Čim je pao, krenula su nagađanja da je malezijski zrakoplov srušen projektilom sa zemlje. I to ruskog proizvođača. Spomenuti raketni sustav, koji se spominje koriste i Ukrajina i Rusija, imaju ih ruski separatisti. A struka uvjerava da oni, koji gađaju, moraju biti dobro obučeni.
Malezijski zrakoplov letio je iznad ukrajinske ratne zone. Područja koje kontroliraju ruski separisti. Prije nego je pao, nalazio se na visini od 10 tisuća metara i 40-ak kilometara od granice s Rusijom. Za sada se vjeruje da ga je srušio projektil ispaljen sa zemlje. Na mjestu nesreće - i to se može otkriti.
'Definitivno po ostacima se može utvrditi, jer ostaci projektila ostanu - to je jedna dugačka raketa, samo vrh rakete je s eksplozivnim punjenjem', objašnjava Josip Milošević, stručnjak za zrakoplovne nesreće.
Separatist koji je srušio malezijski zrakoplov bio pripadnik vojske Republike Srpske
Nema službene potvrde. No, nagađa se da ga je oborio projektil zemlja - zrak, tipa BUK, ruske proizvodnje.
'Civilni zrakoplovi nemaju te senzore, koji bi im ukazali prema tebi ide raketa, napravi
to ili to', kaže Milošević.
Kreće se brzinom od 5 tisuća kilometara na sat. Svaka bojeva glava ima oko 60 kilograma eksploziva. Locira i ruši ciljeve za 20 do 40 sekundi. Još se ne zna otkud je ispaljena, ali oni, koji su gađali, morali su biti dobro uvježbani.
'To su sofisticirani sustavi, koji traže jako dobro obučenu posadu i radarski sustav koji
prati te visoke ciljeve. To nije priča da je neki pijani vojnik s ramena vidio nešto i lansirao raketu', objašnjava Milošević. Na takvom sustavu upravljaju najmanje četiri čovjeka. Jasno vide cilj, u ovom slučaju civilni avion. Imaju ga i Ukrajina i Rusija. Javnost ga je mogla vidjeti i nedavno - na vojnoj paradi u Moskvi.
Stravične ispovijesti svjedoka: 'Vidjeli smo tijela kako padaju s neba'
'Istočne zemlje bivšeg istočnog bloka imaju isto naoružanje. Pitanje je da li će se po tom utvrditi tko je to ispalio. To se može po drugim stvarima, recimo po radaru', kaže Milošević. Je li i što pilot pokušavao prije eksplozije, pokazat će crna kutija.
'Pod uvjetom da nije prekinuto napajanje, da nije oštećena. Moglo bi se nešto čuti na tom zapisu', tvrdi Milošević. Premda su znale da je riječ o ratnom području, mnoge aviokompanije nisu ga izbjegavale.
A ovako je to izgledalo u četvrtak - nedugo nakon nesreće. Avioni su naglo zaobišli inače prometno nebo iznad Ukrajine - i odlučili se za druge rute.
'Meni je čudno da u regiji koja je u ratnim operacijama nije bila izdana zabrana davno prije, čim su pobune počele', smatra Milošević
Proteklih godina bilo je slučajeva rušenja velikih putničkih aviona. No, pokaže li službena istraga da se to i sada dogodilo, bit će to teroristički čin s najvećim brojem poginulih oborenog zrakoplova u zadnjih 60 godina.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook