Dokument upućen vjernicima, svećenicima, njegovateljima i obiteljima, pismo "Samaritanus Bonus" (Dobri Samaritanac) ponavlja dobro poznata stajališta Svete Stolice o potpori ljudima na kraju života.
Eutanazija je opisana kao "zločin prema ljudskom životu", potpomognuto samoubojstvo nazvano je "teškim grijehom", a oni koji su im pribjegli ne mogu primiti sakramente.
Kongregacija za nauk vjere (CDF) osuđuje agresivne medicinske tretmane koji ubrzavaju smrt, ali i odbacuje one koji ju odgađaju "oduzimajući smrti dostojanstvo". "Odricanje od izvanrednih ili neproporcionalnih načina nije ekvivalent samoubojstvu ili eutanaziji, ono izražava prihvaćanje ljudskog stanja pred smrti", piše Vatikan.
Poštivati volju umirućega
Kongregacija ide i dalje i precizira da to odricanje predstavlja i "oblik poštivanja volje umirućega", izražene unaprijed, ali isključuje "bilo kakvu eutanaziju ili potpomognuto samoubojstvo". Isto tako, "kada hrana i tekućina više ne koriste pacijentu, bilo da ih njegov organizam više ne može primiti ili ih ne može metabolizirati, njihovu primjenu treba obustaviti".
"Bez nezakonitog ubrzavanja smrti ta odluka poštuje prirodni tijek bolesti", kaže kongregacija u svom pismu. Sveta Stolica navela je da je željela "razjasniti" svoju etiku o kraju života u međunarodnom zakonodavnom kontekstu koji je "sve popustljiviji prema eutanaziji i potpomognutom samoubojstvu".
Vatikan se u srpnju 2019. oštro usprotivio prekidu tretmana četrdesetogodišnjeg Vincenta Lamberta, koji je deset godina bio u vegetativnom stanju. Vatikan je upozorio da prekid hranjenja i davanja tekućine predstavlja "teško kršenje dostojanstva osobe". Kad je umro Vincent Lambert, Sveta Stolica pozvala se na izjavu pape Franje: "Bog je jedini gospodar života od početka do njezinog prirodnog kraja i moramo ga uvijek štititi."