Sitno se broji do crnog petka. S izloga mame popusti, a ponuda nerijetko predobra da bi bila istinita.
"Pa iskreno baš ne vjerujem u taj crni petak. Prije samog crnog petka cijene su nekad jeftinije nego na sami crni petak", kaže Matilda iz Zagreba.
S njom se slaže i Luka. "Uglavnom cijena na sniženju bude ista kao prije sniženja jer ju tjedan prije malo dignu onda je spuste, što je marketinški trik, ali može se naći dobrih popusta i kupit dobrih stvari.
Takvih praksi sve je više. Svaki četvrti proizvod u 2022. bio je lažno snižen. Takve je proizvode nudilo 43 posto stranica.
"Čak 80 posto se žalilo da su lažna sniženja na internetu i to je nešto što podlijeva povjerenje. Građani koji kupuju preko interneta prate određeni proizvod čekajući to sniženje i onda primijete da se radi o istoj cijeni, a tvrdi se da je cijena bila viša", ističe europarlamentarka Biljana Borzan.
Prema istraživanju, online kupuje 87 posto građana, dok trgovcima vjeruje gotovo 77 posto. Problem s online kupovinom prijavilo je 29 posto potrošača, najčešće zbog isporuke pogrešnog proizvoda i spore dostave.
Poznavanje potrošačkih prava tek je osrednje. Popusti su pred nama, no prijave crnih praksi već su krenule.
"Ono što je važno znati, roba koja je kupljena na crnom petku ima jednaki tretman kao sva druga roba. Najčešće trgovci govore to ste kupili na sniženju na crnom petku pa nema zamjene. Znači ako je materijalni nedostatak, trgovac odgovara za sve te nedostatke", napominje Ana Knežević iz udruge za zaštitu potrošača.
Treba paziti na vjerodostojnost stranica i recenzija te provjeriti kome plaćamo. Problem su i poruke kojima se uvjerava kako je ostao još jedan proizvod ili odbrojava vrijeme za kupnju.
"Nemojte nasjedati ukoliko vas se pokuša tjerati da budete nervozni i kupujete na brzinu jer vam vrijeme ističe u sekundama. Znajte da imate pravo 14 dana vratiti proizvod i predomisliti se i znajte da imate dvije godine jamstva na sve što kupite u Europskoj uniji", naglašava Biljana Borzan.
Pa se radi i na Direktivi prema kojoj će pravo jamstva morati biti jasno izloženo u svakoj trgovini.
Više saznajte u videoprilogu reporterke Dnevnika Nove TV Sarah Viteskić.