ŽALBE POTROŠAČA

Nakon niza uklanjanja proizvoda s polica dućana, Ministarstvo pojasnilo što se događa i kako izgleda proces kontrole

1/2 >> Pogledaji ovu galeriju
Galerija
Ministarstvo poljoprivrede pojasnilo je kako točno izgleda proces kontrole nakon kojeg se odlučuje o povlačenju proizvoda, te na što se potrošači najviše žale.

Zbog utvrđenog etilen-oksida Ministarstvo poljoprivrede opozvalo je u ponedjeljak nekoliko pakiranja vitamina, minerala i elektrolita u tabletama koje na hrvatsko tržište stavlja tvrtka Decathlon Zagreb d.o.o. Priznali su kako je "u proteklim tjednima doista prisutan povećan broj opoziva hrane, na dnevnoj razini".

U Ministarstvu za N1 kažu i da se veći broj proizvoda morao povući s tržišta zbog utvrđenog pesticida etilen-oksida u aditivu, gumi od rogača jednog turskog dobavljača, koji je "u procesu proizvodnje ugrađen u više proizvoda na teritoriju većeg broja članica EU-a".

"S obzirom na ovaj incident, inspekcija, osim svojih uobičajenih nadzora, provodi i dodatna uzorkovanja hrane”, poručuju iz Ministarstva.

Iz Ministarstva poljoprivrede kažu i da je za ispravnost proizvoda odgovoran proizvođač, a da "na temelju procjene rizika i rezultata monitoringa iz prethodnih godina" kontrolu ispravnosti provode nadležna tijela u skladu s vlastitim propisanim procedurama.

Dodaju da se inspekcijski nadzori provode i po prijavi potrošača i udruga, kao i na osnovu informacija zaprimljenih preko sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (tzv. RASFF sustav – Rapid Alert System for Food and Feed) od bilo koje druge zemlje članice EU-a.

Proces kontrole 

Na pitanje kako točno izgleda proces kontrole nakon kojeg se odlučuje o povlačenju proizvoda, iz Ministarstva odgovaraju: "Ovisno o tome tko radi kontrolu, subjekti kontrolu provode na osnovi svojih pisanih procedura dok inspekcija nadzore provodi u skladu s izrađenim godišnjim Planovima, po prijavi te nasumično odabranim pošiljkama posebno na granici kod uvoza."

Objasnili su i na što se potrošači najviše žale. "Nakon što subjekt u poslovanju s hranom, tijekom svojih samokontrola, ili nadležna inspekcija tijekom nadzora, uzorkuju određeni proizvod i utvrdi se da proizvod nije u skladu propisanim uvjetima, isti se povlači s tržišta. Ukoliko konzumacija takvog proizvoda predstavlja određeni rizik po zdravlje potrošača radi se i opoziv.

Svaki proizvođač dužan je voditi detaljne podatke o distribuciji svakog svog proizvoda, kao i o svim izvorima sirovina za svoje proizvode – dakle mora moći pratiti tzv. "korak naprijed i korak unatrag" u lancu prehrane. Na taj način, temeljem praćenja sljedivosti proizvoda i sirovina, moguće je, u slučaju nekog incidenta, brzo i precizno povući kompletan sporni proizvod ili sirovinu s tržišta", kažu iz Ministarstva.

Žalbe potrošača

Potrošači se najčešće žale na pronalazak stranog tijela u proizvodu, pojave simptoma trovanja hranom, ili moguće alergijske reakcije kod proizvoda na kojima nisu označeni alergeni. Jednom opozvan proizvod teško da će se vratiti na tržište. "U većini slučajeva proizvod se ne može vratiti na tržište te se neškodljivo uklanja – zbrinjava na propisan način”, poručuju iz Ministarstva.

Neki se proizvodi mogu ipak vratiti na tržište, ali u prerađenom obliku. Nekada je dovoljno promijeniti ili nadopuniti pogrešnu ili nepotpunu deklaraciju, a neka hrana se može prenamijeniti u hranu za životinje ili iskoristiti kao gorivo za biopostrojenja.

"Nužan preduvjet za sve takve mogućnosti jest dakako da taj korigirani proizvod mora ispunjavati sve propisane kriterije sigurnosti i zdravstvene ispravnosti, kako bi se mogao nesmetano staviti na tržište", kažu iz Ministarstva.

Popis svih opozvanih proizvoda može se pronaći na stranicama Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu u dijelu Potrošački kutak, kao i putem mobilne aplikacije HRana.