Tvtka koja nema promet veći od 300.000 kuna ne plaća porez. Čini se jednostavno i posve je zakonito! Vlasnik Taxi Cammea, tako, u Rijeci, Osijeku i Splitu ima 200-tinjak tvrtki: svaki automobil, druga tvrtka. Ništa sporno. Napravio je to zato što može, država mu je to dopustila.
Ista koja im je u predstečajnoj nagodbi oprostila sedam i pol milijuna kuna duga, a poslije i tužila zbog utaje poreza od pola milijuna kuna. Ekipa Provjerenog istražila je gdje je granica između utaje poreza i izbjegavanja plaćanja poreza.
Kako je raditi u Taxi Cammeu, ispričao je bivši zaposlenik Renato Šamec.
"Ljudi su bili premoreni, radili su po 14, 15, 16 sati. Nisu imali odmore. Nisu imali slobodne dane. To se izlazilo iz noćne, šest sati nakon toga opet se odlazilo u nekakvu dnevnu koja je završavala nakon 14 sati. I tako svaki dan. Najviše se tim načinom rada ugrožavalo putnike jer nismo smjeli odbiti nijednu vožnju. Kada bi došlo vrijeme za gablec ili pauzu, nismo smjeli napustiti auto. Ako bismo napustili auto, slijedila bi kazna", govori bivši vozač Taxi Cammea Renato Šamec.
Zahtijevali su jednom, kaže, da sam sebi napiše kaznu za prebrzu vožnju. Iznos kazne oduzet mu je s plaće koja je bila minimalna, ali mu nisu povećavali njezin iznos za prekovremene sate. Zbog toga je tužio Cammeo i nakon dvije godine dobio sudski spor. Za prekovremene i kazne isplaćeno mu je ukupno 30.000 kuna.
Bilo je to 2011. godine. Kakvo je stanje danas, novinarka Ana Malbaša odlučila je provjeriti na licu mjesta. Pozvala je taksi i razgovarala s trenutnim zaposlenikom Taxi Cammea. U nastavku pročitajte njihov razgovor:
Vjerojatno radite od jutros?
Da, od 7 ujutro.
I dokad ste danas?
Do 7,8. Radi se po 12 sati. Ovaj sam mjesec radio ukupno 324 sata.
Jeste li umorni?
Nije lako voziti tako dugo. Idete jesti i spavati. Nešto bi čovjek malo htio biti s obitelji, malo otići prošetati, a ne stignete ništa. Dođete doma, pojedete i rušite se.
I koliko uspijete zaraditi kad tako radite?
Na 324 sata oko 7 tisuća kuna. Stvar je u tome da je satnica slaba. Ipak su to 324 sata, s tim da morate računati da ste tjedan dana noćne smjene, a tjedan dana dnevne. Tu je noćna smjena, tu se rade subote, nedjelje, sve, tako da bi to trebalo biti puno više.
Imate li onda ugovor o radu?
Imam.
Ali to je, pretpostavljam, neki minimalac?
Sve znate. To vam je normalno. Svi vam poslodavci prijavljuju ljude, mislim svi privatnici prijavljuju na minimalac, a onda se poslije isplaćuje na razne načine da se isplati plaća. Ja zaradim više od minimalca, i onda mi se piše terenski rad, pišu mi se neke stvari koje nisu oporezive, da firma što manje plati doprinosa. Oni će platiti minimalno doprinosa jer je minimalac, a ovo ostalo će mi isplatiti kao terenski rad.
Rade li svi tako u tom taksi-prijevozu?
Većinom.
Nakon iskustva bivših i sadašnjih radnika novinarka Provjerenog je otišla do direktora Taxi Cammea.
"Držimo se toga da naši vozači ne voze, odnosno ne rade više nego što je zakonom dozvoljeno. Mi kroz sustav i kroz IT vidimo koliko sati rade", govori Vladimir Minovski, direktor Taxi Cammea.
Zaboravio je napomenuti da se trenutno u Cammeovim tvrtkama u Zagrebu i Osijeku obavlja inspekcijski nadzor te da su nepravilnosti o kojima govore bivši i sadašnji radnik, inspektori rada već utvrdili, i to u više tvrtki u posljednje tri godine.
U sudskom je registru vidljivo da je Vladimir Minovski u Osijeku, Splitu i Rijeci direktor 185 jednostavnih društava s ograničenom odgovornošću. Sva su društva registrirana s temeljnim kapitalom od samo 10 kuna, na tri adrese.
Dekanica Visoke škole za financijski menadžment Đurđica Jurić objašnjava da bi potencijalni razlog mogao biti izbjegavanje poreza na dodanu vrijednost.
"Ove godine svi poduzetnici koji će ostvarit primitke veće od 300.000 kuna, od sljedeće godine bit će u sustavu PDV-a. Ako se posao podijeli na nekoliko trgovačkih društava, onda je logično da će možda neke od njih biti te koje neće ostvariti promet veći od 300.000 kuna i na taj način u sljedećoj godini, i niz sljedećih godina neće biti obveznici PDV-a", objašnjava Đurđica Jurić, dekanica Visoke škole za financijski menadžment.
"Ne postoji nikakvo ograničenje broja trgovačkih društava koje pojedina fizička osoba može osnovati. Cilj zakonodavca bio je da se potakne mlade ljude koji nemaju nekog velikog kapitala da bi krenuli u poduzetničke vode", govori Davor Banović, stalni sudski vještak za financije.
Država je Cammeu u prestečajnoj nagodbi za vrijeme ministra financija Slavka Linića već oprostila dug od sedam i pol milijuna kuna, a ponovno će se na Općinskom sudu u Rijecu, nakon oslobađajuće presude, odlučivati o tome jesu li članica uprave Lile Minovska i poduzeće Cammeo utajili porez u iznosu od pola milijuna kuna.
Priča o davanjima državi taksi-prijevoznika u fokus javnosti došla je pojavom Ubera na hrvatskom tržištu. Postojeći Zakon o cestovnom prometu omogućio je da se putem partner-vozača unajmi vozilo s vozačem, da se ne nazove taksi-prijevoznikom, ne nabavi licenca, dozvole i ne plate razne vrste poreza. Tako posluje Uber, a Cammeo je probao, pa nije uspio u Splitu. Resorni ministar Oleg Butković još je krajem godine najavio izmjene zakona.
Upitali smo ministarstvo prometa na koji će način srediti stanje u taksi prijevozu. Tek smo pisanim putem doznali kako je izrada prijedloga Zakona pri kraju i da će se u sljedećim tjednima uputiti u javno savjetovanje. Od Porezne uprave smo samo dobili odgovor da je naš mail - zaprimljen. I dok određene institucije izbjegavaju odgovore - samo na zagrebačkim cestama u ovome su trenutku tisuće vozila kojima se prevoze putnici putem Uber aplikacije, stotine onih koji će u raznim gradovima uskoro voziti Cammeova vozila preko jednostavnih društava s ograničenom odgovornošću i onih koji će možda pod jednim trgovačkim društvom imati sva vozila i plaćati sve poreze. Tu im je raznolikost oblika poslovanja u jednoj prijevozničkoj branši omogućila - država.
Emisiju gledajte četvrtkom od 22:15 na Novoj TV, a više o pričama iz Provjerenog saznajte na novatv.hr/provjereno.
Propustili ste emisiju? Pogledajte ju besplatno na novatv.hr.