Nakon najave zemalja članica OPEC-a da će smanjiti proizvodnju sirove nafte, cijena nafte na svjetskom tržištu porasla je za šest posto. U Hrvatskoj bi se posljedice ove odluke mogle osjetiti već za tjedan dana, smatra Igor Dekanić, naftni stručnjak i profesor Rudarsko-geološko-naftnog fakulteta u Zagrebu.
"Kod nas bi se ovo poskupljenje moglo osjetiti kad ta skuplja nafta dođe na preradu ili u promet, a to će biti relativno brzo, vrlo vjerojatno kroz tjedan ili dva", smatra Dekanić.
Iako se rast cijena nafte već dogodio, još je teško predvidjeti koliko se dugo viša cijena može održati. "Postoji dugoročni problem s kvotama OPEC-a koji je postojao još osamdesetih godina kada su također bile dogovorene kvote. Pokazalo se da ih je vrlo teško održati duže vrijeme", kaže Dekanić, dodajući da među državama članicama te organizacije postoje značajne političke razlike u interesima.
"Sve su to nezavisne zemlje sa svojim problemima i financijskim potrebama. Kada dogovorite smanjenje proizvodnje, raste cijena, pa su svi u napasti da malo premaše kvotu jer to znači veliki prihod. Zbog toga su se u povijesti ovakve kvote uvijek teško održale duže vrijeme", kaže Dekanić, dodajući da ne treba zanemariti ni političke razlike u interesima članica OPEC-a. "Jedan interes ima Saudijska Arabija, a drugi Venezuela koja ima svoje potrebe. Ne treba zanemariti ni interese Irana koji je tek nedavno izašao iz sankcija. Zbog svega toga teško je očekivati da se dogovoreno smanjenje održi na duži rok", kaže Dekanić za Dnevnik.hr.
Iako je Bijan Zanganeh, iranski ministar nafte, sam objavio da je postignut dogovor o smanjenju proizvodnje sirove nafte za oko 700 tisuća barela, na nezgodnu poziciju upravo ove zemlje upozorava i Jasminko Umičević, energetski konzultant. "Oni su tek došli u poziciju da osvajaju nova tržišta, što im smanjenje proizvodnje sada na neki način onemogućava", kaže Umičević, koji također sumnja u dugoročnu održivost dogovorenog sporazuma.
Hrvatski građani zbog sporazuma OPEC-a ne trebaju strahovati jer gorivo ipak ne bi trebalo značajnije poskupjeti. "Kada je cijena sirove nafte sa 120 dolara pala na 30 prije godinu dana cijene goriva su pale tek nekih 15 posto. Nema tu automatizma jer konačnu cijenu goriva u značajnoj mjeri čine i neki fiksni parametri poput naknade za ceste, porez i slično. Stoga ne vjerujem da će gorivo poskupjeti više od četiri do šest posto", kaže Umičević, dodajući da ne očekuje ni val poskupljenja zbog ovog poteza OPEC-a.
Iako bi državi načelno mogla odgovarati veća cijena nafte jer će ubrati veći iznos na ime PDV-a na gorivo, Umičević kaže da joj zapravo rast cijena nafte ne odgovara. "Državi je bolje da su cijene niže jer u svom vlasništvu još uvijek ima velike sustave koji su veliki potrošači goriva. Zato država u slučaju rasta cijena goriva ima veći trošak od rasta prihoda na ime PDV-a", kaže Umičević, dodajući da ni za Inu rast cijena ne znači nužno veću zaradu. Ina, kaže Umičević, još uvijek proizvodi oko 650 tisuća tona nafte koju prodaje na tržištu po svjetskim cijenama i za kojoj će u ovakvim slučajevima više zaraditi. "No, nažalost Ina je dio Mol grupe, pa sve treba gledati kroz tu prizmu. To što Ina proda tek je 20 posto njenih potreba, što znači da 80 posto mora kupiti, a to plaća više", kaže Umičević.