Ivanina se konstrukcija, tijekom jakog nevremena u subotu poslijepodne i orkanskog juga, jednostavno odvojila od svog postolja.
Do puknuća je došlo na mjestima spajanja platforme s utemeljenim pilotima. Cijevi koje vode iz bušotine do površinskog dijela platforme savinule su se i nalaze se također na morskom dnu.
Drugim riječima, Ivani je puknula noga kojom je bila pričvršćena za morsko dno. Sada se nalazi na otprilike 40 metara dubine, na istom mjestu na kojem je do prije nekoliko dana i stajala.
Na njezinom vlasniku, INA-i, sada je da preispita sve okolnosti ovog slučaja i odluči što će s platformom. Ranom zorom krenuo je brod Junak po Ivanu D.
Ukrcale se sve inspekcije i službe i potraga je mogla početi. Robotska ronilica imala je zadatak ići do dna i pronaći platformu.
"Lociramo uz pomoću ronilice i sonara, daljinski je upravljana, a ostalo će utvrditi osobe koje su tu specijalisti za platforme i te stvari", objasnio je Dorijano Mohorović, operater robotske ronilice.
Od Pule do mjesta nestanka Ivane D trebalo im je nešto više od dva sata. Operateri u more ubacuju ronilicu kojom se daljinski upravlja s palube.
Kroz nekoliko sati robot odrađuje svoj posao i rješava misterij. Uslijed jakog nevremena Ivana D potonula je na dno, točno na mjestu gdje je i bila. More je na tom dijelu Jadrana duboko oko 40 metara.
Savinuta se polegla na dno
Ekspedicija se u Pulu vraća kasno poslijepodne. S prvim detaljima istrage.
"Onaj njen srednji dio nije puknuo nego se savinuo u kojem se nalaze i cijevi koje izlaze iz bušotine, te se tako savinuta polegla na dno. Svi sigurnosni sustavi uključeni su na vrijeme, tako da su svi ventili bili zatvoreni i nije došlo do nikakvog istjecanja ili zagađenja", kazao je Tvrtko Perković, proizvodnja nafte i plina, INA.
Održavanje, tvrde u INA-i, nije razlog ove nesreće. Podmorski dio pregledan je prije dvije godine, zadnja inspekcija bila je u listopadu.
Slijedi uklanjanje Ivane D
Sada slijedi detaljna istraga koja će utvrditi je li samo loše vrijeme kumovalo havariji. Nakon toga, slijedi uklanjanje Ivane s morskog dna.
"Mi smo dužni platformu odtegliti, dakle moramo ju otpojiti i završno pristupiti bušotini, te ju dodatno osigurati, bilo na način da ćemo ponovno privesti proizvodnji ili ćemo ju trajno napustiti i zacementirati sukladno propisima", dodaje Perković.
Šteta najmanje 15 milijuna dolara
Šteta se procjenjuje na najmanje 15 milijuna dolara. Ali, ona se ne mjeri samo u novcu.
"Mislim da to jest dosta veliki udarac za ugled INA-e, a vjerojatno i za nekoga, a što je i uzrok u pozadini ovog događaja. Nekoga tko je dizajnirao, izgradio, postavio", dodaje Perković.
Platformu su dizajnirale, izgradile i postavile dvije talijanske tvrtke 2001. godine. Rok trajanja Ivane D još tada je određen na 20 godina.
Prvi ovakav slučaj u Hrvatskoj
Potragu za Ivanom D pratila je reporterka Dnevnika Nove TV Lina Dollar. Radi se o prvom ovakvom slučaju u Hrvatskoj pa je time interes za njegovim rješenjem veći. Što će se dalje događati s Ivanom, pitala je pulsku lučku kapetanicu Dolores Brenko Škerjanc.
"Prvo treba naglasiti, Ivana D pronađena je, položena na dno. Nije oštećena, nije slomljena. Sad je stvar na nama i ministarstvu da se iznađe rješenje, ima više scenarija. Jedno je da se Ivana vadi, drugo da se ostavi na dnu. Svi zajedno moramo odlučiti što ćemo s njom", kazala je Brenko Škerjanc.
"Ja ne bih htjela špekulirati što je najidealnije rješenje. Da je brod, dao bi se nalog za vađenje. Ovo je malo specifičnije od broda i treba dobro razmisliti što i kako napraviti. U petak će se početi razgovarati i naći neko rješenje što napraviti s Ivanom", dodala je Brenko Škerjanc.
Nema onečišćenja
Navodi da će se prije svega, već u petak, najkasnije u ponedjeljak, u dogovoru s ministarstvom, dati nalog.
"Samo mi prije toga moramo pogledati cijelu dokumentaciju o tome postoje li na njom onečišćujuće stvari koje bi mi možda dali nalog da se izvade van. U četvrtak je utvrđeno da nema onečišćenja pa imamo vremena da možemo definirati na koji način ćemo to odraditi", objasnila je Brenko Škerjanc i zahvalila Obalnoj straži koja je bila u ispomoći brodu Junak u traženju platforme.
"Dobro je prošlo, ona je položena na dno, nije oštećena, nije slomljena, ne ugrožava sigurnosti plovidbe. Ima nekih tridesetak metara vodenog stupa do površine. Na kraju krajeva, tamo je zabranjena plovidba, no mi moramo razmišljati o tome da ona ne ugrožava sigurnost plovidbe", zaključila je Brenko Škerjanc.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr