‘Nisam znao razliku između računa i fakture’, iskreno je priznao svoje poduzetničke početke mladi Vibor Cipan, direktor i suosnivač UX Passiona, jedne od najuspješnijih hrvatskih startup kompanija. ‘Budite spremni učiti stvari za koje nikada niste mislili da ćete ih morati učiti’, savjetuje budućim poduzetnicima Cipan aludirajući na hrvatske birokratske zavrzlame.
Startup je tvrtka koja se najčešće temelji na tehnološkim projektima i cilj joj je u kratkom vremenu dobro profitirati. Radi se o zarađenim milijunima, a savjete o tome kako započeti I voditi startup tvrtku dali su oni koji ih već broje, ali I stručnjaci koji poznaju tržište. Cipan i njegova dva prijatelja stoje iza zanimljivog proizvoda Wall of Tweets koji se koristi na najvećim svjetskim događanjima, poput debate američkih predsjedničkih izbora, za prikazivanje poruka s društvenih mreža. No nisu stali na tome i stalno rade na novim projektima. ‘Nitko od nas još nema fakultetsku diplomu, a glavni developer je po struci profesionalni kuhar’, kaže Cipan te ističe kako nema univerzalne formule za uspješan startup, no da je jedna od najvažnijih stvari – dobar tim.
>> Geeks on a plane: Mladi poduzetnici predstavili svoje startup projekte
S njim se slaže i Luka Abrus, direktor tvrtke Pet minuta. ‘Želimo privući najbolje ljude u naš tim’, kaže Abrus, a mlade poduzetnike poziva na akciju. ‘Što brže izbacujete stvari vani brže ćete dobivati feedback i napredovati, te vidjeti kako reagira tržište’, kaže Abrus. ‘Slušajte svoje korisnike I pitajte ih kako su zadovoljni jer ćete se iznenaditi kako će vam neki od njih dati super odgovore i genijalne ideje da budete još bolji te pazite na detalje poput logotipa, maila, brendinga’, savjetuje Abrus.
>> Upoznajte dečke od milijun dolara!
A o važnosti poslovnog brendiranja i tome kako se (ne)ponašati pred investitorima govorila je Barbara Slade, web specijalistica u Agrokoru i stručnjak na području novih medija. ‘Imate 60 sekundi da netko shvati o čemu se radi kada predstavljate svoj proizvod ili uslugu. Pokažite to kroz dobar video. Neka u njemu bude primjerice humora, čudnih ljudi, bilo čega što će ljude natjerati da dalje dijele vaš video’, kaže Barbara i ističe kako mladi poduzetnici trebaju znati svoju ideju dobro prezentirati investitorima.
‘Pokažite im svoj demo proizvod, neka isprobaju primjerice vašu aplikaciju. Neka vaše proizvode testiraju hejteri jer će vam njihove kritike koristiti za napredak, a demo pitch dajte nekome tko će vam dati iskreno mišljenje’, svjetuje Barbara Slade.
Upozorava i da mnogi imaju odlične projekte no da se ne znaju predstaviti. Posebno savjetuje one koji se idu predstavljati vani da nauče dobro engleski. ‘Normalno je griješiti, ali radite na sebi i učite engleski. Poštapalice i nepismene prezentacije odvlače pozornost. Dakle, vježbajte svoje nastupe’, kaže Barbara i savjetuje svima da na početku prezentacije projekta predstave ljude koji na njemu rade. ‘Investitorima je zanimljivo znati tko radi projekte. Nastupite kao tim i nikada se pred njima ne svađajte’, kaže Barbara.
‘Startupovi su visokorizični i većina propada', upozorava Ivo Špigel, član Uprave tvrtke Perpetuum mobile i predsjednik udruge ZIP. Unatoč toj pomalo zastrašujućoj činjenici startup tvrtka Pet minuta uspjela je pronaći svoj put. I to izvan Hrvatske. Oni čak 95% svojih prihoda ostvaruju u SAD-u. Ondje, kaže Luka Abrus, imaju pet zaposlenih. 'Bez tih pet ljudi ne bi mogli imati ostalih 45 u Hrvatskoj', kaže Abrus i time ističe važnost svoje 'petorke'. I Barbara Slade je naglasila startupovcima da ne rade stvari samo za hrvatsko tržište, a Špigel je dao savjet kako upravljati poslom u SAD-u kada vam je sjedište u Hrvatskoj. ‘Jedan od vas neka ostane ovdje s programerima, a drugi neka ide van i pronađe direktora prodaje i prodajni tim’, kaže Špigel.
Ohrabrujuće je da uspješna tvrtka poput Pet minuta ne namjerava otići iz Hrvatske. ‘Nama će razvoj uvijek biti u Hrvatskoj jer imamo pametne ljude. Amerikanci nemaju dovoljno kvalitetnih developera. Mi želimo ovdje privući dobre ljude i s njima raditi poslove za van. I dalje tražimo dobre programere. Prošle godine smo zaposlili tri osobe koje su tek završile fakultet. U par mjeseci smo ih naučili posao i sad su odlični’, kaže Luka. Vibor Cipan kaže da oni na razgovoru za posao ljude uvijek pitaju: Koju glazbu slušate? ‘Zanima nas koliko ta osoba nije samo dizajner ili developer, koji su joj hobiji’, pojašnjava Cipan.
O tome kako odabrati ideju za startup govorio je Andrey Shtylenko, porijeklom iz Rusije, koji je voditelj je poslovnog inkubatora u Splitu pomoću kojeg je pokrenuto nekoliko web projekata kao što su Popustolovac i Žirafa.
I Vibor Cipan, i Luka Abrus, Barbara Slade Andrey Shtylenko i Ivo Špigel svim startupovcima savjetuju da se druže unutar startup zajednice, da se povezuju s ljudima i razgovaraju sa stručnjacima, da pišu o onome u čemu su dobri, da ono što znaju podijele s drugima te da rade u coworking prostorima. A upravo je Hrvatska nacionalna coworking zajednica i organizirala zagrebački Jellyweek coworking session na kojem su se razmijenili svi ovi korisni savjeti ljudi koji iz prve ruke znaju o čemu govore.
Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na mobilnih uređaja.