Stotine ljudi, uključujući automobilske radnike u noćnoj smjeni i njihove pristaše, okupile su se u tvornici Forda u Wayneu u državi Michigan, dok su članovi sindikata Ujedinjeni automobilski radnici (UAW) napustili radna mjesta kako bi započeli povijesni štrajk.
Prvi istovremeni štrajkovi protiv "detroitske trojke" proizvođača automobila, uključujući General Motors i Stellantis, matičnu tvrtku Chryslera, započeli su rano u petak nakon što se sindikat i tvrtke nisu uspjeli dogovoriti o novim ugovorima.
Prvi je to put u 88-godišnjoj povijesti sindikata da je istovremeno napustio sve tri kompanije nakon što su četvorogodišnji ugovori sa kompanijama istekli u 23:59 u četvrtak, piše Reuters.
''Ovako izgleda sindikat''
"Ovako izgleda sindikat", rekao je Mike Lester, pristaša štrajka koji radi za dobavljača velikih proizvođača automobila i dodao: "To je organizirano. Mi smo ovdje kako bismo bili sigurni da Ford pošteno plaća svoje radnike.''
Pogledaj na Twitteru
Dan ranije izvršni direktor Jim Farley upozorio je na sumoran scenarij ako Ford pristane na zahtjeve sindikata za 40-postotno povećanje plaća, ukidanje sustava plaća po razredima u sklopu kojega su novi zaposlenici plaćeni manje od veterana, kao i povratak na stari sustav mirovine.
Prijedlozi UAW-a izbacili bi nas iz posla, rekao je.
No predsjednik UAW-a Shawn Fain rekao je da je Ford mogao financirati bolje plaće i povlastice za radnike da je ograničio otkup dionica i dividende dioničarima. Ford je izvijestio da je 2022. godine investitorima vratio 2,5 milijardi dolara.
Kad je počeo štrajk, Debbie Dingell, demokratska kongresnica iz Michigana, bila je među istaknutim posjetiteljima Fordove tvornice Wayne, gdje oko 3300 članova UAW-a sastavlja popularne SUV-ove Bronco i kamionete Ranger.
"Ovdje sam samo da podržim radnike", rekla je Dingell i dodala: "Oni žele vidjeti prilagodbe prema životnim troškovima. Rade na tekućoj vrpci. Rade na različitim razinama, ali rade isti posao. Dakle, žele se riješiti razina i žele sigurnost zaposlenja.''
Fain nije isključio drastičnije akcije, kao što su veliki štrajkovi u cijeloj tvrtki ako se dogovor ne postigne.
''Radnici širom svijeta ovo gledaju''
Jedan od pristaša radnika koji štrajkaju u tvornici, 38-godišnji veteran GM-a, anonimno je rekao kako ne misli da će štrajkovi prestati sve dok proizvođači automobila ne popuste zahtjevima sindikata: "Zaslužujemo ono što zaslužujemo."
Štrajkovi će vjerovatno ocrtati budućnost sindikata i američke autoindustrije u vrijeme kada američki radnici pokazuju svoju moć, a kompanije se suočavaju s povijesnom tranzicijom od izgradnje automobila s unutrašnjim sagorijevanjem na proizvodnju električnih vozila.
Ako štrajkovi potraju dugo, trgovcima bi moglo ponestati vozila i cijene bi mogle porasti, što bi čak mogao biti faktor na predsjedničkim izborima iduće godine, piše AP.
"Radnici širom svijeta ovo gledaju", rekla je Liz Shuler, predsjednica AFL-CIO, federacije od 60 sindikata s 12,5 milijuna članova.
Solidarnost na djelu
Štrajk je potpuno drukčiji od onih tijekom prethodnih UAW pregovora. Umjesto da krene na jednu kompaniju, sindikat štrajka u sve tri, ali ne štrajkaju svi od 146.000 članova UAW-a u pogonima kompanije, barem ne još.
Umjesto toga UAW je ciljao nekoliko tvornica kako bi potaknuo pregovarače kompanija da podignu svoje ponude, koje su bile mnogo niže od zahtjeva sindikata o povećanju plaća za 36 posto tijekom četiri godine. GM i Ford ponudili su 20 posto, a Stellantis, bivši Fiat Chrysler, ponudio je 17,5 posto, piše AP.
Izvan pogona Forda u predgrađu Detroita radnica Britney Johnson (35), koja je radila za kompaniju oko tri i pol godine i tek treba dostići najveću sindikalnu plaću, rekla je da bi željela veću plaću, povećanje povrata mirovine i troškova života. "Sviđa mi se posao. Samo što zaslužujemo više", rekla je.
U tvornici džipova u Toledu radnica na montažnoj traci Candace Bowles (52) rekla je da se osjećala čudno kad je morala napustiti posao. Kako se bližio rok, ona je pospremila svoju radnu stanicu i izišla kad je zazvonilo ponoćno zvono. ''Zaista sam sretna što su svi stali zajedno'', istaknula je.
Ograničeni štrajkovi pomoći će da se sačuva sindikalni štrajkački fond od 825 milijuna dolara, koji bi presušio za oko 11 tjedana ako bi svi radnici napustili radna mjesta. No, Fain je rekao da bi se moglo dodati još radnika ako kompanije ne daju bolje ponude.
Iz tvrtki su poručili da su razočarani razvojem događaja i tvrde da su dali dobre ponude radnicima, a najavili su da će nastaviti pregovore.
Čak je i Fain zahtjeve sindikata nazvao hrabrima, ali tvrdi da proizvođači automobila zgrću milijarde i da si ih mogu priuštiti. Komentirao je izjave kompanije da će ih skupa poravnanja natjerati da podignu cijene vozila, a rekao je da radna snaga čini samo četiri do pet posto troškova vozila.
''Mogli bi udvostručiti naše povišice, a ne povećati cijene automobila i još uvijek ostvariti milijune dolara profita", rekao je Fain i upozorio: ''Nismo mi problem. Problem je korporativna pohlepa.''
Pored općeg povećanja plaća, sindikat traži vraćanje povećanja troškova života, okončanje različitih razina plaća za tvorničke poslove, 32-satni tjedan s 40 sati plaće, vraćanje tradicionalnih definiranih naknada mirovine za novozaposlene, povećanja mirovina za umirovljenike i druge stavke.
Smatra se da bi štrajk proizvođače automobila mogao koštati čak pet milijardi dolara ako potraje samo 10 dana, a stručnjaci predviđaju da će trajati i duže, piše Insider.
Posljednji put kada su UAW i kompanije pregovarale o ugovoru 2019. godine sindikalni radnici štrajkali su protiv GM-a 40 dana.
No ova konkretna obustava rada predstavlja neistraženo područje za industriju. Osobito u posljednjih desetak godina kako je automobilska industrija globalizirala svoj opskrbni lanac, svaka pojedinačna tvornica postala je ključni dio u osjetljivoj mreži proizvodnje i zatvaranje samo jedne tvornice može izazvati domino-efekt u cijeloj industriji.