Nedavna studija otkrila je novu dimenziju 'lajkanja' stvari po Facebooku - istraživanje kojeg su proveli znanstvenici s Cambridgea, pokazuje kako lajkovi na najpopularnijoj društvenoj mreži mogu otkriti seksualnu orijentaciju korisnika, političko i religijsko opredjeljenje pa čak mogu nešto reći i o kvocijentu inteligencije osoba.
>> Pazite! Jer kada 'Like' počne otkrivati....
>> Opasnosti koje donosi nova opcija pretraživanja na Facebooku
Za mnoge to bi odjednom moglo prerasti u problem, jer to znači da vas netko treći može na osnovu toga karakterno procijeniti, a navedena studija mu u tom smislu daje znanstveno validnu podlogu.
Facebook je odnedavno otkrio i novi način pretraživanja - Graph Search, a korisnike su šokirali i otkirćem da baš kao i Google, Facebook prati sve upisane pretrage.
Postoji i jedan manje znanstven način kako da sami provjerite svoju osobnost i neke svoje karakterne osobine, a koji isto tako uključuje što lajkate po Facebooku. Na stanici 'You Are What You Like' možete to provjeriti, ali oprezno. Dobiveni rezultat uzmite s velikom rezervom i više kao onaj zabavnog karaktera.
Korisnici nesvjesni problema
O problemu karakterizacije Facebook korisnika na osnovu njihovih lajkova, porazgovarali smo sa stručnjakom za društvene mreže, Hrvojem Jurmanom, koji je bacio svijetlo na neke manje uočljive stvari vezane za to, ali i upozorio na potencijalne opasnosti.
'Ovo nam je istraživanje još jednom ukazalo na opasnosti za privatnost korisnika koje vrebaju na internetu i društvenim mrežama poput Facebooka. Posebno je zabrinjavajuće što korisnici do sada uopće nisu bili svjesni koliko naizgled bezazlene stvari koje svakodnevno rade i lajkaju na Facebooku otkrivaju privatnih informacija o njima te da se na temelju aktivnosti na ovoj mreži može puno toga saznati o njihovoj seksualnoj orijentaciji, vjerskom i političkom opredjeljenju i slično', kaže Jurman.
Iako se rezultati ovog istraživanja odnose na korisnike u SAD-u te bi se većina tih rezultata teško mogla primijeniti na hrvatske korisnike, ono nam je pokazalo da znanstvenici na temelju informacija koje imaju s Facebooka prilično precizno mogu odrediti neke karakterne osobine korisnika, naglašava Jurman.
Znanje o navikama hrvatskih korisnika - Terra Incognita
'Samo na temelju lajkova kod većeg dijela korisnika u Hrvatskoj možemo zaključiti kakvo je njihovo političko i vjersko opredjeljenje, koji su njihovi hobiji i slično, dok bi nam istraživanje, poput onog koje je provedeno u SAD-u, otkrilo i kakve se sve karakteristike povezuju s lajkanjem određenih stvari u Hrvatskoj – npr. pokazalo se da Amerikaci koji na Facebooku lajkaju Mozarta i znanost imaju veći kvocijent inteligencije te da osobe koje nisu u vezi lajkaju Mariu Sharapovu. Bilo bi zaista zanimljivo vidjeti kako stvari stoje u Hrvatskoj, odnosno što nam lajkanje određenih hrvatskih stranica govori o karakteru samih korisnika', ističe Jurman.
Ono na što treba upozoriti prilikom povezivanje karakternih osobina korisnika i lajkova, kaže naš stručnjak, jest da se zaključci ne smiju donositi na temelju individualnih lajkova, jer se na temelju jednog ili dva lajka ne može saznati gotovo ništa o korisnicima te je potrebna velika količina podataka koji bi dali neke preciznije informacije o korisnicima. 'S druge strane, postoji problem da korisnici lajkaju veliki broj stranica koje ih često ne zanimaju i ne mogu se povezati s njihovim karakterom – na neke klikaju iz dosade ili šale, neke im predlože prijatelji, a na neke zbog nagradnih igara kakve su ranije bile česte. Na ovaj način korisnici s godinama skupe stotine lajkova, a na veliki dio često i zaborave tako da je pitanje koliko ovakvi podaci mogu pomoći prilikom otkrivanja karakternih osobina korisnika', upozorava Jurman.
Začarani krug u kojem glavnu riječ vode oglašivači
Ipak, bez obzira na ovakve potencijalne probleme, znanstvenici koji su proveli ovo istraživanje upozoravaju da su samo na temelju lajkova s Facebooka dobili iznenađujuće precizne podatke, a i iz samog Facebooka kažu kako takvi rezultati uopće nisu iznenađujući, jer se oglašivači ionako već godinama proučavaju i koriste informacije o navikama internetskih korisnika (kojim stranicama surfaju, što kupuju na internetu i slično) kako bi ih iskoristili za što ciljano oglašavanje. 'Informacije o lajkovima najvažnije su upravo oglašivačima i samom Facebooku koji ih iskorištavaju za što preciznije plasiranje oglasa, odnosno zaradu tako da korisnici samo s lajkanjem, a da toga često nisu niti svjesni, oglašivačima i Facebooku predaju brojne privatne informacije na kojima ovi zarađuju', naglašava Jurman.
'S obzirom da su znanstvenici dokazali da se lajkanje određenih stranica može povezati i s nekim lošim karakteristikama – npr. određeni lajkovi mogu se povezati s konzumacijom droge, niskom inteligencijom i slično, bit će moguće pretraživati na Facebooku osobe koje žive u vašoj blizini ili idu u vašu školu/na fakultet i koje lajkaju stranice koje se može dovesti u vezu s konzumacijom droge. Naravno, iako takve osobe ne moraju imati nikakve veze s drogom, zahvaljujući brzini širenja informacija putem interneta i društvenih mreža, zbog jednog ili dva ‘kriva’ lajka nedužne osobe mogu doći na loš glas', upozorava naš stručnjak.
S obzirom brojne probleme koji se povezuju s privatnosti na Facebooku, korisnici bi uvijek trebali biti na oprezu, ne samo oko stvari i fotografija koje objavljuju, već i oko stranica koje lajkaju na Facebooku.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook