Vlasnica kozmetičke tvrtke:

"Kupaca ovisnih o skupim proizvodima mi je žao jer znam što je unutra"

Prije 23 godine bila je to mala kućna radinost s tri preparata, a danas je kozmetička tvrtka u modernoj tvornici iz koje se 103 proizvoda plasiraju u trgovine u Hrvatskoj te sve više i u inozemstvo. Tvrtka Olival otvorila je novi proizvodni pogon kojim su im kapaciteti povećani za četiri puta, a vrijednost ulaganja iznosi oko devet milijuna kuna.

Vlasta Pojatina, vlasnica Olivala, za sebe će reći da je pomalo konzervativna u poslovnim planovima, a najvažnija joj je stabilnost. Tako, kada je prije 23 godine "smućkala" prvi pripravak u prizemlju obiteljske kuće, nije ni sanjala da će jednog dana njezina ljubav prema kozmetici prerasti u tvrtku koja godišnje ostvaruje dvoznamenkasti rast, a prihod joj je lani iznosio 16 milijuna kuna i dobit dva milijuna kuna.

"Moja je ljubav uvijek bila izvedba kozmetičkih pripravaka za mene i obitelj. Došle su 90-e kada je bila pozitivna klima za privatno poduzetništvo, i nakon 15 godina u ljekarništvu odlučila sam raditi proizvode koji su mi bili tehnološki izvedivi, poput ulja za masažu i proizvoda za stopala. Potom se lepeza proizvoda širila, a koristila sam znanja stečena u farmaceutskoj struci", ispričala je Vlasta Pojatina o počecima Olivala za DNEVNIK.hr.

Ta "kućna faza", odnosno mala galenska proizvodnja i proboj na tržište trajala je šest-sedam godina. Svoje proizvode prvo je prodavala u farmaceutskim drogerijama, no kada je DM došao u Hrvatsku, uspjela je naći svoje mjesto na njegovim policama i otada je biznis samo rastao, a paralelno se širio i broj kupaca.

"Otpočetka trebate biti pošteni"

Naravno, mnogi su tako počeli, kod kuće, ali nikada nisu uspjeli doći do trgovina, a nije da nisu htjeli. Na pitanje što čini razliku između uspješnih i neuspješnih, vlasnica Olivala odgovara: "Otpočetka trebate biti pošteni. Kad radite prirodnu kozmetiku, kupac će vrlo brzo prepoznati ako to nije proizvod koji je zaslužio to ime. Morate imati kvalitetan proizvod, mogućnost ulaska na tržište, strateške ideje, a to sve mora biti potkrijepljeno legislativnom. Izvan toga sve je to samo neki hobi."



Dok Vlasta Pojatina, iako je u mirovini, i dalje radi kao na razvoju proizvoda, obiteljsku tvrtku koja zapošljava 23 djelatnika danas vodi njezin sin Marijan koji ističe kako je između uspjeha i neuspjeha nekad vrlo tanka linija.

"I mi smo u nekim trenucima, kad izgubiš važnog poslovnog partnera, mislili - gotovo je, kako ćemo dalje... Ali upornost, kreativnost i dobar tim na koji se možeš osloniti je ključ uspjeha. Bilo je godina koje su bile u negativnom trendu, ali ključ je razvoj novih proizvoda i kucanje na nova vrata", poručuje Marijan Pojatina.

Pojašnjava kako se Olival odlučio na "zdravo" poslovanje - organski rast kroz nove linije proizvoda i investicijske cikluse u koje u posljednje četiri godine usmjeravaju svu svoju dobit.

"Ukupnu dobit ulažemo u nove strojeve, novu imovinu. Povrat ove investicije očekujemo kroz 4 do 5 godina. Žao nam je što su ukinute porezna olakšice na reinvestiranje dobiti i kapitalne investicije jer je tvrtkama kao što je naša to puno značilo. Sada će to biti zahtjevnije. Vidjet ćemo", kaže direktor Olivala dodajući da je dio sredstava za novi proizvodni pogon Olival povukao i iz EU fondova, kroz program poticanja malog gospodarstva.

Izvoz u Finsku i na Bliski istok

Protiv krize koja ni njih nije mimoišla tvrtka se borila izbacivanjem novih proizvoda i linija, certificiranjem prirodne kozmetike i ostvarivanjem izvoznih ciljeva. Od 2010. Olival izvozi u BiH, Slovenija je bila drugo izvozno tržište, a potom Srbija i Slovačka. U tijeku je finalna faza pregovora s partnerima s Bliskog istoka i Finske, a u planu je izvoz u Poljsku i Tursku.

"Kada nepoznat brend dođe na strano tržište, to zahtijeva puno ulaganja, a povrat nikad nije jedna ili dvije godine. Izvoz smatramo kao nešto dugoročno, a kvalitetom smo uz bok pa i ispred najvećih prirodnih kozmetičara", ocjenjuje Marijan Pojatina i dodaje kako politikom nižih cijena žele prirodnu kozmetiku približiti potrošačima.

Na pitanje što bi ona savjetovala potrošačima koji su uvjereni da visoka cijena podrazumijeva i visoku kvalitetu, osnivačica Olivala iskreno odgovara:

"Ponekad se zgrozim kad vidim te cijene i žao mi je kupaca koji su ovisni o tako skupim proizvodima zato što znam što se unutra nalazi. No, brend ima svoju cijenu. Otpočetka smo se pozicionirali da želimo biti pristupačni, da manje ulažemo u marketing, a više u razvoj proizvoda tako da je kvaliteta plus povoljna cijena bio naš moto otpočetka."

Na pitanje gdje vidi Olival za 10 godina, Vlasta Pojatina ponavlja da joj je najvažnije da tvrtka ostane stabilna, i ono što bi rijetko koji poduzetnik poželio - "da se ne širimo previše".

"Željela bih da ostane dobar odnos s kupcima, da imamo određeni broj proizvoda, ali da se previše ne širimo. Preseljenjem u ovaj proizvodni pogon vrlo brzo rastemo, a ubrzani rast donosi stresove, ne znate hoćete li se uspjeti snabdjeti tržište i dobro se nositi s njegovim zahtjevima", zaključuje vlasnica Olivala.