Povijesni prelet

FOTO/VIDEO U četvrtak se na hrvatskom nebu ispisuje povijest: Anušić objavio veliku vijest

1/13 >> Pogledaji ovu galeriju
Galerija
Prvih šest borbenih aviona Rafale u Hrvatsku stiže 25. travnja.

Pri kraju su završne pripreme za povijesni prelet prvih šest aviona Rafalea u Hrvatsku, a stižu u četvrtak, najavio je tehnički ministar obrane Ivan Anušić.

"Povijesnim preletom od Bordeauxa do Zagreba u trajanju od sat i 40 minuta piloti pobjedničke Hrvatske vojske koji su prošli obuku u Francuskoj u četvrtak će u Hrvatsku dovesti moćne lovce i nove zaštitnike našeg zračnog prostora. Modernizacija borbene letačke flote najveće je ulaganje Vlade RH i MORH-a u Hrvatsku vojsku i sigurnost naše Domovine", poručio je Anušić u objavi na X-u. 

Pogledaj na Twitteru
Greška tijekom preuzimanja Tweet-a. Možda je pobrisan.

Hrvatska je zadnja članica NATO-a koja još uvijek koristi MiG-ove. Prijelaz s MiG-a 21 na Rafale skok je od nekoliko generacija borbenih aviona.

Grčka i Hrvatska prve su europske države koje su kupile francuske Rafale. Uključujući Francusku, ovaj borbeni avion koristi osam država, a napreduju i pregovori s Finskom. Najviše su ih kupili Ujedinjeni Arapski Emirati - njih 80.

 

Koje sve države posjeduju borbene avione Rafale Foto:Marko Picek/Pixsell

Hrvatska je 2021. godine potpisala ugovor o nabavi Rafalea iz zaliha francuskog ratnog zrakoplovstva kako bi zamijenili Mikoyan MiG-21 iz sovjetske ere. Dobit će 10 primjeraka modela C s jednim sjedalom i dva modela B.

Stižu novi moćni čuvari hrvatskog neba

"Prvih šest od ukupno 12 višenamjenskih borbenih aviona Rafale u Hrvatsku dolazi ovoga proljeća. Ostalih šest doletjet će u Hrvatsku do početka sljedeće godine kad završi obuka ostalih hrvatskih pilota", najavio je ranije MORH.

U hangaru središta za obuku u okviru tvrtke Dassault Aviation (DA) u Bordeauxu borbeni piloti i tehničari Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) pri kraju su posljednje pripreme prije preleta prvih šest aviona iz Francuske u Hrvatsku. 

Na obuku u Francusku poslano je oko 90 djelatnika. Obuka tehničkog osoblja započela je krajem 2022., a letačkog osoblja u prvom tromjesečju prošle godine.

Zrakoplovi su stari oko 14 godina, ali imaju preostali radni vijek od otprilike 3800 sati leta svaki.

Uz 12 aviona dolazi i simulator letenja koji će omogućiti cjelovit spektar obuke i validaciju taktike, zemaljska i ispitna oprema, pričuvni dijelovi i sveobuhvatna potpora ovlaštenih predstavnika tvrtki proizvođača u Francuskoj i Hrvatskoj.

Cjelokupna potpora ugovorena je do zadnjeg kvartala 2026., kao i jamstvo u trajanju od 12 mjeseci po isporučenom avionu, motoru, opremi i pričuvnim dijelovima. 

Pogledaj na Twitteru
Greška tijekom preuzimanja Tweet-a. Možda je pobrisan.

Impresivne mogućnosti

Rafalei se proizvode za potrebe Ratnog zrakoplovstva Republike Francuske u dvije verzije, od kojih je jedna i mornarička. S obzirom na to da je riječ o višenamjenskom ratnom zrakoplovu, on je dizajniran tako da u jednom letu može obavljati više različitih borbenih zadataka.

Rafale posebnim čini njegov revolucionarni integrirani sustav SPECTRA. Riječ je o sustavu koji pilotu pruža iznimno veliku situacijsku svijest, upozorava ga o radarskom ozračenju, nadolazećim infracrveno vođenim projektilima, korištenju protumjera i aktivnog ometanja neprijateljskih frekvencija.

Važan dio SPECTRA-e je i takozvani virtualni stealth. Iako detalji rada tog sustava nisu poznati, prema informacijama o tom sustavu koje jesu dostupne, on radi tako da koristi softver za virtualno smanjenje radarskog odraza zrakoplova izravnim, ali teško zamjetljivim ometanjem radara i/ili odašiljanjem lažnih podataka.

Brzina penjanja iznosi 304,8 metara u sekundi, a plafon leta zrakoplova je 16.800 metara.

Rafale ima i pozitivan omjer potiska/težine od 1,13, a pogone ga dva motora Snecma M88-2.