Novi trend u ekonomiji

Mejd in Srbija! Prvi put Hrvatska ima manjak u trgovini s tom susjednom zemljom, a ekonomisti objašnjavaju zašto je to očekivano

Prošla godina donijela je i novi trend u domaćoj ekonomiji. Prvi put od neovisnosti Hrvatska je zabilježila manjak u trgovini sa Srbijom. Koji je razlog tome, istražio je reporter Dnevnika Nove TV Marko Biočina.

Srpska estrada već dugo je veliki izvoznik u Hrvatsku. A sada ista pjesma - i u gospodarstvu. Prema statističkim podacima, 2022. je bila prva godina u novijoj povijesti da je izvoz hrvatskih tvrtki u Srbiju bio manji od uvoza iz Srbije.

Proteklih godina Hrvatska je, što se tiče trgovine sa Srbijom, bila u plusu od stotinjak milijuna eura godišnje. Ipak, lani se situacija potpuno okrenula…

Ekonomisti kažu: to je očekivano.

"Struktura hrvatske ekonomije bitno se mijenja i više joj zapravo neće trebati tržište jugoistočne Europe", tvrdi Damir Novotny.

No, za mnoge hrvatske tvrtke Srbija je i dalje važno tržište, a kako kažu iz ove velike slavonske kompanije, bit će to i dalje...

Pročitajte i ovo DONOSI DNEVNIK NOVE TV Što će nam donijeti ulazak u Schengen? Izvoznici upozoravaju: "To nije čarobni štapić"

"Mi godišnje izvezemo oko petsto kamiona različitih proizvoda na tržište Srbije i za ovu godinu također planiramo nastavak uspješnih trendova i rast prodaje u svim našim vodećim kategorijama", kaže Tatjana Horvat Pavić, direktorica izvoza.

Izvoz u Srbiju je i lani rastao, ali je uvoz rastao brže. Dva su glavna objašnjenja - hrvatski turizam koji uvozi sve više hrane i pića iz Srbije te poslovna politika nekih velikih domaćih kompanija.

Ulje je već godinama jedan od glavnih proizvoda koje uvozimo iz Srbije. Razlog za to je jednostavan. Vodeći domaći proizvođač zbog nižih troškova većinu svoje proizvodnje preselio je tamo.

Hoće li se zbog toga na policama hrvatskih dućana povećati broj proizvoda s natpisom Mejd in Srbija?

Pročitajte i ovo Prvih deset mjeseci Jesmo li ove godine višu uvozili ili izvozili? Stigli najnoviji podaci

"Hrvatsko tržište zapravo je, bojim se, prekompleksno za srbijanske proizvode. Dakle, tu treba više marketinga, više ulaganja u distributivne kanale, tako da nećemo u narednim godinama vidjeti toliko roba kao što je to možda slučaj bio u ranijim godinama", pojašnjava ekonomist.

A to je zapravo šteta jer uvoz povećava konkurenciju i ruši cijene, dok izvoz povećava plaće. Kad raste prekogranična trgovina, raste i životni standard građana u obje države. A to je melodija koju svi vole slušati...

Dnevnik Nove TV pratite svaki dan od 19 sati, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr.


 

Povezane teme