Prošlotjedna priča Provjerenog o previsokim računima za grijanje izazvala je lavinu reakcija. Građani se s pravom osjećaju prevareni jer im je ugradnja razdjelnika prezentirana kao ušteda. Međutim, nitko im nije rekao da nisu oni ti koji će uštedjeti, nego upravo suprotno. Štedi se energija, ali na trošak kućnih budžeta građana.
Iz Ministarstva gospodarstva i HERA-e nisu smatrali potrebnim stati pred kamere Provjerenog - i zato smo odlučili nastaviti priču, postavljati ista pitanja sve dok ne dobijemo odgovor koji zanima 170.000 građana.
'Matematika je vrlo jasna, 2+2 je 4. Ne možete mi reći ako ste očitali, karikiram sad, deset impulsa ovaj dobije 100 kuna, a ovaj dobije za deset impulsa 200 kuna. Onda nešto ne valja', kaže Igor Vujović iz Udruge Potrošač.
A da nešto ne valja tvrdi i Jelena Čuljak u Vinkovicima. Otkad ima razdjelnike topline ugrađene na radijatorima, računi su joj dvostruko porasli.
Građani koji se griju na toplanu moraju ugraditi razdjelnike
'Za prvi mjesec kada se najviše grijalo sam imala 1.051 kn, a sad 2015. dok već rade razdjelnici imam 2.022 kune', priča Jelena i nastavlja:
'Ne znam kako se ljudi griju i što griju. Susjedi kažu da griju samo jednu prostoriju, pa kako živjeti cijelu zimu u samo jednoj prostoriji. Kad imaš malo dijete, ne možeš ti njemu objasniti, ne možeš se ići u drugu prostoriju igrati zato što je tamo hladno jer će ti mama platiti račun od 2 tisuće kuna ako ti budeš išao u tu drugu prostoriju. Mislim ne znam što da kažem, ogorčeni smo, svi smo ogorčeni ja mislim u cijelom ovom kvartu. Ljudi se žale, strašne račune dobivaju', kaže.
Hladnoća muči i Jeleninog djeda Niku. 'Meni je hladno, u mene nema cirkulacije,a tako i baba, bolesna žena koja leži cijeli dan u krevetu u osam kvadrata', kaže gospodin Niko.
Djed i baka žive u stanu iznad Jeleninog. Temperatura radijatora kaže nikada ne dosegne 20 stupnjeva. 'Nezadovoljan sam s tim što oni nedovoljno isporučuju toplinske energije. Kad ti na radijatoru možeš sjesti ili držati ruku cijeli dan i neće te opeći. Znači hladno ti je. A ja sam čovjek od 80 godina, meni je hladno', priča Niko.
'Osjećam se prevareno'
Njihovom čuđenju nema kraja. Naime, prije nekoliko godina u njihovoj zgradi privatna tvrtka Brunata d.o.o. održala je prezentaciju o uvođenju razdjelnika topline. Oni su trebali omogućiti uspostavu kontrole nad potrošnjom energije i uštedu novca. Tako je objašnjena svrha razdjelnika.
'Normalno da se osjećam prevareno, prije smo imali tisuću i pol kuna, sve prostorije su bile tople, u kratkim rukavima smo sjedili. A sad nam je nenormalno hladno, sad se moramo obući dobro da bi uštedjeli, a nemoguće je uštedjeti, definitivno', kaže Jelena.
Radijatori su im zatvoreni i hladni, ali ponovno su dobili visoke račune za grijanje
'Prvi korak je onaj kada vam dođe distributer toplinske energije, tj. firma koja će nam obračunavati potrošnju, njihovi akviziteri, tj. trgovački putnici koji nam obećaju da ćemo manje trošiti 20, 30, pa čak i 40 posto, tu je prvi korak, znači to je čista laž, znači nećete ušparati nikakve novce u nikakvim postocima i to treba jasno reći ljudima da se ne vjeruje u tom smjeru nego da se gleda u smjeru potrošnje toplinske energije na njihovim stanicama toplinskim u zgradama', objašnjava Vujović.
'Ovaj u većem stanu ima 676 impulsa, a dida koji živi u malom stanu ima 776 impulsa. Dida je dobio manju ratu, dobio je 700 kuna, a ovaj koji ima manje impulsa je dobio 800 kuna. Znači ja sam trebala dobit nekih 100 kuna jer ja imam najviše impulsa, ako se gleda po impulsima. Ja ne znam kako to. Ne razumijem te njihove impulse, što mi plaćamo', kaže Jelena.
Impulse koje razdjelnici bilježe, očitava tvrtka koja ih je ugradila, u ovom slučaju spomenuta Brunata. Šalju ih gradskoj toplani ili plinari, na osnovu kojih ovi formiraju račune. U slučaju Vinkovaca račune građanima šalje tvrtka GTG Vinkovici.
'Pa pitao sam ja u GTG-u, stvar je u formuli, a vi to znate. Eto, neki dan je matematičar dokazao da je formula neispravna. Oni ne priznaju 100%, nego priznaju 90% - 10%, nakon toga obračunava se po kvadraturi', priča Željko Kitarović iz Vinkovaca.
Za razumjeti izračun treba vladati višom matematikom
Famozna formula o kojoj Željko govori navedena je u Pravilniku o načinu raspodjele I obračuna troškova za isporučenu toplinsku energiju. Ukoliko ne vladate višom matematikom, vrlo teško ćete razumjeti o kakvom izračunu se radi.
