Na istarskom Poluotoku u Puli, kao i u Rimu, bilo je borbi gladijatora. Pula, baš poput talijanske prijestolnice, ima Arenu i hram, no nema sedam brežuljaka.
''Imali smo jedan gusto naseljeni brežuljak, okolni brežuljci oko starog grada, sigurno su bili naseljeni ali ne u formi grada nego u formi predgrađa'', rekao je Darko Komšo, ravnatelj Arheološkog muzeja Istre.
No i bez te priče Pula se ima čime pohvaliti i čime zaraditi. I to na račun ostavštine stare nekoliko "miljara lit".
''Tražimo Arenu, prošetali smo kroz grad. Predivno je, predivna ostavština, rimski spomenici, lijepi restorani, iako ih je većina nažalost zatvorena'', govori Thomas, Švicarska.
Ali, otvoreni su apartmani i baš to pretvaranje grada u spavaonicu za turiste stvorilo je probleme mladim obiteljima. Skupe kvadrate ne mogu si još uvijek priuštiti, pa većina njih prije svakog ljeta pakira kofere.
''Ljudi često iznajmljuju svoje stanove samo po zimi, onda po ljeti izbacuju studente i ljude kako bi mogli iznajmljivati u neke turističke svrhe'', kaže Dan Pauletta, Pula.
A grad se u studentske svrhe gradi. Studij na devet pulskih fakulteta sve je češći izbor brucoša, pa se i kampus morao proširiti.
''Više od pedeset posto studenata našeg sveučilišta nije iz Istre, 75 posto studenata nije iz našega grada. Odabir studija je velik, raznolik i specifičan. Imamo jedinstvene programe arheologije, japanskoj jezika, muzičke akademije, mnogi smjerovi koji su jedinstveni'', kaže Miodrag Čerina, ravnatelj studentskog centra Pula.
I Slavonka Matea promijenila je adresu.
''Ja svakako planiram ostati za sada, a vidim da su neke moje prijateljice isto ostale. Našle su si posao što je zapravo najbitnije. Omogućen im je posao u struci nakon što su završile fakultet'', rekla je Matea Čelebija, studentica.
Pula još uvijek broji više onih koji su se uselili, nego iselili iz nje.
''Sad sam totalno oduševljena, svima govorim kako se moraju doselit jer su tu urbani vrtovi, simpatični ljudi, događanja'', govori Ela, Pula.
Posljednjih godine se završio cijeli niz projekta. Pula je dobila dugo očekivani bazen, novu bolnicu, trg, ali i postala grad rotora. Na red i pred ove izbore stiže željeznica, u srijedu se potpisao sporazum o izradi studijske dokumentacije za obnovu i modernizaciju.
Do 280 kilometara udaljenog Zagreba, automobilom treba oko tri i pol sata. S druge strane, vlakom, najbržom opcijom, treba oko devet i pol sati, gotovo 3 puta dulje. No i ako se pruga obnovi, vlakovi više neće dovoziti materijal u brodogradilište Uljanik. Prije tri godine ugašeno je na stotine radnih mjesta. Posljednji brod na kojem je radio bivši uljanikovac Saša još uvijek je na navozu.
''Normalno da mi je žao, puno truda se uložilo tamo, i puno je tu znanja uloženo, i jednostavno sve to je propalo. Svakim danom je onaj brod sve više hrđav i mislim da će i ostat takav'', kaže Saša Artuković, bivši radnik Uljanika.
I da će njihov trud biti pretvoren u staro željezo. Priča o brodogradnji, baš kao i ona o Rimu, postaje povijest koju će prepričavati buduće generacije.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr