Shai Agassi, osnivač tvrtke Better Place, najsofisticiranijeg pothvata vezanog za električne automobile na svijetu, isijava samopouzdanjem čovjeka koji se sprema postati vrlo, vrlo bogat. 'Do kraja ovog desetljeća najprodavaniji automobili na svijetu biti će električni automobili', kaže Agassi. 'Ovo je najveća prilika za zaradu koju je svijet vidio. Možemo očekivati pomak od 100 milijardi dolara u ovoj industriji'.
U uvodu knjige 'Start-Up Nation', autora Dana Senora i Saula Singera, posvećene inovacijama koje dolaze iz Izraela, Agassi je opisan kao simpatični čarobnjak za softvere s nevjerojatno dobrom idejom i užasnim problemima da nađe sponzore (zvuči poznato?). Izgleda da je Shai Agassi uspio riješiti taj problem.
Narodna Republika Kina u zadnje se vrijeme jako trudi stvoriti višu srednju klasu, a viša srednja klasa voli voziti automobile. Predviđanja ekonomskog rasta za Peking u sljedećih pet godina sa sobom donose i 170 milijuna novih automobila, dok Izraelac Shai Agassi misli da će taj broj biti duplo veći.
Čak i prema skromnijim prognozama, to je ukupni broj automobila u Njemačkoj, Francuskoj, Španjolskoj, Italiji i Velikoj Britaniji zajedno. 8 milijuna barela nafte koliko je potrebno za točenje tolikog broja automobila jest količina koju SAD uvozi svaki dan. 'Možete li pretpostaviti kolika će biti cijena nafte za pet godina, ako ne počnu voziti električne automobile', pita Agassi.
Tu na scenu nastupa 'Better Place', tvrtka koja nudi više od električnih automobila. Agassijeva tvrtka nudi cijelu infrastrukturu koja je potrebna da bi se otklonile prepreke i ograničenja roka trajanja baterija koje su nužni dio električnih automobila, kao što svi znamo. Projekt bi trebao zaživjeti u Izraelu krajem ove godine, čime bi vozači električnih automobila s autonomijom ne većom od 160 km mogli bez straha putovati diljem cijele zemlje.
Recimo da krenu iz Tel Aviva prema Crvenom moru što je putovanje od 320 km, oni će moći stati na stanicu Better Placea na autocesti i jednostavno zamijeniti prazne baterije s 'friškim' punim baterijama. Zamjena baterija odvija se potpuno automatski tako da vozači jednostavno provuku svoju člansku iskaznicu, a softver prepoznaje automobil i vrstu pretplate ili 'tarife' i aktivira proces koji izgleda poput prolaska kroz automatsku auto-praonicu što znači da vozač uopće ne mora izlaziti iz automobila. Za manje od 5 minuta, robotizirana ruka uklanja praznu bateriju i zamjenjuje ju s punom te vozač jednostavno može krenuti dalje.
>>Napunite električni Renault u shopping centru
Druga solucija je da se automobil ostavi na punjenju preko noći koristeći utičnicu koja se umetne u mali otvor iznad stražnjeg kotača gdje se inače nalazi otvor za benzin kod automobila s unutarnjim izgaranjem. Vozači se također mogu i odmoriti na parkiralištima Better Place stanice za punjenje koje će biti lako prepoznati po specifičnom plavom pokrovu stanica za punjenje.
Sve što vozač treba znati kao npr. lokacije stanica za punjenje, broja vozila koja se nalaze na određenim stanicama, ili udaljenosti od stanice prikazivat će se na GPS ekranu na instrumentnoj ploči. Zaposlenici testiraju cijeli sustav već tjednima kako bi utvrdili koliko energije treba za vožnju od Tel Aviva do Jeruzalema za automobil s četiri 'ugodno popunjenih' putnika, zatim za automobil s manje putnika ili s četiri putnika manekenskih proporcija i slično.
Drugim riječima, ekipa iz Better Placea ništa ne namjerava prepustiti slučaju. Agassi očekuje da će do srpnja ove godine početi preuzimati narudžbe za Renault Fluence Z.E. (Zero Emission), limuzinu s četvero vrata koja se proizvodi u Turskoj i zapravo izgleda kao svaki drugi automobil. Prosječni Izraelac mogao bi voziti ovakav automobil već u studenome.
'Dosta toga ovisi o cijeni automobila, punjenja baterija ili zamjene baterija', kaže Dror Aikar, vlasnik Hyundai automobila koji čeka u redu da posjeti izložbeni štand Better Placea koji je već posjetilo 75.000 ljudi. Sjeverno od plaže u Tel Avivu, Better Place stanica izgrađena je na ruševinama skladišta nafte. Aikar poput većine ljudi želi pomoći očuvati okoliš, ali kaže: 'Kako da to napraviš ako si to ne možeš priuštiti'.
Trošak cijele priče može se podijeliti u dva dijela: prvo je cijena samog automobila za koju kupci moraju odvojiti novčana sredstva odmah, iako umanjena za cijenu baterija. Taj dio troška pokriva Better Place, a ovakav tip poticaja moguće je ostvariti svojevrsnom 'pretplatom' tj. naknadom za pristup cijeloj infrastrukturi Better Placea koji predstavlja drugi dio troška. Za korištenje ove infrastrukture potrebna je dobra pokrivenost signala za mobilne uređaje. Better Place nudi i razne tarife (baš poput mobilnih mreža) ovisno o očekivanoj potrošnji.
Cijene usluga za Izrael još nisu do kraja utvrđene, ali Better Place otvara i podružnicu u Danskoj gdje će najniža 'pretplata' biti oko 200 eura mjesečno za kilometražu od 10.000 km; dok će najviša tarifa za neograničenu kilometražu biti oko 400 eura. Kupci će također morati uplatiti i jednokratni iznos, nazovimo to članarinom, od oko 1.500 eura, ali čak i tada za Izraelce i Dance koji imaju jedne od najviših cijena goriva, prelazak na sustav Better Placea donio bi uštedu od 10 do 20 posto u odnosu na automobile koji koriste konvencionalne motore s unutarnjim izgaranjem. Osim toga, Agassi kaže da je novi Renault Fluence Z.E. vrlo zabavan za voziti.
Agassi smatra da će ova električna limuzina promijeniti svijet, ponajviše zato što izgleda i ponaša se kao normalni automobil. Prilikom testiranja električne limuzine iz Renaulta, pokazalo se da je automobil vrlo upravljiv, tih i udoban, udobniji od Priusa, kažu tehničari. Jedina sličnost s Priusom jest spori start što je karakteristika većine električnih vozila osim specijalnih projekata poput Tesle koja, podsjetim,o i košta malo više, točnije 108.000 američkih dolara.
'Ubrzanje od 0-100 km/h je ispod 10 sekundi', kaže Agassi. 'Ako želite isto ubrzanje postići za manje od 5 sekundi onda je za vas Tesla. Ako vam se ipak ne žuri toliko, mogu vam uštedjeti 80.000 američkih dolara'.
Ovo nam se čini kao jako dobra ideja. Kad već baterije predstavljaju veliki problem... ovakve stanice gdje se sve zamjeni u 5 minuta zvuči jako dobro. Problem će više biti u proizvođačima automobila da se dogovore sa ovakvim nuditeljima usluga. Što vi mislite?