Iako je policija ovih dana uspješno otkrila prevaranta koji je stariju Korčulanku prevario za 100.000 kuna te je za njim raspisana potraga jer se ne nalazi u Hrvatskoj, primjeri prijevara i krađa usmjerenih prema starijim osobama su brojni.
U Splitu su, primjerice, u stanu u kojem se nalazila 76-godišnjakinja prošle subote došle dvije ženske osobe koje su je zatražile hranu i vodu te ih je žena pustila u stan, a nakon što su otišle, primijetila je da joj nedostaje nakit. Procijenjena materijalna šteta iznosi 20.000 kuna, a policijski izvidi su u tijeku.
Policija je stoga poslala novo upozorenje građanima kako bi skrenula pažnju na raznovrsne trikove kojima se služe prevaranti. Prema dosadašnjem iskustvu, kao najčešći primjeri prijevara i krađa usmjerenih prema starijim osobama su:
- ugovori za teleoperatere, distributere električne energije i slično. Naime, djelatnici tvrtki nude starijim osobama na potpis novi ili promjenu staroga ugovora uvjeravajući ih da je nova opcija povoljnija, iako to nije. U nekim slučajevima starijim i nepismenim osobama koje odbijaju potpisati ugovor navode da trebaju potpisati da ne žele ugovor te ih na taj način prevare da potpišu ugovor.
- telefonski poziv iz banke: počinitelj (koji prate kretanja i navike potencijalne žrtve pa znaju kada su bili u banci) predstavlja se kao službenik banke i navodi da im je isplaćen krivotvoreni novac te da će uputiti službenika koji će doći u njihov stan i preuzeti krivotvoreni novac, nakon čega će donijeti ispravne novčanice.
Druga je mogućnost da počinitelji nazovu i kažu osobi koja je bila u banci da je nešto zaboravila potpisati i da će im službenici donijeti u stan papire koje je potrebno potpisati. Kada počinitelji uđu u stan starije osobe jedan odvlači pozornost osobe, a drugi po stanu traži vrijednosti i krade ih.
- lažno predstavljanje kao službena osoba (djelatnici mirovinskog ili zdravstvenog, policijski službenici, djelatnici elektre, plinare i slično) - počinitelji na taj način uđu u stan, a onda dok jedan od njih zadržava pozornost starije osobe, drugi po stanu traži vrijednosti i krade ih.
- dolazak na kućna vrata i razgovor s potencijalnom žrtvom kada im nude različite usluge i pogodnosti ili prose novac ili besplatne usluge (uređaji za masažu, detoksikaciji, posuđe i slično) - starije osobe u najboljoj vjeri pristaju na suradnju i razgovor te dopuštaju nepoznatim osobama ulazak u kuću, a ubrzo nakon toga shvate da su prevareni za novac ili da im nedostaju dragocjenosti iz kuće.
- počinitelji glume slabost, bolest, nesvjestice, mole da ostvare telefonski poziv jer su u nevolji – kada uđu u stan, iskoriste priliku i kradu.
- počinitelji dolaze na kućnu adresu osoba koje žive u blizini bolnica ili u krugu bolnica presreću starije osobe i predstavljaju se kao stranci čiji je prijatelj u bolnici te mole za posudbu novca jer trebaju platiti operaciju (ostavljaju u zalog putne torbe, lažni nakit i slično, bezvrijedne stvari)
- prilaze starijim osobama u čekaonici ili u krugu bolnice i nude da će im odmah ''srediti'' pregled ili operaciju za novčani iznos.
Stoga policija upozorava:
- ne puštajte nepoznate osobe u svoje domove, a da se prethodno pouzdano ne uvjerite o kome je riječ
- zatražite osobnu iskaznicu ili dokument sa slikom, a službenu osobu i službenu iskaznicu. Nazovite telefonom instituciju iz koje su navedene osobe i provjerite jesu li njihovi djelatnici. Vjerodostojnost posjetitelja može se provjeriti i bez otvaranja vrata, kroz ''špijunku'' ili korištenjem sigurnosnog lanca.
- ne dajte se impresionirati odlučnim nastupom nepoznatog, njegovom titulom, ljubaznošću, upornošću, bespomoćnošću, susretljivošću i slično
- ako unatoč odbijanjima nepoznata osoba i dalje uporno pokušava ući u dom, zamolite pomoć susjeda i odmah o događaju obavijestite policiju na broj 192
- ne dajte do znanja da ste sami u stanu ili kući
- ne držite veće iznose novca u stanu/kući – sigurna skrovišta nisu toliko sigurna
- nikome nemojte davati osobne dokumente, bankovne kartice i PIN-ove
- ne potpisujte ugovore dok niste u potpunosti sigurni što potpisujete
Recite osobi da ćete kontaktirati s njom ili da dođe za nekoliko dana dok provjerite je li novi ugovor stvarno povoljniji.
- zapamtite izgled osoba, boju kose i očiju, visinu, stas i karakteristične znakove (madeže, ožiljke i slično)
- ako je moguće, zabilježite registarsku oznaku vozila kojim su se sumnjive osobe koristile te njegovu boju, marku i druge karakteristične detalje vozila
- odrasli članovi obitelji, koji se brinu o starijim osobama, trebali bi ih upozoriti na navedene situacije i savjetovati ih o ponašanju.
Kada starija osoba shvati da je prevarena ili pokradena, o tome odmah treba obavijesti policiju pozivom na besplatan broj 192 ili 112, a policija također savjetuje da se ne diraju stvari koje je dirao počinitelj kako se ne bi uništili tragovi koji mogu poslužiti za otkrivanje i hvatanje počinitelja.