Pokazna vježba izvedena je po scenariju da je u Jadranu eksplodirao strani tanker iz kojeg je u more iscurilo 150 metara prostornih nafte. Pokaznu su vježbu s broda Obalne straže RH 'Faust Frančić' promatrali novinari, predstavnici zemalja koje okružuju Jadran te dužnosnici Kraljevine Norveške, pod čijim se pokroviteljstvom održavala trodnevna vježba 'Adriatic 11'.
U dvosatnoj pokaznoj vježbi, nakon dojave o izlijevanju nafte u more žurno je intervenirala Nacionalna središnjica za usklađivanje traganja i spašavanja na muru iz Rijeke (MRCC), koja o tom incidentu izvješćuje sva nadležna tijela u Hrvatskoj u slučaju onečišćenja mora.
Hrvatska posjeduje osam brodova-čistača te veći broj brodica i tri tegljača, a planirana je i nabavka dodatnih tegljača koje bi se angažiralo na našim isturenim otocima
Po zapovijedi MRCC Rijeka upućuje se zrakoplov (Pilatus) Obalne straže RH na izviđanje i praćenje kretanja onečišćenja na površini mora te iz zraka snima naftnu mrlju. Brodovi splitske Lučke kapetanije i Pomorske policije osiguravaju područje te se izdaje naredba za pokretanje ljudstva i tehničkih sredstava u sprječavanju širenja naftne mrlje. Postavljena je ograda za spriječavanje širenja nafte, a ubrzo je stigao eko-brod koji je pumpom usisao naftu s površine mora, dok se tegljačem u zaklon tegli strani brod koji je eksplodirao.
Inače, tijekom prva dva dana trajanja vježbe 'Adriatic 11.' predstavnici Hrvatske, Italije, Slovenije, BiH, Crne Gore, Albanije i Grčke razrađivali su scenarije mogućih ekoloških ugroza na Jadranskom moru. Zapovjednik Obalne straže RH, kapetan bojnog broda Marin Stošić, naglasio je kako bi posljedice moguće ekološke krize na Jadranu mogle biti jako velike.
Nužna je regionalna suradnja u lokaliziranju mogućeg izlijevanja nafte iz tankera na Jadranu - ili na otvorenom moru ili lukama, kazao je Stošić, dodavši kako zemlje koje okružuju Jadran trebaju surađivati po ugledu na skandinavske zemlje. Kapetan Stošić je naglasio pomoć Norveške jer ta zemlja po svojoj dobroj organiziranosti spriječavanja ekoloških ugroza na moru može poslužiti za primjer, a posjeduje i opremu najviše tehnološke razine. Napomenuo je i kako su poticaji za regionalnu suradnju sprječavanja onečišćenja Jadrana došli od Norveške.
Izvjestio je kako već postoji sporazum između Hrvatske, Slovenije i Italije o zajedničkom angažmanu sprječavanja ekološke ugroze na Jadranu, no da je nužno u to uključiti i zemlje istočne obale Jadrana jer njihove službe za takvu namjenu nisu dovoljno razvijene. Zapovjednik Obalne straže Norveške komodor Arild Skram prateći pokaznu vježbu u Kaštelanskom zaljevu istaknuo je kako treba biti svjestan opasnosti od mogućih ekoloških ugroza na moru i pripremati se za brzo reagiranje u takvim situacijama.
'Ova vježba u Splitu nije važna samo za Hrvatsku, nego i za zemlje regije koje okružuju Jadran, ali i za nas u Norveškoj koji se na takvim vježbama dodatno usavršavamo', kazao je Skram. Zapovjednik državnog Stožera za provedbu plana i intervencije kapetan Joško Nikolić je kazao da zbog velikog broja tankera koji plove Jadranom, postoji opasnost od njegova onečišćenja.
'Uveli smo na Jadranu sustav nadzora brodova (tankera) koji prevoze opasne tvari i takvi brodovi sada imaju odvojenu liniju plovidbe', kazao je Nikolić. Podsjetio je da Hrvatska posjeduje osam brodova-čistača te veći broj brodica i tri tegljača, a planirana je i nabavka dodatnih tegljača koje bi se angažiralo na našim isturenim otocima. (Hina)