Biznis se sastoji od dobrih, loših i katastrofalnih procjena. Pravi poduzetnik iza sebe ima barem nekoliko poslovnih grešaka. I to nije nikakav "bed" već normalna stvar. Jer uspjeh se sastoji i od neuspjeha. Mark Zuckerberg za sada je imao čaroban put. Od ničega je stvorio eksplozivan biznis. Globalna priča neviđenih razmjera. Ulaganja minimalna, broj korisnika jedna sedmina planete! Pakleno ludilo od posla vrijedno svakog poštovanja.
Klasičan jazavac
Međutim on kao lik nikada me nije impresionirao. Ono baš klasičan jazavac, dečko s nepotrebnom ego-pričom da čovjek treba biti zahvalan za ono što pojede. Pa on kao jede samo meso koje sam zakolje. Već ga vidim kako dolazi doma s posla u onim natikačama, provjeri svoj profil, ode u dvorište, izvuče svinjče neko i raspori mu utrobu. I pojede ga valjda, ne znam. Nepotrebna isfuravanja skroz! No puno nepotrebnije mladom Marku bilo je previsoko postavljanje cijene njegovog Facebooka. Bahatost mu se sada obila o glavu. OK, on je zaradio koliko je i planirao, ali nad njegovom, do sada kristalno čistom PR pričom o društvenoj mreži koja je ušla u živote milijarde ljudi, nadvila se oblačina sumnje.
>> Drama se nastavlja: Tužba Zuckerbergu i bankama
Onaj dio koji se tiče banke koja je aranžirala javnu ponudu i selektivnog "šeranja" pesimističnih procjena, s njim vjerojatno nema snažnije veze. No vrijednost dionice postavio je previsoko. Sam ili na savjet drugih, nije bitno. Greška je očita.
Prvo Facebook vrijedi oko 2 i pol puta manje od Googlea, a prihodi su mu čak 10 puta manji od Googleovih. Nelogičnost je vrlo očita. Također oglašavački prihod Facebooka po jednom korisniku iznosi 4 dolara isto kao LinkedInu. A Facebook teško da i dalje može tako jako rasti kao LinkedIn koji ima 160 milijuna korisnika za razliku od Facebookovih već prepumpanih milijardu. Pa tu je i podatak da Facebook sada jače raste samo na tržištima čiji korisnici imaju nisku kupovnu moć.
Također Facebook nema nekakav čvrst i opipljiv proizvod već svoj prihod temelji na oglašavanju čije je budžetiranje trenutačno vrlo fleksibilna stavka u planovima tvrtki. Ako recesija malo jače opere, oglašavanje je prvo mjesto gdje se reže. Ili bar jedno od prvih. Uz sve to povjerenje investitora je zbog globalnih nestabilnosti vrlo krhko pa pušu i na hladno. Uz sve ove informacije nije ni čudo što se Facabook strovalio već u prvom tjednu. Ove su stvari trebali uzeti u obzir i oni koji upravljaju Facebookom i oni koji su ga kupovali. Nije tu bilo špekulacija i namjernog rušenja cijene zbog kasnije zarade.
Marku treba nešto što će brand Facebooka dignuti na višu razinu
Kompanija koja je sastavni dio života većine mlađih ljudi morat će dobro razraditi svoju strategiju budućeg rasta. Jer ovo je za njih plafon. Kozmetičke promjene grafičkog izgleda i kupnja Instagrama zbog boljeg "šeranja" fotki Marku i ekipi neće puno pomoći. Treba im nešto sasvim drukčije. Nešto opipljivo, što se može dobro prodati. Nešto što će brand Facebooka dignuti na višu razinu. Jer izbora nema. Investitori će „lajkati“ samo potez koji će ih uvjeriti da Facebook može u nekoliko godina barem udvostručiti svoju tržišnu vrijednost. Ovaj izazov mladom Marku trebao bi biti motivacija. Jer do sada je puno napravio, ali pred njim je ipak još cijeli život. Njegov sljedeći potez trebao bi biti kreativno miljama ispred konkurencije. Samo će tako svijetu dokazati da doista ima ubojit osjećaj za biznis.
Sve kolumne Borisa Miševića možete pročitati OVDJE.
Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na mobilnih uređaja.