U nekoliko navrata smo telefonom u vinkovačkom GTG-u zamolili da nam netko objasni na koji način se obračunava grijanje, samo da nam pokaže na koji način, na kojem principu formiraju račune građanima. Nakon nekoliko ljudi koji su se izmjenjivali koji su nas šaltali jedni drugima na telefon, zadnji nam je rekao da obračunavaju prema Pravilniku. Bez obzira što smo zamolili kao laici kojima nije jasan Pravilnik, u kojima su komplicirane formule da ih upravo zato molimo da nam pojasne, čovjek je još jednom ponovio prema pravilniku, pošaljite pismeni upit, nemamo više što razgovarati i poklopio slušalicu.
'Vi kao udruga Potrošača - da li vi razumijete Pravilnik?', pitali smo Vujovića.
'Ne! Prvenstveno ovako, smatramo da svaki državni, ustavni akt treba biti razumljiv svakom prosječnom građaninu, znači razgovaramo o čovjeku koji ima srednju školu završenu. Ove matematičke formule i ovaj Pravilnik smatramo da ne može prosječni građanin razumjeti, niti mu ja zadaća i obaveza razumjeti', odgovorio je.
'Svaki stan mora imati razdjelnike'
Nakon hrpe mailova koji su stigli u našu redakciju na ovu temu, prije nekoliko tjedana u Provjerenom počeli smo istraživati. U potrazi za pojašnjenjem komplicirane formule proteklog tjedna kolegica Ema Branica konzultirala je i matematičara. Aleksandar Hatzvelkos je samoinicijativno proučavao formula prije sastanka kućnog savjeta u svojoj zgradi kako bi znao susjedima objasniti što će im donijeti razdjelnici. I otkrio grešku u formuli , koja je kriva za visoke račune.
'To je osnovni problem kod formule, kako odrediti koliko troši onaj kod kojeg se ne mjeri, e sad zapravo oni tu rade pogađanje oni se bave pogađanjem koliko on troši, administrativno propisuju neku mjeru kojom određuju koliko taj stan troši što uopće ne mora imati veze s realnošću', objašnjava Aleksandar.
Takve nepravilnosti događaju se u zgradama u kojima nemaju svi stanovi razdjelnike. Dodatnu pomutnju stvara i činjenica da postojanje razdjelnika nije jedini faktor kontrole nad potrošnjom energije.
'Jako je puno uloga, jako je puno faktora, da bi mi mogli dobili savršen sustav koji se dobije, od 100 da bi mogla se neka ušteda toplinske energije dobiti po Direktivi znači od 20% da budemo u 2020. i emisije i CO2 i sve. Ali to je savršeno, to mora biti savršeno, svaki stan mora imati razdjelnike', priča Vujović.
Prvotna svrha uvođenja razdjelnika
Tu se vraćamo na prvotnu svrhu uvođenja razdjelnika koju nam zakonodavac nije pojasnio. To nije ušteda novca već energije. Novac ćemo štedjeti tek kada promijenimo navike i uvjete života. Naime, ovaj model savršeno funkcionira u primjerice Njemačkoj, odakle je i potekao.
'Jako žalosno da pored svih institucija koje su nadležne, ajmo reći i udruge itd, koja je obaveza na nama, da se ne nađe, ne institucija već osoba, ne možete mi reći da u 4 i pol milijuna nema jedna osoba koja može pristupiti javnosti i reći evo ugradite razdjelnike, imat ćete toliko manju potrošnju, iznos na računu će vam biti toliki i toliki', kaže Vujović.
Priča koju pratimo od samog početka i dalje šokira: 'To nema smisla'
'Razočarani smo'
U zgradi u Vinkovcima s pravom se ljute. Stanari svih 27 stanova na dva ulaza ugradili su razdjelnike kako zakon nalaže, misleći da će time uštedjeti novac. Nitko im nije objasnio zašto ga ne štede. Željka je računica prisilila da radijatore jednostavno prestane koristiti.
'Prošle godine sam doslovce na grijalicu i na klimu. Grijalica kod djece u sobi, a klima u dnevnom boravku', rekao je Željko Kitarović i dodao kako to na kraju ispada jeftinije.
Iz Vinkovačkog GTG-a do zaključenja priloga nisu nam odgovorili niti na pismeni upit. Nisu nam odgovorili koliko je cijena jednog impulsa, kako bismo pokušali proniknuti u nelogičnosti računa stanara u vinkovačkim zgradama. Osobu za razgovor pred kamerom nismo dobili niti iz Brunete.
'U biti strašno, ne znam što da vam kažem. Grozno, razočarani smo, tko zna koliko ćemo platiti sad to grijanje koje je evo krenulo 10', kaže Jelena.
Iz Ministarstva gospodarstva na ovu temu dobili smo odgovore na tri stranice u kojima nam se tumači da se radi na poboljšanju trenutačnih nelogičnosti u Pravilniku. Niti oni niti Hrvatska regulatorna agencija nemaju osobu koja bi ovog trenutka mogla o tome pričati pred kamerom. Ovaj trenutak odnosi se na činjenicu da počinje predizborna kampanja. Ovo nije tema o kojoj bi sad voljeli raspravljati pred kamerom.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook