Gorivo će poskupjeti desetak lipa po litri i kada je riječ o benzinskom i kada je riječ o dizelskom gorivu, a poskupljenje se pravda čak dvama razlozima; prvi je to što je na mediteranskom tržištu cijena goriva nešto porasla, a drugi to što je narastao dolar i istovremeno oslabio Euro, no više o tome rekao nam je prometni stručnjak Željko Marušić.
Vidimo da je tržište odmah reagiralo, koji je od ova dva razloga više utjecao na cijenu i koji bi nam od njih i u budućnosti mogao zadavati probleme?
Ovo se moglo i očekivati, to je posljedica pada vrijednosti eura i još bržeg klizanja kune. Osim toga na mediteranskom tržištu došlo je do povećanja cijena nafte. No, goriva su jeftinija nego ikada u proteklih pet, šest godina, manje od eura i deset centi po litri.
Svi smo se poveselili jer već nekoliko mjeseci cijena goriva pada, hoće li se taj trend nastaviti, kako bi se cijene mogle kretati u budućnosti?
Ne možemo, nažalost, očekivati da će gorivo biti jeftinije od ove razine. Treba očekivati da će cijena benzinskog goriva rasti prema devet kuna i taj trend bi se mogao zadržati do ljeta. No, teško je prognozirati što će se događati jer je sve ovo posljedica političkih zbivanja i gospodarskih odgovora i špekulacija na ukrajinsku krizu, zbog pritiska na Rusiju. No, sve je iznenadilo usporavanje kineskog gospodarstva koje je izazvalo pad potražnje za neftnim derivatima, za 10 do 15 posto, što je izazvalo viškove goriva na tržištu i pad cijena. Prognoze da će se usporavanje kineskog gospodarstva nastaviti i u idućoj godini ukazuje na to da će gorivo možda biti dostupnije, što bi moglo nivelirati negativne trendove. Gorivo neće biti skupo kao proteklih godina, ali blagi porast cijena se može očekivati.
Natočite gorivo na vrijeme, cijene će opet rasti
Znamo da se cijene formiraju na slobodnom tržištu, znamo da cijena goriva nije bila ovako niska posljednjih šest godina, no može li u slučaju ponovnog naglog rasta cijena država reagirati, ima li prostora?
Država ima dosta prostora, u cijeni goriva je 50 do 60 posto koji ide državi, direktno ili indirektno, i ona može reagirati. Međutim, treba stvari gledati u okruženju, Hrvatska nije slobodna previše sama formirati cijene, dozvoljena su odstupanja najviše do pet posto od zemlje do zemlje EU. Veća odstupanja na razini EU nisu dozvoljena jer to je pitanje globalne europske politike i moramo se uskladiti s Europskom unijom.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook