Most do Čiova već je trebao biti dovršen (Foto: Miranda Cikotic/PIXSELL)
Most do Čiova već je trebao biti dovršen (Foto: Miranda Cikotic/PIXSELL)

Problemi s izgradnjom mosta Čiovo izazvali su napetosti na realaciji Hrvatske ceste - Viadukt. Stoga su iz Viadukta sazvali izvanrednu presicu te pojasnili svoju stranu priče i iznijeli niz optužbi naračun investitora.


Tvrtka Viadukt danas je sazvala izvanrednu presicu vezano uz zastale radove na mostu kopno - otok Čiovo te njihovu utjecaju na poslovanje tvrtke.

Na izvanrednoj presici novinarima se obratio Joško Mikulić, predsjednik Uprave Viadukta. Kazao je kako su cijelo jutro imao sastanak u Hrvatskim cestama, gdje su razmatrali mogućnosti rješenja problema.

Kazao je kako kašnjenje u izgradnji mosta do Čiova ima više čimbenika te netočnima proglasio informacije o poslovnoj stabilnosti Viadukta. Iznio je kako su odmah na početku radova ustanovljene greške u projektu, vezano uz temeljno tlo na kojem bi most trebao stajati. Stoga je, kazao je on, to izmijenilo kompletnu tehnologiju. "Viadukt je o svom trošku napravio dodatna geomehanička istraživanja da bi se ustanovilo stvarno stanje tla", istaknuo je on.

Da bi zadržali zadani rok morali su udvostručiti kapacitete, jer je potrajalo podosta vremena dok izmjene projekta nisu odobrene, naveo je Mikulić. Kazao je i kako je Viadukt sve betonske dijelove ovog posla napravio na vrijeme, a naveo je i probleme s dobavljačima čelične konstrukcije. "Zbog odgađanja radova i svih problema koji su nastali, to je prvenstveni razlog problema u kojima se Viadukt sada nalazi."

Zgotovljena samo trećina čelične konstrukcije

Makedonska tvrtka koja je trebala napraviti čeličnu konstrukciju kasnila je s radovima. Trećinu konstrukcije koju su uspjeli napraviti dostavili su tek prije 14 dana, a dvije hrvatske tvrtke, "Đuro Đaković" i ZM Vikom, koje trebaju izraditi druge dvije trećine konstrukcije, još nisu dovršile svoje sekcije.

"Glavni razlog zašto je kasnila isporuka dvije trećine mosta od hrvatskih izvođača je financiranje. Susreli smo se s nikad dotad viđenom praksom da investitor nije htio plaćati konstrukcije izrađene u 'Đuri Đakoviću' u Slavonskom Brodu i drugoj tvrtki koja ih je radila u Šibeniku, već su tumačili ugovor na način da će isplatiti konstrukciju tek kad bude montirana", kazao je Mikulić. "Nerealno je očekivati da izvođač s predujmom od 10 posto vrijednosti cjelokupnog ugovora financira proizvodnju čelične konstrukcije čija je pak vrijednost gotovo 50 posto vrijednosti ugovora."

Viadukt je stoga, kazao je, morao podići kredit da financira izradu te konstrukcije. "Viadukt je de facto financirao izgradnju mosta", rekao je Mikulić.

Joško Mikulić, predsjednik Uprave Viadukta (Foto: Jurica Galoic/PIXSELL)
Joško Mikulić, predsjednik Uprave Viadukta (Foto: Jurica Galoic/PIXSELL)

To je, kazao je, izazvalo financijske probleme i samom Viaduktu, što zbog oštre zime, zbog koje nisu mogli izvoditi druge projekte da se isfinanciraju, što zbog krize u građevinskom sektoru. Naveo je i da će svoje financijske probleme Viadukt riješiti tijekom ovog tjedna.

"Nije samo Viadukt u pitanju - sve hrvatske graditeljske tvrtke traže samo normalne uvjete za poslovanje, i da se oni izjednače s tvrtkama iz zemalja EU-a, ali i nekih koje nisu iz zemalja članica Unije, ali vrše pritisak na hrvatsko tržište", naveo je Mikulić komentiravši stanje na hrvatskom graditeljskom tržištu. "Količina posla na tržištu se značajno smanjila."

