Vještak Grubuišić tvrdi

'Upozoravao sam na slabost osovina nagibnog vlaka'

Slika nije dostupna
Željeznička tragedija, koja se jučer u podne dogodila nadomak Splita, nakon broja žrtava ostavlja samo jedno pitanje, na koje treba što prije pronaći odgovor. Pitanje glasi što je uzrokovalo nesreću, dotrajala pruga ili greška na nagibnom vlaku?

Još se i otprije znalo kako je stanje pruga u zemlji iznimno loše, no ni nagibni vlakovi u nas, točnije njih osam, isto tako su bili predmet oko kojeg su se stručnjaci sporili s vlasti. Hrvatskim prugama, prvi je nagibni vlak počeo voziti od 2004. godine, a njegov najveći protivnik otad je Vatroslav Grubišić, njemački sudski vještak za željezničke nesreće.

>> Šest poginulih, 55 ozlijeđenih pri izlijetanju nagibnog vlaka

>> VIDEO: Sve nesreće nagibnih vlakova

Grubišić je istraživao zbog čega je dolazilo do velikih željezničkih nesreća s nagibnim vlakovima u Njemačkoj i otkrio kako je problem bio u osovinama. 'Nijemci su nakon mojih upozorenja napravili kontrolu osovina i našli su napukline. Nakon toga su ih 15 posto ojačali, kako bi bile deblje i kako bi se spriječili lomovi', kazao je za Večernji list Grubišić, a upozoravao je hrvatsku Vladu i da na istim vlakovima Regio swinger 612, kanadske tvrtke Bombardier, u jakim zimskim uvjetima dolazi do zamrzavanja nagibnog mehanizma i otežanog naginjanja.

Problem je bio i taj, što ti vlakovi nisu bili testirani na našim prugama. Lani je, podsjetimo, zbog propadnutog ležaja na osovini nagibnog vlaka, umalo došlo do nesreće, ali je strojovođa bio priseban te nije brzo vozio nakon što je primijetio da nešto nije u redu. Gledano sa strane infrastrukture, pruge u hrvatskoj konstantno propadaju i slabo se održavaju, što uzrokuje učestalo smanjivanje dopuštene brzine vlakova, a porazan je podatak da na samo 12 posto pruga u našoj zemlji vlakovi mogu voziti 100 kilometara na sat.

Po svemu sudeći morat će se pričekati rezultate uistinu opsežne istrage koja je u tijeku te vidjeti što je točno bio uzrok nesreće, nagibni vlak, ili stanje naših pruga.