U ovo doba godine lanci za snijeg su jedan od najvažnijih dijelova zimske opreme koju trebate ponijeti sa sobom u automobil. Pogotovo ako planirate na put u krajeve gdje ima snijega. A osim klasičnih lanaca, već neko vrijeme postoje i tekstilna pomagala za vožnju na snijegu koja su se razvila u pravu alternativu.
Takozvani tekstilni lanci odnosno čarape za gume sve su popularnije među vozačima, a kako izgledom i materijalom ne odgovaraju klasičnim lancima, mnogi se pitaju kako će na njih reagirati policija ukoliko ih zaustavi. Riječ je o pomagalima koja su se u praksi dokazala, a to potvrđuje i sljedeće pojašnjenje MUP-a:
"Zimska oprema motornih vozila, zimski uvjeti na cestama i obaveza korištenja zimske opreme propisani su Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cesti i Odlukom o obveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Hrvatskoj.
Tako je člankom 104., Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila, između ostalog, propisano da se pod zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tone, smatraju zimski pneumatici (M+S) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače. Propisano je da se zimskom opremom vozila spomenutih kategorija čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 tone, smatraju lanci ili zimski pneumatici (M+S) postavljeni na pogonske kotače, a vozila kategorije M i N čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 tone koja ne mogu postaviti lance na pogonske kotače, moraju imati zimske pneumatike (M+S) na pogonskim kotačima.
Danas na tržištu postoji i više proizvoda koji optički ne izgledaju poput klasičnih lanaca i nisu napravljeni od željeza ili njegovih legura, nego od raznih sintetičkih materijala, a koji su se pokazali jednako dobrima ili boljima za podizanje koeficijenta trenja između kotača i snježne/zaleđene podloge, slijedom čega se uz propisane gume i takvi kompozitni lanci za snijeg – mreže, kao i tekstilni lanci za snijeg – čarape, smatraju zimskom opremom vozila", poručuju iz MUP-a, piše HAK Revija.
Inače, osim tekstilnih lanaca postoji još nekoliko alternativa koje vozači koriste zimi umjesto klasičnih lanaca od čelika.
Riječ je o kompozitnim ili "mrežastim" lancima, "spider" ili poluautomatskim lancima, plastičnim vezicama te tekućim lancima u spreju.
Mrežasti lanac sastoji se od mrežaste tkanine koja jako sliči tekstilnim lancima. S unutarnje strane je guma koja učvršćuje lanac na kotač i nekoliko žbica za pričvršćivanje prema van. Mreža se sastoji od plastičnog kabla iznutra i vanjske prevlake od tkanine te je isprepletena čeličnim karikama na križnim točkama.
Plastične vezice zbog 3D dizajna vezanja omogućuju maksimalno trenje, a preporuča se postavljanje najmanje tri na jednu gumu, bez obzira na tip - ljetni, zimski ili godišnje.
Kad je riječ o lancima u spreju, testiranja su pokazala da neki od njih podižu trakciju više od 30 posto, smanjuju proklizavanje i skraćuju put kočenja. Nanose se prema potrebi jer čim gume dolaze u kontakt s normalnim uvjetima na cesti tekući lanci će se brzo istrošiti.
"Spider“ ili poluautomatski lanac obično ima dva dijela, disk koji je uvijek postavljen preko ruba i pričvršćen vijcima te lanac koji može imati nekoliko podtipova. Najpoznatiji je u obliku gusjenice s krutim poprečnim trakama, ali postoje neki s mješovitom rješenjem, s čvrstim plastičnim lancima i trakama.