Kolumna Merite Arslani

Kako potrošiti milijarde? Pitajte Zuckerberga, ali ne pitajte Murdocha!

Slika nije dostupna
Kad veliki tehnološki igrači odlaze u 'shopping' to obično znači da će netko tog dana zaraditi nekoliko milijardi dolara.

Tehnologija je najživahniji gospodarski sektor u kojem se svaki dan obrće tolika količina novca da se svakom bankaru vrti u glavi. Kad veliki tehnološki igrači odlaze u 'shopping' to obično znači da će netko tog dana zaraditi nekoliko milijardi dolara.

Mark Zuckerberg je za 19 milijardi dolara kupio WhatsApp, jedan od najatraktivnijih tehnoloških startupova na svijetu, a ako se Zuckerberg sa svojom novom 'igračkom' bude igrao onako kako se igrao s Facebookom, samo je pitanje vremena kada će WhatsApp koristiti milijarda ljudi. Trenutno su otprilike na pola puta - WhatsApp svaki mjesec koristi 450 milijuna ljudi.

Je li Zuckerberga na ovu neočekivanu kupnju potaknuo japanski tehnološki div Rakuten koji je prošli tjedan objavio da kupuje Viber za 900 milijuna dolara? Možda, ali prije svega je vrlo uočljiva razlika u cijeni koju je Zuckerberg dao za WhatsApp i koliko je Rakuten platio Viber, koji tek za nijansu zaostaje za WhatsAppom sa svojih tristotinjak milijuna korisnika.

Gracijela: Od 'prijateljice noći' do legende

No, 'techno povijest' je do sada pokazala da su neke kompanije značajno preplatile kompanije koje su kupile, a nekima se višestruko isplatilo. Google je kupio sve i svašta. Do danas su kupili 114 raznih kompanija, ali pun pogodak su im bili Youtube i Android. Obje kompanije su kupili za manje od dvije milijarde dolara, a nije potrebno naglašavati što Youtube i Android danas znače u svijetu visoke tehnologije.

Slična je stvar i Yahoo-om, koji u svom portfelju ima 102 kompanije, od kojih su najveće Tumblr i Broadcast.com. Yahoo je veteran u svijetu tehnologije i koliko god im loše išlo novca su uvijek imali. Pustili su Tumblr da se nastavi sam dalje razvijati, nisu se miješali u njihovu strategiju i uspjeli su.

Apple se oslanjao na svoje snage, odnosno na vizije i ideje Stevea Jobsa i uglavnom su kupovali kompanije koje su proizvodile ono što im je trebalo za gadgete – internetske i grafičke softvere, programe za stream glazbe i videa, foto programe i aplikacije. Jedino što je malo odskakalo od takve strategije bila je kupnja turbo popularne aplikacije Siri, mobilnog pomoćnika koji ima odgovore na sva pitanja – od toga da će predložiti savršeno mjesto za romantičnu večeru ili pronaći klub u kojem nastupa neki swing bend. Apple nikada nije objavio koliko su platili za Siri, ali pretpostavlja se da je cijena bila oko 200 milijuna dolara.

Microsoft također spada među 'šopingholičare' i u posljednjih nekoliko godina pod svoj su logo doveli Skype, kojeg su 2011. platili 8.5 milijardi dolara, Nokiju i MetricsHub.

S druge strane bilo je i nekoliko potpunih neuspjeha. Najveći 'šamar' dobio je Rupert Murdoch 2005. godine kada je kupio MySpace, najpopularniju i jedinu pravu društvenu mrežu u tom trenutku. Murdoch je iskeširao 580 milijuna dolara, ali onda je stao. Prestao je ulagati u MySpace i ta je društvena mreža postala nešto najdosadnije na internetu, a korisnici su od njega počeli bježati glavom bez obzira. Nakon toga se pojavio Facebook što je bio konačni kraj MySpacea, koji se u međuvremenu pretvorio u prilično kvalitetan glazbeni portal kojeg je kupio, pazi ovo – Justin Timberlake.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook