Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Zakon šutnje

Kult tajnosti u Appleu: 'Tajnovitiji od CIA-e i paranoičniji od Pentagona'

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Neke metode kojima se Apple koristi kako bi zadržao tajnost informacija primjerenije su špijunskim filmovima nego kompaniji koja proizvodi telefone i tablete.

'O stvarima vezanim uz Apple nisam razgovarao niti sa ženom. Tamo vlada kultura tišine i tajnosti koju jednostavno treba prihvatiti' – ovako je prije dvije godine novinarima Reutersa situaciju u Appleu opisao jedan bivši zaposlenik koji je radio u marketingu ove kompanije.

Pročitajte i ovo Slika nije dostupna Priznao krivnju Skandal u CIA-i - Bivši direktor odavao ljubavnici špijunske tajne Slika nije dostupna 'Snimio sam tajne dokumente' Špijun: Otkrit ću tajne o Vatikanu!

Ovaj 'kult tajnosti', po kojem je Apple poznat, uveo je Steve Jobs koji nije htio da itko izvan, a niti većina ljudi unutar kompanije sazna na čemu trenutno rade i koji je njihov sljedeći proizvod. Jedan od razloga te tajnovitosti prije nekoliko godina opisao je sadašnji izvršni direktor kompanije Tim Cook koji je, govoreći o Appleu i odličnom poslovanju kompanije, rekao da je njihov uspjeh dio Appleove magije, a mađioničari nikad ne otkrivaju svoje trikove jer ne žele da itko sazna tu magiju i počne je kopirati.

Tijekom godina u Appleu su se na brojne načine pobrinuli da njihova 'magija' ostane sigurna unutar zidova kompanije te su često služili metodama koje su primjerenije organizacijama poput CIA-e ili špijunskim filmovima, nego korporaciji koja razvija uređaje potrošačke elektronike. No, mnogi smatraju da je ova tajnovitost jedan od razloga zbog koji je Apple i postigao ovako veliki uspjeh na tržištu jer su npr. godinama uspjeli sačuvati tajnu o razvoju iPhonea te konkurencija nije znala što točno sprema ova kompanija tako da, kada je predstavljen iPhone, Apple je bio nekoliko godina ispred konkurentskih kompanija.

>> Znate li zašto Apple zapošljava ljude da rade na lažnim projektima?

Također, u vrijeme kada je Apple predstavio iPad, tržište tableta skoro pa da i nije postojalo te je u to vrijeme velika većina kompanija razvijala male i jeftine netbook prijenosnike. Tada su se pojavile i glasine kako Apple naručuje velike količine 10 inčnih ekrana, no mnogi su vjerovali da ova kompanija također priprema vlastiti netbook, ali umjesto toga predstavljen je iPad. Apple je s ovim tabletom pokrenuo potpuno novo tržište te mu je tajnovitost koja je okruživala razvoj iPada ponovno omogućila da njihov tablet bude godinama ispred konkurencije, što im je donijelo veliku zaradu na tržištu na kojem i dalje dominiraju. Osim skrivanja novih proizvoda od konkurencije, Appleova tajnovitost s godinama je postala i odličan PR za kompaniju jer je privlačila brojne novinare i blogere koji su davali veliku pozornost Appleu i nagađali o budućim proizvodima kompanije.

Kontrola unutar kompanije

Apple kult tajnosti održava i unutar kompanije te su njegovi zaposlenici itekako dobro upoznati da o stvarima na kojima rade ne smiju pričati niti s kolegama iz Applea, a one koji prekrše ova pravila čeka premještaj u druge divizije ili otkaz. Sa zaposlenicima potpisuju i specijalne ugovore u kojima se oni obvezuju na tajnost i potvrđuju da informacije iz kompanije neće reći čak niti ženi i djeci. Razina tajnosti je tolika da mnogi ne znaju na čemu rade zaposlenici koji s njima rade u istim prostorijama, a kako bi saznali mogu li vjerovati novim ljudima, Apple ih nekad zapošljava na nepostojećim, odnosno lažnim projektima te je čak i sam Tim Cook zaposlenicima govorio netočne informacije o novim proizvodima kako bi provjerio hoće li informacije o tim projektima procuriti u javnost te bi na taj način otkrili odakle izlaze informacije. Zaposlenici se provjeravaju i u kafićima u okviru i oko kompanije gdje ih prisluškuju Appleovi agenti i prijavljuju one koji previše pričaju o stvarima o kojima ne bi smjeli.

Vrhunac tajnosti jest pred predstavljanje novih proizvoda kada se u Appleu mijenjaju vrata, postavljaju nove brave i uvode novi sigurnosni protokoli, dok odabrani zaposlenici koji testiraju prototipove uređaja unutar prostorija kompanije telefone i tablete moraju prekriti crnim platnom kako nitko ne bi vidio kako izgleda novi iPhone ili iPad.

Tajna pravila ponašanja Appleovih zaposlenika

Tijekom godina mnogi su Appleovi (bivši) zaposlenici progovorili o uvjetima rada u kompaniji i o tajnim ugovorima koje su potpisali – jedna od zabrana koju imaju Appleovi zaposlenici jest sudjelovanje u raspravama o kompaniji i njenim proizvodima na društvenim mrežama, blogovima i internetskim stranicama i forumima, a zanimljivo je da je jedno od pravila bilo i da nikome ne smiju govoriti o tim Appleovim internim pravilima kojih se moraju pridržavati. Još jedna od stvari za koju Apple nije htio da se pojave na mreži jest priručnik za zaposlene u njihovim trgovinama koji je otkrio način na koji zaposlenici moraju razgovarati s korisnicima.

>> Ovako će Apple spriječiti špijunaže!

Tako se u razgovoru s korisnicima ne smije koristiti riječ problem, već npr. situacija (dakle, prema njihovom pravilniku korisnici nemaju probleme s iPhoneom ili Macom, već imaju 'situaciju' ili 'izazov' s njihovim računalima), a Macovi nisu skupi, već imaju 'malo povišenu cijenu' te donose 'veliku vrijednost zbog ugrađenog softvera i njihovih mogućnosti'

Za 'curenje' informacija krive su kineske kompanije

Usprkos svim ovim mjerama, zbog kojih su neki novinari napisali da je Apple 'tajnovitiji od CIA-e i paranoičniji od Pentagona', u posljednje se vrijeme točne informacije o proizvodima ove kompanije pojavljuju na mreži puno prije njihova službenog predstavljanja. Iako neki smatraju da je takva situacija nastala nakon odlaska Stevea Jobsa, neki izvori unutar Applea tvrde da je Tim Cook čak povećao razinu tajnovitosti unutar kompanije te da su za curenje informacija krivi kineski proizvođači komponenata.

S obzirom da u proizvodnji Appleovih telefona, tableta i računala sudjeluje sve više ljudi, veća je i opasnost od curenja informacija, a upravo se to događa u posljednje vrijeme te su, prije predstavljanja iPhonea 5 i iPada mini, internetom već neko vrijeme kružile fotografije tih uređaja. No, baš poput Applea i njegovi partneri i proizvođači komponenata na sve načine pokušavaju spriječiti curenje informacija o Appleovim proizvodima pa je tako npr. Foxconn unutar svojih postrojenja napravio prave male gradove u kojima se nalazi sve što ljudima treba – od spavaonica, trgovina, kafića pa do pošte i banke, a sve kako bi zaposlenici imali što manje razloga napuštati te prostorije i kako bi se smanjile mogućnosti da odaju neke informacije. Također, na izlasku ih pregledavaju čuvari s detektorima metala i ako nešto pronađu odmah zovu policiju, a koliko su čuvari opasni saznao je i jedan novinar Reutersa kojeg su, dok je (s određene udaljenosti) snimao Foxconnovu tvornicu – pretukli.

>> Pokazuje li ovaj Appleov patent budućnost iPhonea?

Nema više tajni?

S obzirom da su se glasine oko posljednjeg modela iPhonea i iPada mini pokazale točnima, pitanje je može li Apple i svoje buduće projekte zadržati u tajnosti na sličan način na koji su godinama uspjeli sačuvati curenje informacija o iPhoneu i iPadu te može li nas ova kompanija iznenaditi s nekim novim proizvodom o kojem do sada nismo čitali glasine. Osim novih iPhonea, ova kompanija trenutno priprema i nove iPadove te (vjerojatno) pametni sat iWatch i televizor, a ljubitelji ove kompanije ipak se nadaju da su uspjeli sačuvati i poneki tajni proizvod s kojim će sve iznenaditi i oduševiti kao što su oduševili tijekom proteklih desetak godina s uređajima poput iPoda, iPhonea i iPada.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook  

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene