Auti-roboti

Do 2040. više nećemo trebati vozačke dozvole

Slika nije dostupna
Vrijeme kada će automatizirani automobili dominirati prometnicama sve nam je bliže.

Mnoge tvrtke već uvelike rade na tim tehnologijama, Cadillacov odjel General Motorsa očekuje kako će proizvesti djelomično automatiziran automobil u većim količinama do 2015. godine. Isti proizvođač predviđa kako će imati u potpunosti autonomne automobile spremne za cestu do kraja tekuće dekade.

>> Američka savezna vlada pokrenula najveće cestovno testiranje inovativne tehnologije povezivosti vozila

Tvrtke Audi i BMW isto su tako pokazale koncepte automobila koji samostalno upravljaju vožnjom. I internetski div Google već velikim koracima ide prema čitavoj floti automatiziranih Toyota Prius hibrida, koji su na testiranjima ukupno prevalili već 480.000 kilometara. Google se uspio izboriti i za revolucionarni zakon u američkoj saveznoj državi Nevadi, kojim je legalizirana automatizirana vožnja automobila, odnosno vožnja bez vozača za upravljačem vozila. Blizu donošenja tog zakona je i Kalifornija, a Google lobira i kod zakonodavaca u Washingtonu, prenosi Wired.

I dok postaje jasno kako vrijeme robotskih vozila tek dolazi, Institut za električno i elektroničko inženjerstvo (IEEE) iznio je zanimljiva predviđanja. prema njima, autonomna vozila postat će u potpunosti dominantna na prometnicama do 2040. godine, kad bi mogla činiti čak 75 posto aktivnih prometala. Ista organizacija otišla je i korak dalje, predviđajući kako će infrastruktura, društvo i stavovi doživjeti promjenu kad autonomna vozila postanu norma, negdje na samoj sredini ovog stoljeća.

IEEE je iznio viziju u kojoj prometnice više nemaju prometnih znakova, jer autonomnim vozilima neće biti potrebni, a vjeruju kako će razvoj te tehnologije klasične vozačke dozvole učiniti zastarjelima i nepotrebnima.

'Autonomni automobili sami po sebi donijet će ograničene prednosti. Moći će locirati prepreke, izbjeći ih i slijediti cestu. No, bit će potrebne i druge efektivne autonomne operacije, kojima će ta vozila međusobno komunicirati', istaknuo je dr. Alberto Broggi, član IEEE-a i profesor računalnog inženjeringa na Sveučilištu u Parmi.

Trenutno se testira V2V (Vozilo prema vozilu) tehnologija, koja omogućava automobilima da dijele situacijske podatke u realnom vremenu i tako izbjegavaju međusobni kontakt ili sudar. U Međuvremenu, švedska tvrtka Volvo testira i koncept koji nazivaju 'cestovni vlak' (road train) i kojom se želi poboljšati učinkovitost vožnje tako da se vozila kreću u kolonama, ali pritom se ne misli na gužve.

Drugi oblik tehnologije, koji će biti potreban jest V2I komunikacija, koja će omogućiti vozilima interakciju s objektima, šaljući svoju telemetriju centralnom računalu, koje će u svakom trenutku znati poziciju svih vozila i njihovo odredište. Osnovna verzija te tehnologije već se testira u Europi, a ona kombinira V2V i V2I tehnologije i naziva se V2X.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook