Mirni prosvjed zaposlenika Jadrolinije, predstavnika Sindikata pomoraca Hrvatske i Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske, kojim su upozorili na male plaće zaposlenika, odgađanje kolektivnih pregovora i neodgovarajuće uvjete rada na brodovima, održan je u utorak ispred upravne zgrade Jadrolinije u Rijeci.
U mirnom prosvjedu sudjelovao je nekoliko desetaka zaposlenika Jadrolinije, a, kako su objasnili iz sindikata, radnici danas neće obustavljati rad jer ne žele naštetiti svome poduzeću.
Osim prosvjeda, u svim važnijim hrvatskim trajektnim lukama i agencijama Jadrolinije organizirano je dijeljenje letaka s razlozima te industrijske akcije.
Iz sindikata su istaknuli da su razlozi organiziranja prosvjeda male plaće zaposlenika Jadrolinije, uporno odgađanje kolektivnih pregovora, ukidanje dužobalne i međunarodnih linija i s tim u vezi loš menadžment kompanije te neodgovarajući uvjeti života i rada na brodovima.
Traže da započnu pregovori za kolektivne ugovore za radnike na kopnu i pomorce, da se osiguraju novi brodovi za dužobalnu liniju i međunarodne linije te da se Jadrolinija očuva konkurentnom na europskom tržištu.
Monopol državnog brodara: Jadrolinija dobila liniju Valbiska-Lopar temeljem dampinških cijena?
Traže povećanje plaća i usklađivanje troškova hranarine i pomorskog dodatka s rastom troškova života te osiguravanje više radnih mjesta za vježbenike palube i stroja, jer je, napominju, Jadrolinija u 2015. prihvatila samo šest vježbenika.
Upozoravaju da pomorci koji rade kao mornari imaju plaću 2351 kunu, što je manje od zakonski određene minimalne plaće u Hrvatskoj.
Ističu da je s ukidanjem dužobalne linije Rijeka –Dubrovnik ukinuto i 150 radnih mjesta te da „novog broda nema na vidiku, ali da ostaju isprazne riječi i neispunjena obećanja Uprave" te da zaposlenici na kopnu još nisu dobili pravo na kolektivni ugovor, a da je zadnja korekcija plaća u Jadroliniji bila 2008.
Predsjednik Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske Tomislav Urlić izjavio je da je prvi korak mirno okupljanje, da nije najavljen štrajk, koji im se pokušava staviti kao krimen, iako je to legalno sredstvo borbe radnika za svoja prava.
Rekao je da poziva ponovno Upravu, resornog ministra i predsjednika Vlade da se razgovara i riješe nagomilani problemi.
INA i Jadrolinija potpisale ugovor vrijedan 350 milijuna kuna!
Među ostalim je naveo da hrvatski zatvorenik ima obrok tri puta na dan, dok pomorac to nema i to je prepušteno kapetanu kada ima vremena, a nema ga jer mu tako diktira plovidbeni red.
Ako se ništa u međuvremenu ne dogodi, sljedeći je korak je pravi štrajk, vjerojatno krajem srpnja i početkom kolovoza, idemo do kraja, ali pozivamo sve na razgovor da riješimo probleme, rekao je.
Na prosvjedu su bili i poduprli ga predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata Krešimir Sever te i predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić.
Krešimir Sever rekao je da Jadrolinija preživljava na račun svojih radnika, da je odgovornost na Upravi, resornom ministru i Vladi, odnosno da se ljude usred sezone tjera na akcije jer ih se ne poštuje kad je riječ o plaćama, kolektivnom pregovaranju i drugome. Smatra da je Jadrolinija zapostavljena i nespremna uoči dolaska konkurencije i da je zapostavila svoje ljude.
Mijat Stanić naveo je da se prava radnika Jadrolinije ne poštuju, da je „ona imala sličnu sudbinu kao i sva druga poduzeća u resoru u vrijeme ministra Božidara Kalmete, ovdje se dogodila velika pljačka, a istražitelji ni jedan slučaj nisu počeli rješavati, a kamoli doveli do kraja.“ Dodao je da ni sadašnji ministar Siniša Hajdaš Dončić nema volje raščistiti s prošlošću.
Ocijenio je da Jadrolinija može biti profitabilna, ali ako se s njom počne odgovorno upravljati, kazavši da se nada da će se napokon na rukovodeća mjesta u državnim poduzećima početi zapošljavati građani putem javnog natječaja.
'Treba razgovarati'
U splitskoj trajektnoj luci nije bilo kašnjenja, a to je potvrdio i Jadrolinijin koordinator za srednjodalmatinsko plovno područje Ante Mrvica, koji je kazao da su svi trajekti išli po redu plovidbe, te da putnika ima uobičajen broj. Na pitanje novinara o štrajku kolega, Mrvica je rekao da je Jadrolinija jedna od rijetkih poduzeća u kojoj je plaća redovita, te poručio kako smatra da treba razgovarati.
"Uprava je mlada i s njom nema problema. Uvijek se može naći kompromis i treba shvatiti da smo u Hrvatskoj. Jadrolinija je u svojih 70 godina stvorila određeni imidž i mislim da će tako i dalje biti. Nitko se nema pravo prepucavati s putnicima jer sezona je krenula i u punom je zamahu. Razgovorom u granicama realnosti sve se može privesti kraju", kazao je Mrvica.
Na upit boji li se kao djelatnik Jadrolinije ulaska inozemnih brodara na tržište, odgovorio je da tu ne vidi velikih problema, barem u prvom periodu od sljedećih pet godina i dodao kako je Jadrolinija sagradila desetak novih brodova.
Tomislav Urlić iz Nezavisnog sindikata putničkih brodova Hrvatske je najavio mogućnost da se krajem srpnja i početkom kolovoza u svim hrvatskim lukama održi štrajk. "Taktiku nitko rado ne otkriva, ali postoji mogućnost organiziranja pravog štrajka krajem srpnja i početkom kolovoza", zaključio je Urlić. (Hina)
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook