U trenutku rasta i razvoja brojna poduzeća počinju razmišljati o internacionalizaciji svojeg proizvoda, a prvi korak jest izvoz. Plasiranjem proizvoda na strana tržišta tvrtke šire svoje proizvodne kapacitete, zapošljavaju veći broj ljudi te ostvaruju veće prihode.
Ideja izvoza najčešće se nameće u trenutku kada tvrtka na domaćem tržištu dođe do svojeg vrhunca. Tada se okreće stranim tržištima kao platformi za širenje i želji za napretkom.
„Nekada poduzeće izvoz odabire kao svoju strategiju poslovanja, a nekada je izvoz zapravo jedini način za rast i širenje prodajnih lanaca. Većina poduzeća s vremenom nailazi na ograničenja na domaćem tržištu, što se u principu događa bez obzira na veličinu nacionalnog tržišta, pa rješenje nalaze u širenju poslovanja u inozemstvu“, rekao nam je Ivan Barbarić, potpredsjednik za međunarodne poslove u Hrvatskoj gospodarskoj komori.
Da bi tvrtka započela s izvozom, prvo treba odrediti koji je proizvod spreman za izvoz, a zatim odabire ciljno tržište na kojem će se taj proizvod moći dobro plasirati kada se u obzir uzme domaća i međunarodna konkurencija.
„Tvrtke članice HGK-a mogu kod nas dobiti informacije o specifičnom tržištu iz provjerenih izvora, kao i popise potencijalnih partnera, distribucijskih lanaca i sve ostale podatke koji će olakšati početnu fazu internacionalizacije. Time se minimalizira rizik te omogućuje sigurna i nesmetana trgovina“, rekao je Ivan Barbarić.
Na samom početku internacionalizacije tvrtka treba zadovoljiti nekoliko glavnih parametara, a oni se tiču financija, ljudskih resursa i vanjskog okruženja. Da bi proizvod bio konkurentan na tržištu, tvrtka mora imati višak sredstava, dovoljno ljudi koji će moći proizvesti veću količinu proizvoda te povoljne uvjete u vanjskom okruženju s minimalnim rizicima.
„Prvo je potrebno prikupiti dosta informacija i provesti detaljne analize unutarnjeg i vanjskog okruženja. To uključuje informacije o potrebama inozemnih kupaca, kao i mogućim rizicima na koje može naići, kao što su npr. politički, valutni, carinski i sl. Slijedi razvoj strategije ulaska na inozemno tržište, uz razvoj proizvodnih kapaciteta, tj. prilagodbu proizvoda specifičnim potrebama tržišta ako je potrebno“, kazao je Barbarić.
Važno je razumjeti kako dišu lokalni potrošači, stoga je bitno odrediti veličinu tržišta i njegov sastav – koje starosne grupe prevladavaju, kakva je njihova kupovna moć, ali i kako veličina i trendovi tržišta utječu na ekonomske, socijalne i sezonske faktore. Zato je odabir tržišta uz odabir proizvoda najsloženiji i najvažniji dio posla.
„Za lakše provođenje analiza inozemnih tržišta izrađujemo gospodarske informacije o bilateralnim odnosima s raznim zemljama. Pripremamo i vodiče o uvjetima poslovanja na odabranim tržištima koji sadrže niz korisnih informacija za tvrtke izvoznike, od analiza makroekonomskog, pravnog i političkog okruženja, do poreznog i carinskog sustava i regulative koja se odnosi na njega“, rekao je Ivan Barbarić te dodao: „Za te je potrebe HGK razvio i novu uslugu, Fit4Globe, analize izvoznih potencijala određenih industrijskih grana Hrvatske. Namijenjene su tvrtkama koje svoje proizvode tek namjeravaju plasirati na strana tržišta, ali i onima koji planiraju povećati postojeći izvoz.“
Najprivlačnije je ono tržište koje je veliko, neprestano u porastu, s visokim prihodima, i koje nije osjetljivo na moguće nepredviđene situacije. Zato će primjerice tvrtkama koje dolaze iz Hrvatske najzanimljivije biti one zemlje čiji je gospodarski rast viši od našeg.
„Za hrvatske tvrtke u početnoj fazi internacionalizacije mnogo je lakše izvoziti u zemlje Europske unije ili susjedne zemlje jer često nema carinskih ograničenja, a konkurencija je poznata te je rizik za izvoz puno manji“, objasnio je Ivan Barbarić.
Jednom kada se odredi proizvod i tržište za izvoz, slijedi dio u kojem tvrtka treba pronaći partnera, odnosno uvoznika koji će proizvod plasirati na tržište. U tome poduzetnicima itekako pomaže Hrvatska gospodarska komora, koja djeluje kao posrednik i povezuje hrvatska poduzeća s inozemnim partnerima.
„Od Komore mogu dobiti popise inozemnih tvrtki, distribucijskih kanala, trgovačkih lanaca i svih ostalih gospodarskih subjekata u inozemstvu. Pri tome je dobro ne oslanjati se samo na kratkoročne, povremene izvozne poslove“, napomenuo je Barbarić.
Iako samo 15% hrvatskih tvrtki izvozi, riječ je o velikim poduzećima koja zapošljavaju više od 50% ukupno zaposlenih u hrvatskim poduzećima te ostvaruju 66% ukupnih prihoda od prodaje gledajući na nacionalnoj razini.
„Sva poduzeća koja izvoze imaju veću bazu kupaca, bolju tržišnu nišu i samim tim veće mogućnosti za rast i jačanje proizvodnih kapaciteta, što u konačnici dovodi do većeg broja zaposlenih. Zato su izvozni poslovi, ma kako izazovno izgledali, velika motivacija za rast poduzeća i zajednice u cjelini. Hrvatska poduzeća izvoznici nosioci su gospodarskog prosperiteta, njegove stabilnosti, povećanja zaposlenosti, rasta investicijskih aktivnosti“, zaključio je Barbarić.
Širenjem na nova tržišta poduzeće više nije ovisno isključivo o domaćem tržištu, već stječe mogućnost usvajanja novih znanja, vještina i tehnologija koje može implementirati u svoje proizvodne procese i tako doprinijeti dodatnom rastu svojeg poduzeća, kao i šire zajednice.
Aktivnosti HGK-a koje su bitne za poticanje izvoza usmjerene su na:
- predstavljanje informacija o inozemnim tržištima kako bi se osigurala pomoć kod izrade strategije ulaska hrvatskih tvrtki na njih
- izradu vodiča i analiza pojedinih industrijskih grana i preporuka za izvoz, naš projekt Fit4Globe
- umrežavanje s poslovnim subjektima u inozemstvu, organizacija b2b sastanaka, fizičkih i online, potonje organiziramo već gotovo godinu dana u sklopu projekta Go Global – Go Virtual
- okupljanje izvoznika oko poslovnih klubova – vijeća čije su aktivnosti usmjerene na poslovanje na određenim tržištima/zemljama
- povezivanje tvrtki za zajedničke izvozne i poslovne aktivnosti u inozemstvu
- organiziranje edukativnih seminara koji pomažu u odabiru izvoznih tržišta i pronalasku partnera u inozemstvu
- organizaciju i sufinanciranje zajedničkog nastupa hrvatskih tvrtki na sajmovima
- podršku izvoznicima u korištenju EU financiranja
- promicanje ulagačkih aktivnosti
- rad na povećanju novih ugovora iz područja gospodarstva, naročito o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja i dr.
Sadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom Hrvatska gospodarska komora po najvišim profesionalnim standardima.