U kurikulumu zdravstvenog odgoja, objavljenom na stranicama Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, navedeno je što će se sve u kojem razredu škole predavati učenicima.
Tako će u prvom razredu osnovne škole učenici morati znati imenovati namirnice iz piramide zdrave prehrane, pravilno postupati u pripremi, serviranju i konzumiranju jela u skladu s bontonom, opisati važnost svakodnevne tjelovježbe, opisati pravilnu uporabu sanitarnog čvora, pokazati kako zaustaviti krvarenje iz nosa, prepoznati opasnost od kemikalija i lijekova dostupnih u kućanstvu, te naučiti oprezno rukovati računalnim igricama.
U drugom razredu ponovit će gradivo iz prvoga, a morat će znati nabrojiti nezdrava ponašanja, prvenstveno sklonost alkoholu i duhanu i nedostatnu tjelesnu aktivnost, zatim izraziti potporu bolesnom učeniku, uvažavati druge i opisati neprihvatljivo ponašanje.
U trećem će razredu osnovne škole naučiti pokazati uvažavanje tuđeg talenta i postignuća, navesti primjer kako se razvija ljudsko tijelo, prepoznati nasilničke oblike ponašanja, naučiti primijeniti mjere sigurnosti, iskazati što je neprihvatljiv tjelesni dodir te prepoznati promjene uloga rođenjem djeteta u obitelji.
>> Škole još nisu dobile potpuni plan zdravstvenog odgoja
U četvrtom će razredu naučiti kontrolirati negativne emocije, strukturirati šest koraka rješavanja problema, objasniti razvoj ljudskog tijela od začeća do puberteta, primijeniti vještinu reći 'ne' u problematičnoj situaciji, raspravljati o prijateljstvu i značenju prijateljstva, opisati razliku između spola i roda, prepoznati rodno-spolne stereotipe u medijima i raspraviti spolne-rodne uloge u razredu i obitelji.
U petom će razredu naučiti samostalno ili uz pomoć učitelja pripremiti jednostavni obrok, opisati pravilno održavanje higijene spolovila, pubertet, objasniti postupke primjene higijenskih uložaka i tampona, razlikovati nasilno od nenasilnog ponašanja, navesti zakonska ograničenja za uporabu alkohola i droga, objasniti masturbaciju kao sastavni dio ljudske spolnosti te učiti o pogrešnosti nekad raširenih vjerovanja o njezinoj štetnosti.
U šestom razredu naučit će objasniti važnost prilagodbe prehrane godišnjem dobu i podneblju, kontrolirati ljutnju, prepoznati manipuliranje informacijama tijekom donošenja odluka u rizičnim situacijama, razlikovati pojmove prijateljstvo, zaljubljenost, ljubav, bliskost, seksualna privlačnost, učit će o spolnim i rodnim stereotipima, raspraviti način na koji pornografija prikazuje ljudsku seksualnost te muške i ženske seksualne uloge.
U sedmom će razredu učenici naučiti prepoznati promjene uzrokovane umorom, primijeniti metode oporavka, prikazati simulaciju reanimacije, nazvati zakonskim imenima ključne probleme, prepoznati rizične situacije na primjerima, ali i tijekom ekskurzija, izleta i slično, naučit će raspoznavati rizična spolna ponašanja, raspraviti pojam seksualnih manjina i njihov položaj tijekom povijesti.
>> Jovanović: Moramo uvesti zdravstveni odgoj u škole
U osmom će, pak, razredu, učenici naučiti navesti moguće uzroke poremećaja hranjenja, objasniti posljedice korištenja sredstava za mršavljenje i anaboličkih steroida, učit će o HIV-u i AIDS-u, o važnosti prevencije u prenošenju spolno prenosivih bolesti uporabom kontracepcije. Naučit će o važnosti prezervativa, ovisnosti, definirati odgovorno seksualno ponašanje, objasniti što znači 'ne' u komunikaciji o spolnosti te o rizicima preranog stupanja u spolne odnose.
U prvom će srednje učenici učiti o odgovornosti za zdravlje, kontracepciji, pravilnoj uporabi prezervativa. Učit će kako reorganizirati korištenje sna i odmora, o ovisnosti i rizicima, objasniti vezu između predrasuda prema ženama i njihove diskriminacije u povijesti te raspraviti kako pornografija utječe na adolescente.
U drugom će razredu srednje škole učenici ponoviti sve što su dotad učili, a još će učiti o opasnosti od klađenja i kockanja, raspraviti mogućnost dobitaka u igrama na sreću, te o rizicima seksualne viktimizacije i nasilničkom seksualnom ponašanju.
U trećem će razredu, uz ono što su dotad naučili, naučiti još i kako se suočiti sa stresom, rizicima s kojima se suočavaju mladi vozači, ponašati se odgovorno u rizičnim situacijama, kako analizirati odredbe Deklaracije o seksualnim pravima Svjetske zdravstvene organizacije, usporediti medicinska, religijska i feministička stajališta o prekidu trudnoće, homoseksualnosti i slično. Učit će još i opisati suvremene promjene vezane uz brak, razlikovati pojmove transseksualnost i transrodnost.
U četvrtom će razredu učenici utvrditi gradivo, koje su naučili u prethodnim razredima svoga školovanja.
Dio će se sadržaja integrirati kroz već postojeće predmete, kao što su biologija, priroda i društvo, tjelesni odgoj i psihologija, a dodatne će sadržaje obrađivati tijekom sata razredne zajednice. Program bi se, načelno, trebao uvesti početkom listopada, međutim, svaka će škola moći odrediti kad će tijekom godine održavati sate zdravstvenog odgoja.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook