Američki savezni sudac odobrio je u utorak sporazum vrijedan rekordnih 14,7 milijardi dolara između grupe Volkswagen i regulatora te vlasnika 475.000 dizelskih automobila, a njemački automobilski div obvezao se sredinom studenoga početi otkup vozila sa softverima koji su varali na eko-testovima.
Odluka suca Charlesa Breyera ključna je za VW koji se želi oporaviti od skandala iz rujna 2015., kada je proizvođač priznao da je varao na eko-testovima kako bi prikazao da njegovi dizelski automobili ispuštaju daleko manje količine štetnih plinova od stvarnih.
Primjedbe vlasnika automobila da sporazum ne nudi dovoljno novca za odštetu sudac Breyer odbacio je kazavši da su vozači "primjereno i pošteno obeštećeni". "Povoljnije je trenutačno rješenje spora nego parnica koja bi mogla dugo potrajati", napisao je sudac u obrazloženju.
Volkswagen je pristao potrošiti do 10,033 milijarde dolara na otkup vozila i kompenzaciju vlasnicima te još 4,7 milijardi na programe smanjenja emisije štetnih ispušnih plinova i na projekte čistih vozila.
Proizvođaču će možda biti dopušten popravak otkupljenih vozila ako to odobre regulatori. Sporna vozila emitiraju do 40 puta veće razine onečišćenja od dopuštenih.Vlasnici dizelskih vozila u koja je VW ugradio softver-varalicu na eko-testovima osim vrijednosti svojega vozila od prije skandala primit će i između 5100 i 10.000 dolara dodatne kompenzacije.
Iako je riječ o golemoj svoti, nagodba između VW-a i regulatora i kupaca malena je u odnosu na sporazum od 246 milijardi dolara sklopljen između proizvođača cigareta i 46 američkih država iz 1998., ili na 53 milijarde dolara koje se obvezao platiti naftni div BP za onečišćenje Meksičkog zaljeva naftom 2010. godine.
Ipak, riječ je o najvećoj nagodbi koja je ikad postignuta s proizvođačem automobila optuženim za zloporabe. Rješenje postignuto u SAD-u odnosi se na 2.0 litarske dizelske modele Beetle, Golf, Jettu, Passat i Audi A3 proizvedene između 2009. i 2015.
Glasnogovornica VW-a Jeannine Ginivan rekla je da proizvođač planira sredinom studenoga početi otkup vozila. Prema sporazumu Volkswagen mora popraviti ili otkupiti 85 posto od 475.00 vozila do lipnja 2019., ili mu prijete dodatni troškovi. No Volkswagenove muke tu ne prestaju jer ga čekaju još milijarde dolara troškova za 85.000 vozila s 3.0 litarskim motorima, kao i kazne ministarstva pravosuđa za kršenje zakona o čistom zraku.
VW je priznao da je varao regulatore i prijeti mu kriminalistička istraga. U idućih 10 godina, VW će uložiti 2 milijarde dolara u programe za promicanje izgradnje električnih vozila. (Hina)