Kritizirao je i (ne)isplaćivanje u javnom sektoru, s kojim Viadukt već niz godina surađuje. Naveo je niz primjera u kojima je isplata za obavljene radove uslijedila nakon dužeg vremenskog roka. "To je također jedan od razloga što je došlo do ovog problema. Oni napisi da Viadukt mjesecima ne isplaćuje plaće mjesecima nisu točni - Viadukt kasni samo s jednom plaćom, i to 20 dana. Nadamo se da ćemo ovaj tjedan to riješiti te nastaviti radove na Čiovu. Boli nas što se cijela krivica svaljuje isključivo na Viadukt."

Odljev radnika nakon otvaranja granica

"Za most Čiovo učinili smo zaista maksimalne napore da svoj dio posla dovršimo na vrijeme. Problem s čelikom nije problem samo Hrvatske, već i cijele regije." Istaknuo je i kako je nakon otvaranja granica došlo do masovnog odljeva kvalificiranih zavarivača, što im je također pričinilo velike probleme. "O dobrom zavarivaču ovisi hoće li se neki most srušiti ili neće."

Kazao je i kako Zavodu za zapošljavanje redovito šalju zahtjeve za radnom snagom, ali na taj način rijetko uspiju nekoga zaposliti - ili se ne javljaju ili se okrenu radu na crno. "Naše školstvo vam više ne izbacuje proizvodne radnike. To mi kasnije moramo raditi kroz naš interni sustav školovanja."

Ilustracija, most Čiovo (Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL)
Ilustracija, most Čiovo (Foto: Ivo Cagalj/PIXSELL)

Kazao je i kako je na sastanku u Hrvatskim cestama dogovoreno da će se maksimalizirati napori da se zgotovi most, a na pitanje kad će čelične konstrukcije biti gotove kazao je kako će to biti okončano do zime. Istaknuo je da ne žele raskinuti ugovor s Hrvatskim cestama te da će eventualni penali za kašnjenje biti riješeni nakon okončanja posla, ali i da to treba biti određeno ugovorom. Naveo je i da bi likvidnost trebala biti riješena angažmanom s bankama, koji bi trebao biti zaključen ovog tjedna.

Na novinarsko pitanje jesu li Hrvatske ceste krive za ovo što se dogodilo nije htio odgovoriti, već je kazao da je on samo iznio činjenice vezane uz ovaj slučaj. "Svatko drugi bi idući dan već stao s radovima da je naišao na one probleme na koje smo mi naišli.

"Nekorektno je sve svaljivati na Viadukt, koji je jedini, uz sve ove probleme, stigao svoj dio posla obaviti na vrijeme", kazao je Mikulić. "Pola cijene gradnje (129 milijuna kuna plus PDV) vam je samo čelik", istaknuo je na kraju i dodao da će se ukupan trošak izgradnje znati tek po okončanju radova.

Hrvatske ceste o problemu

Podsjetimo, most za Čiovo, koji je trebala izgraditi tvrtka Viadukt, ove godine po svemu sudeći neće biti gotov. Izazvalo je to napetosti na realaciji Hrvatske ceste - Viadukt. Iz te su tvrtke Hrvatskim cestama poslali novi prijedlog datuma završetka radova - umjesto zajamčenog 15. lipnja ove godine, zbog problema u poslovanju predlažu da to bude 27. veljače iduće godine.

Iz Hrvatskih cesta poručili su kako je to za njih neprihvatljivo te da razmišljaju i o raskidu ugovora s Viaduktom

Uoči ove presice u Hrvatskim cestama održan je sastanak na kojemu su bili resorni ministar Oleg Butković, predstavnici Viadukta i svi podizvođači. Kako doznajemo, iz Viadukta u ovom trenutku ne žele raskid ugovora. Hrvatske ceste su, po tvrdnjama glasnogovornice, platile već više od pola mosta, vrijednog 130 miljuna kuna, a gradnja stoji.