Jako dobra stvar

Gotovo nitko ne zna što oni rade u hrvatskim školama

Slika nije dostupna
Web detektivi su učenici osnovnih škola koji su na posebnim radionicama i predavanjima usvojili vještine prepoznavanja neprimjerenih i opasnih sadržaja na internetu.

I prije nego je provedeno veliko akademsko istraživanje o ponašanju učenika osnovnih i srednjih škola na internetu, Centar za nestalu i zlostavljanu djecu pokrenuo je projekt web detektiva kako bi se što više na internetu kao neizostavnom dijelu naših života, zaštitilo djecu.

Istraživanje je naime potvrdilo ono što su stručnjaci iz Centra već mogli naslutiti, a to je da gotovo svako dijete u Hrvatskoj danas ima pristup internetu te da se njime služe možda i vještije i češće nego olovkom i papirom. A internet nije samo izvor informacija i društvenog okupljanja već i potencijalna opasnost kada je riječ o djeci koja su iznimno podložna utjecajima.

Istraživanje koje su provele doc.dr.sc. Daniela Šincek i dr.sc. Jasmina Tomašić Humer, Ivana Divnjak i Marija Milić s odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Osijeku, pokazalo je, između ostalog, da se djeca kada se osjećaju ugroženi na internetu, najčešće obraćaju svojim vršnjacima, a tek potom svojim roditeljima, nastavnicima...

Stoga je program web detektiva koji se provodi u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova, odnosno Službe za prevenciju Ureda glavnog ravnatelja policije, čini se bio pun pogodak. Projekt je saživio u veljači 2013. među učenicima osnovnih škola te se provodi i ove godine.

Tomislav Ramljak, voditelj Centra za nestalu i zlostavljanu djecu pojasnio je kako su web detektivi djeca obučena za prepoznavanje i prijavljivanje neprimjerenih sadržaja na Internetu. 'Na taj se način potiče stvaranje uvjeta za zdrav mentalni i fizički razvoj te socijalnu dobrobit učenika, sprječava neprihvatljive oblike ponašanja, brine se o sigurnosti učenika, omogućava praćenje socijalnih problema i pojava kod učenika i poduzimanja mjera za otklanjanje njihovih uzroka i posljedica, u suradnji s tijelima socijalne skrbi odnosno drugim nadležnim tijelima, te pospješuje vođenje evidencije o neprihvatljivim oblicima ponašanja učenika, uz mogućnost unaprjeđivanja usluga savjetodavnog rada s učenicima', objašnjava Ramljak.

Kada postane web detektiv, učenik dobije detektivsku iskaznicu, prikuplja dokaze ili informacije o neprimjerenim sadržajima na Internetu, te šalje elektronsku prijavu.

Zadaće web detektiva su:

• praćenje i prijava nepoćudnog sadržaja pomoću e-prijavnice,
• identifikacija na e-prijavnici pomoću web detektivskog identifikacijskog koda, te
• reagiranje provjerom sadržaja i slanjem e-prijavnice u slučaju dobivanja informacije od poznanika, prijatelja ili prijateljice o neprimjerenom sadržaju ili ponašanju na Internetu.

Mali web detektivi uče vještine za odgovornu uporabu medija, poticanjem kritičkog stava i refleksije prema medijima. To se uči kroz analizu i usporedbu medijskih sadržaja s odgojnim ciljem, zadaćama, načelima i temeljnim ljudskim vrijednostima i pravima, te prevencije, suzbijanja i prijave razvojno i odgojno-socijalizacijski neprimjerenih sadržaja na Internetu.

Prilikom obuke sadržajno obrađuju područja:

1. Obrazovanje o Internetu i pravilima korištenja Interneta:
• Pravila ponašanja na Internetu;
• Internet bonton
• Privatnost i Internet

2. Prepoznavanje neprimjerenih sadržaja na Internetu, cyberbullying i sexting:
• Međuvršnjačko nasilje putem Interneta
• Elektroničko nasilje (cyberbullying, sexting)

3. Kako postupiti u slučaju neprimjerenog sadržaja na Internetu
• Protokol o prijavi neprimjerenog sadržaja i postupanju Web detektiva

Ovaj se program provodi u redovnom programu osnovnih škola kao jednokratni jednodnevni 10-satni program izobrazbe iz područja medijskog odgoja i prevencije elektroničkog zlostavljanja tijekom kojega učenici sudjeluju u stručnim predavanjima i praktičnim radionicama uz vođenje stručnoga tima Centra za nestalu i zlostavljanu djecu, koji financira provedbu projekta.

'Za sada je projekt osmišljen da se provodi samo u osnovnim školama. Smatramo da su u srednjim školama učenici informirani kako prijaviti bilo koji oblik zlostavljanja putem novih tehnologija. Do sada je sprovedeno u više od 20 škola u Hrvatskoj', kaže Ramljak.

Ugradnjom zaštitnih servera u osnovnim školama, Osijek je postao prvi grad u Hrvatskoj s takvom vrstom zaštite. Varaždin je, nakon Osijeka, postao drugi grad u Hrvatskoj sa 100% sigurnim Internetom u školama.

Web detektivi na radionicama:

- usvajaju i razvijaju temeljne sastavnice medijske kompetencije i pismenosti (kognitivnu, afektivnu, estetsku, socijalnu, moralnu, djelatnu sastavnicu),
-usvajaju temeljna znanja o zaštiti privatnosti i osobnih podataka na Internetu (društvene mreže i profili, forumi, čavrljaonice (eng. chat-rooms), mrežne video-igre, servisi i alati za komunikaciju),
- usvajaju temeljna znanja i vještine uporabe zaštitnih programa i prijave neprimjerenih te opasnih medijskih sadržaja, iskustava i stranica,
- usvajaju sposobnost prepoznavanja osnovnih značajki neprimjerenih i opasnih interakcija u mrežnoj komunikaciji,
- razvijaju sposobnost prepoznavanja rizičnih medijskih sadržaja koji predstavljaju opasnost za sigurnost djece i mladih,
- usvajaju znanja i sposobnosti prepoznavanja i reakcije na potencijalne opasnosti različitih medijskih sustava i platformi (društvene mreže, mrežne stranice, osobni korisnički podatci i profili),
- uče učinkovito prepoznavanje, dešifriranje i primjereno reagiranje na manipulativne medijske poruke usmjerene djeci i mladima,
-shvaćanje zakonskih, moralnih i etičkih pravila te obveza odgovornog i kulturnog ponašanja na Internetu,
- razvijau društveno odgovorno informiranje i izražavanje putem medija, te dječje samostalno oblikovanje i proizvodnja medijskih sadržaja,
- razvijau sposobnost vrednovanja medija i medijskih sadržaja prema etičkim standardima poput ljudskih prava i učincima sadržaja na sigurnost, komunikaciju, interakciju i osobnost djece,
- usvajaju temeljna znanja o opasnostima, utjecajima i posljedicama izloženosti neprimjerenim medijskim sadržajima poput nasilja, pornografije, ovisnosti ili kriminala,
- usvajaju znanja i vještina prijave neprimjerenih i za djecu opasnih sadržaja na Internetu.

Obukom web detektiva, napominju inicijatori projekta, jača se vršnjačka podrška, sposobnost odlučivanja, te razvoj osobnog identiteta i uvažavanje različitosti kroz razvoj društvene odgovornosti i participacije kod djece.