U zraku i željni akcije, ali s resursima koji su na izdisaju. Tri mjeseca prošla su od propalog posla s Izraelcima, a na vidiku nema rješenja s kim će se pregovarati i koji će avioni zamijeniti MiG-ove.
Ministar obrane Damir Krstičević ne želi pred kamere. Vratio se iz Mađarske, gdje je potpisao sporazum o suradnji na području zrakoplovstva:
"Potpisani sporazum daje stalni legitimitet provedbi letačkih aktivnosti jedne zemlje u zračnom prostoru druge zemlje bez prethodne najave i diplomatskog odobrenja. U sporazum su uključeni i letovi zrakoplova za potragu i spašavanje, te druge usluge (meteo potpora, aerodromske usluge, usluge kontrole leta i dr.).''
Iz ministarstva pojašnjavaju: MiG-ovi će moći presretati i pratiti cilj u zraku, legalno ući u mađarski zračni prostor sve dok ga ne preuzmu njihovi borbeni lovci.
Ista pravila vrijede i obrnuto - za Mađare. "Ovo može biti opcija kad više ne budemo mogli računati na MiG-ove. Naravno da može, mada ja ne gledam tako jer prirodno je da mi s Mađarskom sklopimo nekakav sporazum - zrakoplovstvo sa zrakoplovstvom", rekao je umirovljeni general Josip Štimac, bivši zapovjednik HRZ-a.
U Ministarstvu obrane uvjeravaju: potpisi ne znače ni da će Hrvatska Mađarima u budućnosti prepustiti nadzor svog zračnog prostora.
Hrvatska je MiG-ove remontirala. No kako piloti na njima neće moći još dugo letjeti, vremena za odluku i nema previše. Mjeseci i mjeseci još bi mogli proći, prije nego struka i politika odluče čime ćemo štititi nebo.
Hrvatska se na to obvezala NATO-u. Ako ne može svojim avionima, tu uslugu može plaćati nekoj od saveznica, kao što su to riješile Slovenija i neke baltičke zemlje. Troškovi su različiti, a spominje se oko 20 milijuna eura godišnje.
"Vjerojatno bi bio različiti model za Hrvatsku, moralo bi se procijeniti. Dugoročno se više isplati imati svoje snage i drugima činiti te usluge. Nama su kritični ljudi i tehnika i infrastrukura, sve se može urušiti ako se ne povede računa o tome, a vrijeme proleti dok kažete keks", dodaje Štimac.
Pred Banskim je dvorima ozbiljna dvojba i investicija teška od nekoliko stotina milijuna za rabljene do više od milijardu dolara za nove avione. Sigurno je samo da su do tada sve oči uprte u MiG-ove.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr