Nezaposlenost i loši uvjeti života glavni su problemi s kojima se bori seosko stanovništvo. Posla nema, a sve je i više napuštenih kuća. Ministrica Vesna Pusić, kao i ministar Lorencin, priliku za razvoj ruralnih krajeva vide u okretanju seoskom turizmu. U šibenskom zaleđu održali su i radionicu o pokretanju projekata.
Seoski ambijent i turistička oaza usred šibenskog zaleđa. Terasa s bazenom, domaći oganj i gastro ponuda predvođena drniškim pršutom. Ali, i u Ivanovoj priči - kamen po kamen, pa tek onda palača.
'U počecima normalno da nije isplativo dok se posao ne uhoda, dok ne dođu gosti, dok se ne počne malo ozbiljnije raditi. A radimo ja i žena, dvije kćeri, zet', rekao nam je Ivan Kalpić iz Kalpića.
Opa, konkurencija: Hoće li nam oni oteti britanske turiste?
Raditi i od rada živjeti na selu - sve je rjeđi hrvatski primjer. 'U mjestima gdje nema uvjeta za to vjerujem da je teško', kaže Ivana Kalpić Lamešić.
Priliku za bolji život na selu ministri vide u turističkim imanjima, ali - turizam je tu još uvijek u povojima.
'Trebamo ih zasigurno više. Zasad ih ima 450 registriranih koji pružaju ugostiteljske usluge', kaže ministar turizma Darko Lorencin.
Trenutačno je u Dalmaciji 165 projekata koji žele primirisati uspjeh kao ove kamene kuće. U njima sobe, a pokraj njih vinograd i vinarija. Sve u funkciji turizma.
Partijanje od 0 do 24? Novi Zakon nema ništa protiv
'Ovo se jako dobro isplati. Imamo turiste, naši su turisti većina gore Skandinavci', kaže Joso Skelin iz sela Drinovci, a na pitanje što je presudno odgovara 'Imati projekt i krenuti u to'.
Često nedostaju osnovni uvjeti za život
Ali i uz dobru vjeru, mnogima je teško i pomišljati na uspjeh u mjestima u kojima često nedostaju osnovni uvjeti za život, pa stanovnici perspektivu ne vide.
'Mislim da se uglavnom iseljavaju jer nemaju posla, jer nemaju radnih mjesta. Ovaj projekt im pokazuje i omogućava da ta znanja koja imaju pretvore u svoj posao, pretvore u svoje poduzetništvo', rekla je ministrica Vesna Pusić.
Veliki potencijal - mala ostvarenja
Dakle, imamo tek 450 seoskih domaćinstava koja se bave turizmom - nije li to još jedna priča o velikom potencijalu, a malim ostvarenjima?
Ništa drugo, nego upravo to. Gotovo nevjerojatno zvuči podatak da gotovo 90% hrvatskog teritorija čine seoske sredine, a udio seoskog turizma u ukupnoj turističkoj slici iznosi - niti 2%.
Hotelijerima profit ispred domoljublja: Koriste samo 55 posto hrvatskih proizvoda
Volimo se hvaliti kako u zaleđu Dalmacije imamo lijepu prirodu, gastronomiju, gostoljubivost - ali sve je to premalo iskorišteno. Istina, razgovara se s ljudima, tu su i neki novi projekti. Vidjeli smo, održavaju se i radionice. Ali opet se postavlja pitanje - kako nekoga privući da živi i pokrene posao na selu, a tamo, recimo, nema liječnika, školu, trgovinu, osnovnu infrastrukturu.
To su puno životnija i vžnija pitanja na koja su se odgovori, uz konkretna rješenja za hrvatsko selo, ipak trebali nuditi puno ranije.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook