U utorak je USKOK objavio detalje slučaja u kojem su uhićeni načelnik Kuzma Tomašić i poduzetnik Ivica Kriletić.
Osnovano se sumnja da je Tomašić, od 27. listopada 2017. do 13. svibnja 2024. na otoku Korčuli, kao načelnik Općine Smokvica, sukladno prethodnom dogovoru s Kriletićem, osnivačem i odgovornom osobom trgovačkog društva iz Splita, u nakani da trgovačkom društvu pribavi znatnu imovinsku korist, potpisao više aneksa Ugovoru o izvođenju građevinskih i obrtničkih radova za izgradnju Muzeja zlata i srebra Smokvice i tako odobrio znatno više cijene za već ugovorene kao naknadne, nepredviđene te dodatne radove, iako je navedenim Ugovorom prethodno bilo određeno da je jedinična cijena za jedinicu mjere radova iz ugovornog troškovnika fiksna.
Nakon što je Općina ishodila pravomoćnu građevinsku dozvolu za građenje Muzeja, radi financiranja njegove izgradnje i opremanja uz uređenje glavnog mjesnog trga u Smokvici bespovratnim sredstvima iz Fondova Europske unije, Općina je 24. veljače 2017. potpisala Ugovor o partnerstvu s Dubrovačko-neretvanskom županijom kao korisnikom bespovratnih sredstava za projekt 'Ruralna poučna, kulturno-etnografska turistička atrakcija'. Potom je Općina u postupku javne nabave izabrala trgovačko društvo kao najpovoljnijeg ponuđača s najnižom cijenom od 4.164.372,29 kuna s PDV-om. Zatim je Tomašić s tim ttrgovačkim društvom koje zastupa Kriletić 19. veljače 2018. zaključio Ugovor kojim je ugovorena fiksna i nepromjenjiva jedinična cijena radova iz ugovornog troškovnika kao i da u slučaju promijenjenih okolnosti izvođač nema pravo na povećanje ugovorenih jediničnih cijena. Znajući to, načelnik je tijekom 2018. i 2019. godine s poduzetnikom zaključio više aneksa ugovoru kojima su povećane jedinične cijene te ugovoreni dodatni, naknadni i nepredviđeni radovi i produljen rok građenja.
Iako su okrivljenici znali da su radovi na izgradnji Muzeja i popločavanju glavnog trga ispred crkve i Muzeja izvedeni protivno Zakonu o gradnji jer Općina nije ishodila potrebnu izmjenu i dopunu pravomoćne građevinske dozvole, načelnik Tomašić je protivno Zakonu o javnoj nabavi, umjesto provedbom postupka jednostavne nabave, narudžbenicom naručio Izmjene i dopune Glavnog projekta, te su bez kontrole projektantskog, stručnog i tehničkog nadzora sačinili i potpisali zapisnik o primopredaji svih ugovorenih radova i potpisali zapisnik o okončanom obračunu na temelju kojeg je Općina ttgovačkom društvu isplatila ukupno 6.452.295,06 kuna (856.366,72 eura), iako za Muzej ni do tada nije ishođena izmjena i dopuna građevinske dozvole, niti je obavljen tehnički pregled građevine i izdana uporabna dozvola.
Pritom je načelnik znao da Općina za Muzej ne posjeduje vlastitu muzejsku građu jer se radilo o građi u vlasništvu Župe u Smokvici te da, prije ugovaranja partnerskog odnosa sa Županijom, Općina nije od Ministarstva kulture pribavila očitovanje može li osnovati Muzej. Općinsko vijeće je stoga donijelo odluku da se umjesto muzeja osnuje Galerija zlata i srebra Smokvica te je Tomašić na temelju prethodno pribavljenog mišljenja Hrvatskog muzejskog vijeća ishodio Rješenje o postojanju uvjeta za osnivanje javne ustanove Galerija, iako je znao da ni ta ustanova nema tehnički pregled građevine ustanove, kao i da do 13. svibnja 2024. nije izdana uporabna dozvola, zbog čega nije osiguran prostor kao jedan od preduvjeta za obavljanje muzejske djelatnosti bilo muzeja ili galerije.
Konačno, na postavljeni zahtjev Općine za nadoknadom bespovratnih sredstva, Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije utvrdila je elemente nepravilnosti osnovom kojih nije odobrena isplata bespovratnih sredstava od najmanje 837.085,42 kuna (111.100,33 eura) koje je Županija morala vratiti. Kako je Županija kao korisnik bespovratnih sredstava vratila najmanje 837.085,42 kune, od Općine je zatražila povrat bespovratno doznačenih sredstava od 711.522,61 kuna (94.435,27 eura), na što se načelnik. obvezao, ali Općina nije u roku platila dospjele obveze.
Na opisani je način načelnik Tomašić obavljanjem radova bez ishođene izmjene i dopune građevinske dozvole, aneksiranjem osnovnog ugovora te neosnovanim povećanjem ugovorenih jediničnih cijena radova trgovačkom društvu pribavio korist od najmanje 2.287.922,76 kuna na štetu Europskog fonda za regionalni razvoj iz kojeg su doznačena bespovratna sredstva, dok je Županiju oštetio za iznos vraćenih sredstava od najmanje 837.085,42 kune. Također je oštetio i Općinu za najmanje 2.274.991,82 kune na ime realiziranog kredita Općine u iznosu od 5.400.000,00 kuna koji je korišten za plaćanje ugovorenih radova.
USKOK je sucu istrage Županijskog suda u Splitu predložio određivanje istražnog zatvora protiv svih okrivljenika.