Vlada je danas donijela odluku o poskupljenju cestarina, a detaljno su je obrazložili na konferenciji za novinare nakon sjednice Vlade ministar prometa i infrastrukture Oleg Butković te ministar financija Zdravko Marić.
"Nema prodaje i nema monetizacije hrvatskih autocesta. To su rekli i hrvatski građani na referendumu. I zato smo krenuli u rješenje tog velikog problema prije nekoliko mjeseci. Ukupan dug cestarskih tvrtki iznosi oko 39 milijardi kuna, a ove godine dolazi na naplatu 7,6 milijardi kuna. Glavni pritisci su u narednih pet godina i iz ovih prihoda nije moguće vraćati te kredite", izjavio je Butković. Primjerice, 2019. na naplatu dolazi devet milijardi kuna.
Kazao je da se uvodi sustav gospodarenja imovinom, a nova zaduženja bit će ograničena na kapitalne projekte uz strogu kontrolu Vlade.
Od 3. travnja će se, istaknuo je Butković, provesti 5-postotno usklađivanje cijena na dionicama HAC-a s dionicama ARZ-a.
Tako će cestarina na dionici Zagreb-Rijeka ostati ista, no ona na relaciji Zagreb-Varaždin će porasti s 27 na 28 kuna dok će cestarina na autocesti Zagreb-Split biti veća za sedam kuna.
U periodu od 1. srpnja do 30. rujna uvest će se povećanje cestarine od 10 posto, ali se ono, naglasio je ministar, neće odnositi na autobuse i teretne prijevoznike.
Popust za ENC - ostaje popust kakav je i bio, bar ove godine, a u 2018. će se postupno smanjivati, ovisno o prihodima.
"Realnost je da se ta cestarina trebala povećati puno više. Ovo je po nama korektno. Nismo sretni s tim rješenjem, ali gospodarski rast sigurno ne bi bio danas takav da nema autocesta", kazao je Butković.
Reforma predviđa i spajanje HAC-a, HAC-ONC-a i Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ). Najvećim dijelom reforma će se provesti u 2017. i 2018. godine, a trebala bi biti dovršena 2020. godine, implementacijom novog, unaprijeđenog sustava naplate cestarina.
Neće biti velikih otpuštanja, ali će ih biti
Ministar prometa istaknuo je da će se restrukturiranjem smanjivati i broj zaposlenih u HAC-u.
"Neće biti velikih otpuštanja, ali će ih biti. U ovoj godini otići će 120 ljudi prirodnim odljevom i za njih su osigurane otpremnine", kazao je.
Do kraja reforme, 2020. ili najkasnije 2021. trebao bi se uvesti i novi, automatizirani način naplate cestarina, smanjiti troškovi održavanja cesta, primjerice prepuštanjem dijela posla vanjskim tvrtkama te postupno spojiti dijelovi poslovanja HAC-a i ARZ-a.
Sve to dovest će i do manje potrebe za zaposlenicima u tvrtkama koje upravljaju autocestama, ali resorni ministar ističe da neće doći do velikih otpuštanja. Koliko bi ljudi iz tog sektora trebalo otići do kraja reforme za sada nije moguće predvidjeti, ali ove godine, kaže Butković, taj će se broj smanjiti za oko 120 ljudi, koji bi trebali otići prirodnim odljevom i uz otpremnine koje financijski prati Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD).
"Ovo je cjelovita reforma cestovnog sektora, kojom vlada želi zadržati autoceste, s obzirom na njihov velik ekonomski značaj", zaključio je.
Govoreći o financijskom restrukturiranju sektora, ministar financija Zdravko Marić je, uz ostalo, naveo kako je prosječna ročnost duga ovog sektora 3,5 godine, a prosječna cijena (kamata) premašuje 5 posto. Cilj je stoga restrukturirati i ročnost duga, ali posebno cijenu duga.
Pritom je najavio da bi se u drugoj polovini ove godine, u trećem ili četvrtom tromjesečju, ovisno o tome kada bude najbolji trenutak, trebalo ići sa „stožernom, kapitalnom transakcijom jedne obveznice na međunarodnom tržištu, koja će uz sebe vezati i čitav niz drugih financijskih transakcija, koje će se dogovarati izravno s vjerovnicima“.
Cilj - smanjivanje dugova
Od 1. travnja do Splita, ali i ostalih destinacija, hrvatskim autocestama vozit će se uz poskupljenje cestarine od 5 posto. Istodobno se uvodi i ljetno poskupljenje od 10 posto, koje prestaje s 1. listopadom.
To su najznačajnije odluke iz plana koji je Vlada napravila sa Svjetskom bankom, u cilju smanjivanja dugova u Hrvatskim autocestama.
HAC samo ove godine mora platiti 9 milijardi kuna kredita, koje neće ostvariti iz vlastitih prihoda. I ovaj će put hrvatska Vlada dati jamstva.
Ovim poskupljenjem Vlada će uprihoditi 90 milijuna kuna, što je kap u moru u odnosu na dugove koje imaju Hrvatske autoceste. Poskupljenje je bilo najavljeno u prosincu lani, kao dio aranžmana sa Svjetskom bankom za rješavanje problema u cestarskom sektoru.