Ponuda dječjih autosjedalica na tržištu povećava se iz godine u godinu. Različiti proizvođači žele nametnuti svoje proizvode i izboriti se za što izdašniji tržišni kolač. Nažalost, mnogi pritom zanemaruju sigurnost i kvalitetu kako bi njihova autosjedalica cjenovno bila što prihvatljivija. Ipak, ni ove godine prilikom izbora niste prepušteni sami sebi. HAK i njegovi partneri ponovno su testirali velik broj dječjih autosjedalica.
Hrvatski autoklub objavio je rezultate testa 30 dječjih autosjedalica svih skupina težine. Na testu su se ovoga puta našla i tri kineska modela te dva „i-Size“ modela za djecu od 61 (67) do 105 centimetra visine. Fokus je bio usmjeren na sigurnost, lakoću uporabe i ergonomiju, sadržaj štetnih sastojaka te jednostavnost čišćenja i završnu obradu. Prema osnovnim kriterijima, sigurna dječja autosjedalica maksimalno će štititi dijete prilikom frontalnog ili bočnog sudara te rizik od ozljeda u oba slučaja svesti na najmanju moguću mjeru.
Što se tiče jednostavnosti uporabe, brojne moderne studije pokazale su kako se autosjedalice često pogrešno montiraju, a to posljedično može dovesti do fatalnih ozljeda. Intuitivno postavljanje i jednostavnost montaže izdvojit će dobru od loše sjedalice i također maksimalno smanjiti rizik. Na autosjedalici s odličnom ergonomijom najviše će biti zahvalan mališan. U dobroj sjedalici dijete će se osjećati ugodno i opušteno, a mjesta bi bez iznimke trebala imati i visoka te nešto „punija“ djeca.
HAK ponudio Obiteljsko članstvo
Štetne sastojke izbjegavamo u hrani i odjeći, ali isto bi trebalo vrijediti i za autosjedalicu u kojoj će dijete tijekom vožnje provesti brojne sate, dok o kriteriju čišćenja razmišljamo tek kad shvatimo da na autosjedalici ima ostataka hrane pa će lako skidanje presvlake i mogućnost pranja iznenada postati prioritetima.
Uz standardne kriterije prilikom testiranja i ocjenjivanja, ovogodišnji je test imao i određenih novina. Sveukupni zahtjevi koji se postavljaju pred svaku autosjedalicu podignuti su na višu razinu nego što je to bilo prethodnih godina pa se zbog toga dobiveni rezultati više ne mogu izravno uspoređivati s testiranjima od 2011. do 2014. Najvažnije ovogodišnje promjene odnose se na tijelo modela automobila koje se sad koristi prilikom testiranja frontalnog sudara (Golf VII) zbog čega su u uporabu stavljene nove testne lutke koje „glume“ najmanje putnike i novi senzori ozljeda, dok su neke od testnih lutaka dobile drugačije senzore (primjerice senzori na abdomenu).
Što se tiče bočnog sudara, korišten je novi eksperimentalni postupak s vratima koja u nesreći ulaze u automobil, sve u skladu s ECE R 129 normom, a vodilo se računa i o novim uvjetima testiranja nakon objave Euro NCAP-ovog testnog protokola za 2015. Dodatno su razvijeni i testovi rukovanja i ergonomije, a kod korištenja štetnih sastojaka primijenjene su posljednje verzije standarda koji se primjenjuju na igračke i tekstil.
Na našem testiranju još nema dječjih autosjedalica s maksimalnom ocjenom vrlo dobar. Teško je odgovoriti zašto je već godinama tako, no proizvođači vjerojatno kalkuliraju oko isplativosti proizvodnje autosjedalice s maksimalnim rezultatima u svim kriterijima testiranja jer proizvodna cijena takve autosjedalice sigurno ne bi bila niska i ona bi cijenom odskakala od drugih proizvoda na tržištu.
Kad je riječ o testiranjima HAK-a i njegovih partnera, oni s godinama nailaze na sve bolji prijam kod kupaca. Uoči odlaska u kupovinu, mnogi roditelji pažljivo će proučiti naše tablice i time si znatno olakšati izbor. Važno je pritom provjeriti i kako se određena autosjedalica „ponaša“ u automobilu, stoji li stabilno na sjedištu i može li se primjereno vezati pojasom ili učvrstiti Isofixom? Naravno, odgovori na ta pitanja razlikuju se od automobila do automobila pa je najbolje u praksi, ispred trgovine, isprobati postaviti sjedalicu prije nego što se definitivno odlučite za kupnju.
Odlikaša na HAK-ovom testu očito i dalje nema, no na prvom ovogodišnjem testiranju najboljoj ocjeni maksimalno su se približila tri proizvoda namijenjena grupi II/III, odnosno većoj djeci od 15 do 25 kilograma (grupa II) i djeci od 22 do 36 kilograma (grupa III). Riječ je o sjedalicama Britax Römer Kidfix SL SICT i o dva Cybexova modela, Cybex Solution M i Solution M-fix. Ova tri proizvoda mogu se proglasiti pobjednicima proljetnog testiranja jer ih njihova kvaliteta i sigurnost izdvajaju od ostatka konkurencije. Pritom Britax i Cybex imaju i mnogo zajedničkih osobina: nizak rizik od ozljeda u frontalnom sudaru, vrlo nizak rizik u bočnom sudaru, izvrsnu putanju pojasa, lako prilagođavanje visini djeteta, stabilnost u automobilu, nizak rizik od pogrešne montaže, jednostavno zakopčavanje pojasa, jednostavnu montažu, lako razumljiva uputstva i upozorenja, dobru potporu za noge, dobro punjenje materijalom, udobnu poziciju sjedenja, mnogo prostora za dijete, pranje presvlake u perilici i njezino lako skidanje, izvrsnu završnu obradu, nisku kontaminaciju, a riječ je i o vrlo laganim sjedalicama.
8 modela nije prošlo testiranje!
Jedini poseban nedostatak kod Britaxa odnosi se na limitiran pogled djeteta izvan automobila, dok je zajednički minus Britax Römer Kidfixa SL SICT te Cybex Solution M i Solution M-fixa činjenica da te sjedalice zauzimaju nešto više prostora u automobilu.
Osim najbolje ocijenjenih proizvoda, u skupini koja je prošla s ocjenom dobar nalazi se još 11 proizvoda, pet sjedalica zadovoljava, a tri su se provukle i zaslužile konačnu ocjenu jedva dovoljno. Laički rečeno, sve su to proizvodi koji nadmašuju zakonsku regulativu i prilikom njihova razvoja vodilo se računa o zaštiti najmanjih putnika. Nažalost, to nije slučaj i s autosjedalicama koje su ove godine polučile najlošije rezultate jer čak osam modela nije prošlo testiranje i na kraju su zaradile opisnu ocjenu loše. Pritom je kod Hauck Vario Guarda nedostatak primijećen kod zaštite pri frontalnom sudaru, dok je kod ostalih slučaj bio u prevelikoj količini štetnih sastojaka koja se koristila prilikom izrade (plastifikatori).
Tri najbolje ocijenjena proizvoda namijenjena su grupama II/III pa će vam prilikom izbora sjedalice mnogo više značiti rezultati po pojedinim skupinama. U grupama 0+, namijenjenoj novorođenčadi i vrlo maloj djeci, te kombiniranim grupama 0/I, 0+/I, 0+/I/II, najbolji rezultat ponovno su ostvarila dva Cybexova proizvoda: Cybex Cloud Q i Cybex Cloud Q & Base Q-fix. Cloud Q je pritom postao i jedina autosjedalica našeg testiranja s maksimalnom ocjenom na području sigurnosti zahvaljujući vrlo niskom riziku od ozljeda pri frontalnom i bočnom sudaru, izvrsnoj putanji pojasa, lakom prilagođavanju visini djeteta i stabilnosti u vozilu.
REZULTATI ISTRAŽIVANJA Koliko doista brinemo o svojim automobilima?
U skupini I te kombiniranim skupinama I/II i I/II/III bilo je čak 12 proizvoda, od toga ih je pet zaradilo ocjenu dobar, a najbolji je ponovno Cybex sa svojim modelom Pallas M-fix. U kombiniranoj skupini II/III, između šest autosjedalica na testu, pobjedu su podijelila tri već spomenuta proizvoda, ujedno i sveukupni pobjednici ovoga testa: Britax Römer Kidfix SL SICT, Cybex Solution M i Cybex Solution M-fix.
Kod dva „i-Size“ modela za djecu od 61 (67) do 105 centimetra visine - Bébé Confort Axissfix i Maxi Cosi 2wayPearl - nisu uočeni veći nedostaci i ove su sjedalice prošle s ocjenom dobar, a na testiranju, iznenađujuće, nisu potpuno podbacila ni 3 proizvoda s kineskog tržišta: Goodbaby CS 920 SI, Babyfirst Space Castle i Lutule Bear S, koja su dobila i tri potpuno različite ocjene. Goodbaby za djecu od 9 do 18 kilograma zaradio je ocjenu zadovoljavajuće, Babyfirst za djecu do 13 kilograma jedva dovoljno, dok Lutule iz iste skupine od 9 do 18 kilograma nije položio naše testiranje.
Autosjedalica – uvijek i bez iznimke!
Od 2000. HAK i njegovi partneri – europski autoklubovi svake godine objavljuju barem jedan usporedni test dječjih autosjedalica u svim težinskim kategorijama. Bez obzira na rezultate, svaka od testiranih autosjedalica bolja je od nikakve. One su jedini prihvatljivi način postizanja dječje sigurnosti, u najvećem broju nesretnih slučajeva, spasit će život djeteta i smanjiti ozbiljne posljedice, a na njihovo korištenje vozače obvezuje i Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Zaključak je stoga jasan i nesumnjivo poznat vozačima i roditeljima: „Autosjedalica – uvijek i bez iznimke!“
Više informacija o dosadašnjim testiranjima i rezultatima pojedinih dječjih sjedalica, kao i njihovom korištenju dostupno je u Reviji HAK te web-stranicama HAK-a: www.hak.hr
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook