Industrija računalnih igara jedna je od najbrže rastućih u zemlji. Iz godine u godinu udvostručuje dobit, no unatoč tome što stalno zapošljava radnike - na domaćem tržištu teško ih pronalazi. Iako država stalno obećava da će efikasnije povezati sustav obrazovanja i tržišta rada, iz naše priče doznat ćete da se još uvijek ništa nije pomaknulo s mrtve točke.
Jedna od najuspješnijih hrvatskih gamerskih tvrtki svoj je najnoviji uradak izbacila u četvrtak. Već dan kasnije igru igra preko 200 tisuća ljudi diljem svijeta. Najviše - Amerikanci.
'Mi izvezemo sto posto našeg proizvoda, mi u biti ništa ne prodajemo na domaćem tržištu. Najveći problem je dvostruko oporezivanje, zato što s Amerikom nemamo potpisan ugovor kao Hrvatska. Mi platimo i porez u Americi, tih 30 posto, i nakon toga nas opet oporezuju u Hrvatskoj', kaže Željko Kos, tehnički direktor softverske tvrtke.
No, problemima tu nije kraj. Traže nove radnike, ali evo što se događa.
'Mi napišemo oglas za posao da tražimo level designera, i u Hrvatskoj ne postoji netko tko bi se mogao javit na posao da je završio fakultet za to. Mi bi trenutno kao industrija, mogli zaposliti sve ljude koji dođu s fakulteta, na žalost, to se ne dešava, jer ih nema', tvrdi Kos.
Željka i njegove kolege zvala je kanadska vlada, nudila im niz poreznih olakšica, ali svejedno su odlučili ostati u Hrvatskoj. Uključujući druge tvrtke, ova industrija u prošloj godini ostvarila je 37 milijuna kuna prihoda, od čega bruto dobiti 16 milijuna. Ukupno izvezu 87 % svega što proizvedu.
'Smatram da je uključivanje programa informatike što ranije u osnovno školstvo vrlo bitno. Gejmerska industrija u svijetu jest razvijenija i od filmske i od glazbene, po nekim istraživanjima i kad se izbroje te dvije, uvijek su videoigre u boljem stanju financijski', kaže Ante Vrdelja, klaster računalnih igara.
Prilika za strane ulagače
Ova industrija velika je prilika i za strane ulagače. No, oni zaobilaze Hrvatsku, prvenstveno zbog velikih davanja državi na plaće radnika.
'Stvar je u tome da se polako treba mijenjati mentalitet. U IT industriji je bitno da se ne proizvodi nešto što je materijalno jako vidljivo, veliko 2 metra ima 3 tone, nego se proizvodi nešto je nematerijalno, a što je najbitnije, tu je najveća dodana vrijednost', objašnjava Mladen Fogec, Udruženje stranih ulagača.
Država gamerima namjerava pomoći kroz natječaj vrijedan 3 milijuna eura, koji će uskoro raspisati. Još da se povede primjerom Rumunjske, koja je prije 15 godina smanjila porez na plaće softveraša sa 16 na 0 %, učinak ove industrije još bolje bi se vidio i na gospodarskim pokazateljima zemlje.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr