Prizemljio ga imenjak

VIDEO U Zagreb sletio nebeski div Antonov 225

Najveći zrakoplov na svijetu Antonov 225 sletio je u 17:45 na zagrebački Pleso.

Najveći zrakoplov na svijetu Antonov An-225 koji može ponijeti najviše tereta, sletio je danas u 17:45 sati uz zaglušujuću buku snažnih motora, u zagrebačku zračnu luku, u kojoj će ukrcati 140 tona težak transformator zagrebačke tvrtke Končar-Energetski transformatori i prevesti ga na Filipine za tamošnju elektranu San Lorenzo.

Antonov 225, jedini takav u svijetu, pokreće čak 6 motora, dugačak je 86 metara, a prazan teži oko 260 tona. Pista zagrebačke zračne luke bila je spremna za ovoliku grdosiju.

'Zračna luka Zagreb spremna je za prihvat i ovako velikih zrakoplova. To je izuzetno zahtjevan projekt koji uključuje pripreme i organizaciju svih potrebnih resursa za njegov nesmetan prihvat", napominje glasnogovornica Zračne luke Zagreb Lidija Capković Martinek.

>> VIDEO Pogledajte kako je na Pleso sletio najveći avion na svijetu

>> VIDEO Upoznajte čovjeka koji je prizemljio najveći avion na svijetu

>> FOTO Ovako bi izgledalo da je Antonov 225 sletio u središte Zagreba

>> VIDEO Golemi transformator čeka dolazak super-diva Antonova 225

Za usporedbu s tom grdosijom koja puna tereta može težiti do 640 tona, najveći putnički avion Airbus 380 dug je 73 metra i ima raspon krila 79,8 metara, a najveća maksimalna težina mu je 590 tona.

Antonov 225 u Zagreb je prizemljio kapetan Dmitro Antonov Ovo je prvi puta da se transformator prevozi zračnim putem, prema zahtjevu kupca zbog hitnosti isporuke.

Ogroman transformator noćas je zagrebačkim ulicama prevezen od Jankomira do Plesa. Kamion s teretom kretao se brzinom od 5 kilometara na sat, a nekim dionicama do maksimalnih 15 kilometara na sat. Antonov 225 poslijepodne slijeće na Pleso, a prema Filipinima leti u nedjelju. Zračna luka Zagreb sutra će cijelog dana omogućiti svim zainteresiranima da s terase vidikovca uživo vide i fotografiraju zrakoplov.

'San' veličine nogometnog igrališta

Najveći operativni zrakoplov na svijetu nazvan Mriya, što na ukrajinskom znači "san", dugačak je nešto manje od nogometnog igrališta i visok kao šesterokatnica. Za tu jedinstvenu leteću grdosiju vlada veliko zanimanje zrakoplovnih entuzijasta koji putuju po svijetu kako bi ga vidjeli i snimili.

An-225 projektnog ureda Antonov nastao je povećanjem transportnog zrakoplova An-124 Ruslan, transportera s četiri motora za strateške vojne operacije. Projektanti su produžili trup zrakoplova, dodali dva motora i promijenili repne upravljačke površine tako da bi bio lakše upravljiv kad nosi teret na leđima - jer upravo za to je bio i napravljen.

Naime tadašnji SSSR je trebao zrakoplov koji je na leđima mogao nositi raketoplan Buran i raketne nosače Atlant prema kosmodromu Bajkonur u Kazahstanu, kao što je SAD imao dva prerađena Boeinga 747 koji su prevozili space shuttle.

NATO-ov 'Kozak' odmilja

Dovršen je jedan primjerak Mriye, koja je od NATO-vih stručnjaka dobila kodni naziv Cossack (Kozak), dok je za drugog proizvedeno oko 60 posto trupa. Prvi let obavljen je u prosincu 1988. Mihail Haračenko, glavni pilot na probnom letu, rekao je da je pri prvom susretu s Mriyom dok su još trajali radovi u hangaru, pomislio: "Ovaj zrakoplov neće poletjeti". Iduće dvije godine An-225 nastupio je na najpoznatijim svjetskim zrakoplovnim izložbama u Parizu i u Londonu.

Nakon propasti SSSR-a i istočnog bloka te otkazivanja svemirskog programa zrakoplov je umalo završio u rezalištu kad su ga 1994. stavili u skladište i skinuli mu motore. Međutim u međvremenu je osnovana tvrtka Antonov Airlines kojoj je uz "manje" zrakoplove An-124 zatrebao i avion za prijevoz iznimno velikih i teških tereta pa se pristupilo ponovnom osposobljavanju Mriye za let.

Utovar će trajati 14 sati

Antonov bi trebao prevesti glavni dio transformatora snage 318 megavoltampera, a ostatak će biti transportiran redovnim aviolinijama. Rok za njegovu izradu bio je pet i pol mjeseci, ali je skraćen za 35 dana.

Filipinski kupac odlučio se za prijevoz transformatora zrakoplovom koji će trajati dva dana kako bi uštedio na vremenu jer zbog kvara postojećeg transformatora snosi gubitke. Prijevoz brodom potrajao bi 40 do 45 dana. Prijevoz zrakoplovom košta tri milijuna dolara i skuplji je od samog transformatora jedan i pol puta.

Očekivano vrijeme utovara je u subotu i trajat će oko 14 sati, a predviđeno vrijeme polijetanja je u nedjelju u 6 sati. (Media Servis/Hina)

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook