Radi lakšeg pronalaska slobodnog parkirnog mjesta i smanjenja prometnih gužvi na području cijelog Dubrovnika proveden je sustav 'pametnog' parkiranja uz 1909 senzora.
Projekt su ostvarili Grad Dubrovnik i gradska tvrtka Sanitat, koja upravlja gradskim parkirališnim mjestima, u suradnji s partnerima tvrtkama Hrvatski telekom, Profico, Mobilisis i Furia.
Dubrovački gradonačelnik Mato Franković izjavio je kako je Dubrovnik grad predvodnik u 'pametnim' rješenjima te istaknuo kako će i drugi hrvatski gradovi sigurno uvidjeti prednost ovakvih sustava.
„Kad imate ovakvu aplikaciju sigurno ćete manje kružiti gradom u potrazi za parkirnim mjestom.
Smanjit će se time i gužva u prometu, a povećati kvaliteta usluge parkiranja na ulicama grada. Vjerujem da ćemo uskoro imati i dodatne mogućnosti ovog sustava“, rekao je Franković. Istaknuo je kako sustav predstavlja početak transformacije te povećavanja kvalitete života, posebno u rješavanju prometnih problema.
Uskoro "car sharing" sustav
„Uskoro ćemo predstaviti i 'car sharing' sustav, koji će građanima i gostima dodatno olakšati komunikaciju prema gradu korištenjem električnog automobila, a od iduće godine bit ćemo prvi grad u svijetu s isključivo električnim vozilima za autotaksi prijevoz“, naveo je Franković.
Direktor Sanitata Tomislav Tabak istaknuo je kako je u projektu korištena najnovija tehnologija NB IoT (Narrowband Internet of Things) mreže, koja se u SAD-u primjenjuje već nekoliko godina, a sad je stigla i u Europsku uniju.
„Dubrovnik je prvi grad koji je, kroz ovaj projekt, tom mrežom pokriven u cijelosti. Imamo najviše takvih senzora na svijetu. Projekt će biti na korist građana i gostiju, a aplikacija je vrlo jednostavna i s najvećim stupnjem sigurnosti“, rekao je Tabak.
Objasnio je kako aktivirana aplikacija točno određuje lokaciju vozila, a označena su zauzeta i slobodna parkirna mjesta. Parkiranje se plaća karticom, bez plaćanja naknada teleoperaterima.
Član Uprave Hrvatskog telekoma Saša Kramar istaknuo je kako je razvoj 'pametnih' gradova bitan dio strategije te tvrtke.
„Nastojimo razvojem tehnologije omogućiti gradovima da budu učinkovitiji te da svojim građanima poboljšaju kvalitetu života. Grad Dubrovnik je stoljećima bio najnapredniji u korištenju ljudskog znanja pa je i naš zadatak da digitalnu tehnologiju koristimo na dobrobit Dubrovčana.
Ovo je samo jedan od zajedničkih projekata. Danas je Dubrovnik jedan od najnaprednijih u svijetu u korištenju 'pametnih' tehnologija“, rekao je Kramar.
Napomenuo je kako je NB IoT mreža temeljena na globalnom standardu za mobilne mreže, što omogućuje da se postavi jako velik broj senzora s odličnim signalom, uz nizak trošak održavanja.
„Senzori troše tako malo energije, da može proći i deset godina bez potrebe za održavanjem“, dodao je Kramar.
Nakon predstavljanja sustava, na parkiralištu ispred Gimnazije Dubrovnik službeno je pokrenuta aplikacija 'Dubrovnik Parking', s kojom vozači u svakom trenutku imaju informaciju koje je parkirno mjesto slobodno. Trenutno je dostupna korisnicima Android pametnih telefona, a uskoro se očekuje i ugradnja za iPhone.
Cijene parkiranja u Dubrovniku variraju ovisno o zoni te ljetnoj ili zimskoj sezoni. U nultoj zoni cijena parkiranja u ljetnoj sezoni doseže 75 kuna po satu, dok je zimi 20 kuna. U prvoj zoni cijena parkiranja po satu je ljeti 10, a zimi 5 kuna. U drugoj zoni u ljetnim mjesecima sat parkiranja košta 50 kuna, a zimi 10 kuna, dok je u trećoj zoni cijena 10 kuna ljeti, a 5 kuna zimi. (Hina)