Bill Milner je vozio jet ski na rijeci u Teksasu kada je naišao na olupinu broda. Ispostavilo se da ona pripada velikom drvenom brodu izgrađenom tijekom Prvog svjetskog rata. Povijesno povjerenstvo Teksasa rekla je da se u tamošnjim rijekama nalazi više od dvadeset ovih potopljenih brodova.
Velika suša dovela do velikog otkrića
Milner je ranije ovoga mjeseca vozeći jet-ski na rijeci Neches u istočnom Teksasu naišao na krhotine ispod površine za koje se pokazalo da su ostaci povijesnog drvenog broda - potencijalno njih pet - iz Prvog svjetskog rata.
"Nisam bio siguran što zapravo vidim, ali mogao sam reći da je to vrlo veliko plovilo", rekao je Milner, koji je fotografije svojeg otkrića poslao lokalnom muzeju Ice House, koji je potom kontaktirao Teksaško povijesno povjerenstvo.
Ono je uspjelo potvrditi da su ruševine pripadale velikim brodovima s drvenim trupom izgrađenim tijekom Prvog svjetskog rata za Upravu za brodarstvo SAD-a Emergency Fleet Corporation koji su kasnije napušteni u rijekama Neches i Sabine u istočnom Teksasu, piše Insider.
Oko 20 brodova nalazi se na dnu Nechesa i još 15 njih u Sabineu, a mnogi su već bili poznati Teksaškoj povijesnoj komisiji. Ljetni toplinski val i niske količine oborina zapravo su otkrili skrivenu olupinu broda, naime, područje Teksasa gdje je brod pronađen na udaru je ekstremne suše.
U Povjerenstvu vjeruju da ostaci koje je Milner pronašao i fotografirao zapravo pripadaju pet brodova. Naime, novinski članak iz 1924. godine izvještava da se šest brodova zapalilo u rijeci Neches sjeverno od Beaumonta i izgorjelo do linije vode.
Javnost bi mjesta brodoloma trebala ostaviti na miru
"Nevjerojatna priča o brodolomima počela je u Prvom svjetskom ratu, kada su njemačke podmornice napredovale potapajući američke trgovačke brodove u Atlantiku. Postojala je velika zabrinutost da bi gubitak ovih trgovačkih brodova ozbiljno spriječio sposobnost nabave materijala za rat, kao i hrane i drugih roba potrebnih američkom narodu'', objasnili su iz Muzeja Ice House.
Stoga je US Shipping Board 1917. osnovao Emergency Fleet Corporation za izgradnju drvenih brodova u stilu 19. stoljeća s parnim motorima koji bi se mogli proizvoditi u starijim brodogradilištima. Većina modernih brodogradilišta već je bila u fazi izgradnje čeličnih brodova iz 20. stoljeća s motorima s unutarnjim izgaranjem, priopćio je muzej. U ratu je bilo i nestašica metala, pa je stoga odlučeno da se koristi drvo.
No, kada je rat završio 1918. godine, zastarjeli drveni brodovi preko noći su postali praktički zastarjeli, a američka vlada teško ih je prodala.
"Vladi je u to vrijeme bilo stvarno teško pronaći kupce za brodove s drvenim trupom i tako su neki od tih brodova, od kojih su mnogi izgrađeni po cijeni od 250.000 dolara svaki, prodani za jedva 1000 dolara, samo za spašavanje drva i željeza'', objasnila je pomorska arheologinja pri Teksaškoj povijesnoj komisiji Amy Borgens.
Plovila, koja su izgrađena u Beaumontu u Teksasu, na kraju su napuštena u rijekama, gdje je vlada dopustila spasiocima da izvuku što mogu od željeza i drveta.
Borgens je upozorila da je najbolji način za očuvanje brodova ostaviti ih na miru, naglasivši da javnost ne bi trebala pokušavati pristupiti mjestima brodoloma.