Godinu obilježio krah na burzi

Facebook u 2012. godini: Velika očekivanja i izgubljene milijarde

Slika nije dostupna
U 2012. godini Facebook je doživio (ne)očekivani krah na burzi, ali ova će godina ostati upamćena i po tome što je broj njegovih korisnika premašio milijardu

Facebook je u 2012. godinu ušao s velikim očekivanjima – već je bilo poznato da će tijekom godine broj korisnika ove društvene mreže premašiti milijardu, a zaposlenici kompanije i investitori s nestrpljenjem su čekali izlazak na burzu koju je, smatrali su neki, Facebook trebao pokoriti.

No, izlazak na burzu ostavio je gorak okus za ovu kompaniju – procijenjena vrijednost od sto milijardi dolara pokazala se prenapuhanom, uslijedile su tužbe protiv Facebooka, Zuckerberga i banaka s kojima su surađivali prilikom inicijalne ponude dionica, a počeli su i medijski napadi na Zuckerberga koji je preko noći od simpatičnog geeka postao pohlepan škrtac.

Mjesecima prije nego se njegovim dionicama počelo trgovati na burzi, Facebook je poduzeo brojne korake kako bi spreman dočekao novo razdoblje za kompaniju – predstavljen je Timeline za korisnike i grupe, potrošili su više od 500 milijuna dolara na patente (čak su jedno vrijeme 'zaratili' s Yahooom zbog kršenja patenata), najavili su trgovinu aplikacijama, a vrhunac je bila kupovina Instagrama, kompanije koja do tada nije ništa zaradila, a Zuckerberg je za nju dao čak milijardu dolara.

Zuckerberg kupio Instagram za 1 milijardu dolara!

Velika očekivanja oko Facebooka ponajviše su bila vezana uz stalno rastući broj korisnika i veliki broj podataka koje ova kompanija ima o njima i koje može iskoristiti za precizno plasiranje oglasa stotinama milijuna korisnika.

Prenapuhana cijena i milijarde dolara gubitka

Iako su neki analitičari upozoravali na potencijalne probleme vezane uz poslovanje Facebooka – npr. ova je kompanija u 2011. zaradila 'samo' četiri milijarde dolara, a zabilježen je i pad dobiti u prvom kvartalu ove godine u odnosu na posljednje tromjesečno razdoblje 2011., većina medija i analitičara i dalje je pumpala vrijednost ove kompanije spominjući cifre veće od 100, a neki su vjerovali da će vrijednost Facebooka doseći i nevjerojatnih 200 milijardi dolara.

No, umjesto rapidnog rasta cijene dionica (u koju su uložili brojni mali investitori, a neki su u nju utrošili i svoje ušteđevine), Zuckerbergu, ali i svima željnima brze zarade uslijedilo je otrježnjenje jer je, nakon kratkotrajnog rasta, cijena dionice Facebooka mjesecima bilježila samo pad te je u jednom trenutku izgubila više od pedeset posto ukupne vrijednosti te je njena vrijednost iznosila manje od 18 dolara.

Zaposlenici Facebooka prosječno su izgubili 2 milijuna dolara!

Facebook je tako u nekoliko mjeseci izgubio desetke milijardi dolara bacivši mnoge rane ulagače u očaj te je, kako je objavljeno početkom listopada u The Wall Street Journalu, samo Mark Zuckerberg izgubio više od deset milijardi dolara, dok su zaposlenici ove kompanije prosječno izgubili oko dva milijuna dolara.

Osim konstantnog smanjenja vrijednosti dionice ove kompanije, Zuckerberg se tijekom godine suočio i s brojnim drugim problemima – nezadovoljni dioničari tužili su njega i banke zbog prikrivanja negativnih prognoza rasta kompanije, našao se na udaru brojnih grupa za zaštitu privatnosti (zbog opcije prepoznavanja lica, nemogućnosti brisanja starih fotografija, čuvanja izbrisanih podataka), većina promjena koje su predstavili na stranici izazvala je nezadovoljstvo velikog broja korisnika, a mnogi su se bunili i na brojne lažne profile na mreži.

Neki analitičari čak su išli tako daleko da su Facebookov izlazak na burzu proglasili početkom kraja ove kompanije.

Budućnost je mobilna

Sam je Zuckerberg na jednoj konferenciji prije nekoliko mjeseci u San Franciscu priznao da su napravili grešku na burzi te je najavio da će se u budućnosti još više bazirati na mobilne tehnologije u kojima vidi veliki potencijal i priliku za zaradu.

Kako bi dodatno povećali zaradu, ekipa iz Facebooka cijelo vrijeme eksperimentira s nekim novim opcijama vezanim uz oglašavanje na webu i mobilnim uređajima pa su predstavili sponzorirane objave namijenjene stranicama i grupama, a počeli su i s testiranjem takvih objava koje su namijenjene običnim korisnicima.

Tako će korisnici koji žele da njihovu objavu vidi veći broj prijatelja morati platiti određeni novčani iznos – što je također izazvalo lavinu nezadovoljstva i prosvjeda dijela korisnika koji su uvjereni da je ovo prvi korak prema naplaćivanju korištenja Facebooka.

Više od milijardu korisnika

Malo više od pola godine od izlaska ove kompanije na burzu, situacija za Zuckerberga ipak je malo bolja – broj korisnika u listopadu premašio je milijardu, a vrijednost dionice djelomično se oporavila i sad se s njom trguje po cijeni od oko 28 dolara.

Facebook dostigao brojku od milijardu korisnika!

Usprkos svim problemima i čestim nezadovoljstvom potezima ove kompanije, broj korisnika ove mreže, ali i njena važnost i dalje rastu te su je, osim običnih korisnika, prihvatile i brojne poznate osobe (sportaši, glumci, političari), kompanije, stranke, sportski klubovi i druge organizacije koje na ovaj način komuniciraju sa svojim fanovima i prijateljima.

Facebook je postao nezaobilazni dio svakodnevice te se očekuje da će broj korisnika ove mreže i dalje rasti u 2013. godini, no pitanje je na koji će način Zuckerberg 'unovčiti' tu popularnost i broj korisnika te opravdati velika ulaganja i očekivanja od kompanije.

Jedna od glasina koja već duže vremena kruži internetom (iako je nekoliko puta demantirana) kaže da Facebook priprema vlastiti pametni telefon te će ga možda predstaviti već sljedeće godine – s obzirom na više od milijardu korisnika, sigurno je da mogu očekivati veliku potražnju za tim uređajem.  

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook