode.

Ideja izvoza najčešće se nameće u trenutku kada tvrtka na domaćem tržištu dođe do svojeg vrhunca. Tada se okreće stranim tržištima kao platformi za širenje i želji za napretkom.

„Nekada poduzeće izvoz odabire kao svoju strategiju poslovanja, a nekada je izvoz zapravo jedini način za rast i širenje prodajnih lanaca. Većina poduzeća s vremenom nailazi na ograničenja na domaćem tržištu, što se u principu događa bez obzira na veličinu nacionalnog tržišta, pa rješenje nalaze u širenju poslovanja u inozemstvu“, rekao nam je Ivan Barbarić, potpredsjednik za međunarodne poslove u Hrvatskoj gospodarskoj komori.

Pročitajte i ovo HGK donosi Jesmo li izvukli pouku? Kako se tvrtke trebaju pripremiti za buduće krizne situacije

Pročitajte i ovo HGK donosi Možemo li se oporaviti od koronakrize? Ove tvrtke pokazuju da ima prostora za optimizam


Da bi tvrtka započela s izvozom, prvo treba odrediti koji je proizvod spreman za izvoz, a zatim odabire ciljno tržište na kojem će se taj proizvod moći dobro plasirati kada se u obzir uzme domaća i međunarodna konkurencija.

„Tvrtke članice HGK-a mogu kod nas dobiti informacije o specifičnom tržištu iz provjerenih izvora, kao i popise potencijalnih partnera, distribucijskih lanaca i sve ostale podatke koji će olakšati početnu fazu internacionalizacije. Time se minimalizira rizik te omogućuje sigurna i nesmetana trgovina“, rekao je Ivan Barbarić.

Na samom početku internacionalizacije tvrtka treba zadovoljiti nekoliko glavnih parametara, a oni se tiču financija, ljudskih resursa i vanjskog okruženja. Da bi proizvod bio konkurentan na tržištu, tvrtka mora imati višak sredstava, dovoljno ljudi koji će moći proizvesti veću količinu proizvoda te povoljne uvjete u vanjskom okruženju s minimalnim rizicima.

„Prvo je potrebno prikupiti dosta informacija i provesti detaljne analize unutarnjeg i vanjskog okruženja. To uključuje informacije o potrebama inozemnih kupaca, kao i mogućim rizicima na koje može naići, kao što su npr. politički, valutni, carinski i sl. Slijedi razvoj strategije ulaska na inozemno tržište, uz razvoj proizvodnih kapaciteta, tj. prilagodbu proizvoda specifičnim potrebama tržišta ako je potrebno“, kazao je Barbarić.

Pročitajte i ovo HGK donosi Gospodarstvo budućnosti: Evo čemu se trebamo okrenuti kako bismo pokrenuli hrvatsku ekonomiju

Pročitajte i ovo Brojni benefiti Samo pozitivno: Sve prednosti rada od kuće za uspješno poslovanje

Važno je razumjeti kako dišu lokalni potrošači, stoga je bitno odrediti veličinu tržišta i njegov sastav – koje starosne grupe prevladavaju, kakva je njihova kupovna moć, ali i kako veličina i trendovi tržišta utječu na ekonomske, socijalne i sezonske faktore. Zato je odabir tržišta uz odabir proizvoda najsloženiji i najvažniji dio posla.

„Za lakše provođenje analiza inozemnih tržišta izrađujemo gospodarske informacije o bilateralnim odnosima s raznim zemljama. Pripremamo i vodiče o uvjetima poslovanja na odabranim tržištima koji sadrže niz korisnih informacija za tvrtke izvoznike, od analiza makroekonomskog, pravnog i političkog okruženja, do poreznog i carinskog sustava i regulative koja se odnosi na njega“, rekao je Ivan Barbarić te dodao: „Za te je potrebe HGK razvio i novu uslugu, Fit4Globe, analize izvoznih potencijala određenih industrijskih grana Hrvatske. Namijenjene su tvrtkama koje svoje proizvode tek namjeravaju plasirati na strana tržišta, ali i onima koji planiraju povećati postojeći izvoz.“

Najprivlačnije je ono tržište koje je veliko, neprestano u porastu, s visokim prihodima, i koje nije osjetljivo na moguće nepredviđene situacije. Zato će primjerice tvrtkama koje dolaze iz Hrvatske najzanimljivije biti one zemlje čiji je gospodarski rast viši od našeg.

„Za hrvatske tvrtke u početnoj fazi internacionalizacije mnogo je lakše izvoziti u zemlje Europske unije ili susjedne zemlje jer često nema carinskih ograničenja, a konkurencija je poznata te je rizik za izvoz puno manji“, objasnio je Ivan Barbarić.

Jednom kada se odredi proizvod i tržište za izvoz, slijedi dio u kojem tvrtka treba pronaći partnera, odnosno uvoznika koji će proizvod plasirati na tržište. U tome poduzetnicima itekako pomaže Hrvatska gospodarska komora, koja djeluje kao posrednik i povezuje hrvatska poduzeća s inozemnim partnerima.

„Od Komore mogu dobiti popise inozemnih tvrtki, distribucijskih kanala, trgovačkih lanaca i svih ostalih gospodarskih subjekata u inozemstvu. Pri tome je dobro ne oslanjati se samo na kratkoročne, povremene izvozne poslove“, napomenuo je Barbarić.

Iako samo 15% hrvatskih tvrtki izvozi, riječ je o velikim poduzećima koja zapošljavaju više od 50% ukupno zaposlenih u hrvatskim poduzećima te ostvaruju 66% ukupnih prihoda od prodaje gledajući na nacionalnoj razini.

„Sva poduzeća koja izvoze imaju veću bazu kupaca, bolju tržišnu nišu i samim tim veće mogućnosti za rast i jačanje proizvodnih kapaciteta, što u konačnici dovodi do većeg broja zaposlenih. Zato su izvozni poslovi, ma kako izazovno izgledali, velika motivacija za rast poduzeća i zajednice u cjelini. Hrvatska poduzeća izvoznici nosioci su gospodarskog prosperiteta, njegove stabilnosti, povećanja zaposlenosti, rasta investicijskih aktivnosti“, zaključio je Barbarić.

Širenjem na nova tržišta poduzeće više nije ovisno isključivo o domaćem tržištu, već stječe mogućnost usvajanja novih znanja, vještina i tehnologija koje može implementirati u svoje proizvodne procese i tako doprinijeti dodatnom rastu svojeg poduzeća, kao i šire zajednice.

Aktivnosti HGK-a koje su bitne za poticanje izvoza usmjerene su na:
- predstavljanje informacija o inozemnim tržištima kako bi se osigurala pomoć kod izrade strategije ulaska hrvatskih tvrtki na njih
- izradu vodiča i analiza pojedinih industrijskih grana i preporuka za izvoz, naš projekt Fit4Globe
- umrežavanje s poslovnim subjektima u inozemstvu, organizacija b2b sastanaka, fizičkih i online, potonje organiziramo već gotovo godinu dana u sklopu projekta Go Global – Go Virtual
- okupljanje izvoznika oko poslovnih klubova – vijeća čije su aktivnosti usmjerene na poslovanje na određenim tržištima/zemljama
- povezivanje tvrtki za zajedničke izvozne i poslovne aktivnosti u inozemstvu
- organiziranje edukativnih seminara koji pomažu u odabiru izvoznih tržišta i pronalasku partnera u inozemstvu
- organizaciju i sufinanciranje zajedničkog nastupa hrvatskih tvrtki na sajmovima
- podršku izvoznicima u korištenju EU financiranja
- promicanje ulagačkih aktivnosti
- rad na povećanju novih ugovora iz područja gospodarstva, naročito o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja i dr.
 

Sadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom Hrvatska gospodarska komora po najvišim profesionalnim standardima.