Nema jamstva u Slavoniji

Sudbina vraćenih autobusnih linija i dalje nesigurna: ''Ako se ne pomogne, ljudi će se i dalje nastaviti iseljavati''

1/2 >> Pogledaji ovu galeriju
Galerija
Nema jamstva da privatni prijevoznik u Slavoniji koji je ukinuo pa vratio brojne autobusne linije, ne budu li pregovori uspjeli, neće ponovno ukinuti linije koje su mu ekonomski neisplative.

Općine, gradovi, županija, pa i Vlada nisu sklone prijedlogu Panturista da im se plati dio koji gube, jer to su milijunski iznosi. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković spominje mogućnost poklapanja učeničkih linija, koje se već subvencioniraju, s ovim nerentabilnim.

Također, početkom lipnja očekuje se novi Zakon o cestovnom prometu koji će omogućiti uvođenje mikroprijevoza, a u roku od dvije godine Hrvatska mora primijeniti i europsku direktivu prema kojoj se županijama daju veće ovlasti kod uređivanja javnog prijevoza.

Osim toga, Hrvatske željeznice iskazale su volju preuzeti učenički i studentski prijevoz, i to bez subvencija gradova, općina i županija, a nude i dodatne linije, o čemu će razgovori početi sljedeći tjedan.

Putnici zadovoljni vraćenim linijama

Zdenka iz Samatovaca na putu za Osijek s jednom je brigom manje. Nakon posla će imati autobus kojim će se moći vratiti kući. ''Prezadovoljni smo što su vraćene sve linije, kako za Slavoniju, tako i za Baranju, kako za radnike, tako i za učenike, studente'', kaže Zdenka. Zbog ukinutih linija strahovala je da će ostati bez posla te da će redovite autobuse morati tražiti u Njemačkoj.

''Naravno da sam se uplašila za posao, za egzistenciju, za sve. Ovo nam je jedini prijevoznik koji prometuje na toj relaciji, radnički autobus, bez njega smo bili na nuli'', dodaje Zdenka.

Odahnuli su i učenici. U Graditeljsko-geodetskoj školi u Osijeku, 75 posto učenika su putnici. ''Inače imamo problem, veliki problem, pogotovo s udaljenijim mjestima. Djeca moraju vrlo rano ići, e sad, kad su još te linije ukinute, kako su bile ukinute, onda možete misliti kakva je situacija bila'', rekao je Darko Pšihistal, ravnatelj graditeljsko-geodetske škole.

Ukidanje 72 linije na području županije, Panturist je pravdao milijunskim gubicima zbog nerentabilnih linija i sve manjeg broja putnika. Traže subvencije, a u vladi još nemaju rješenje.

Obavljanje javnog prijevoza privatnim tvrtkama omogućio je zakon, isti onaj koji im dopušta i da, ako imaju gubitke, ukidaju linije.

Koliko je željezničkih linija ukinuto u Slavoniji i Baranji?

Još 2010. godine vlak je prestao voziti na relaciji Osijek - Bizovac - Belišće, ta linija obuhvaćala je i Valpovo, a 2014. godine, primjerice, ukinuto je šest vlakova na relacijama Našice - Osijek, Osijek - Erdut, Beli Manastir - Osijek. Gase se i vrtići, zatvaraju trgovine. U nekim je selima nekada bio matični ured, kino, a sada jedva da imaju i poštu.

Mladi inženjer radiologije Dino Hađikan iz Čeminca, koji je prvi alarmirao oko problema s autobusima bio je gost u Dnevniku Nove TV.

Kakva je kvaliteta života ako manje sredine nisu dobro povezane s onim većima?

U današnje vrijeme mladi se sve više iseljavaju baš zbog tog problema, jer nemaju kako putovati na posao, na fakultet ili u školu, tako da prostor ovdje umire.

Vratile su vam se linije, ali što ćete s vikendima i školskim praznicima?

Iskreno ne znam. Busevi su se vratili koliko-toliko, ali linije vikendom su pod upitnikom. Opcija nam je vlak. Ne znam što će biti preko ljetnih praznika. Kad su bili zimski praznici postojale su četiri linije iz Osijeka

Što je po Vama rješenje i kako vidite svoju budućnost ako se ovako nastavi?

Ako su autobusi prazni, neka uvedu manje autobuse ili minibuseve. Postoji sto načina kako pomoći ljudima. Ako se ne pomogne, ljudi će se i dalje nastaviti iseljavati.

Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr