Čekali smo 38 godina autocestu od Rijeke do Zagreba i političku snagu koja će imati i snage i novca riješiti taj problem, kazao je premijer Sanader te je, proglasivši puni profil autoceste otvorenim, dodao kako 'danas vidi da služiti narodu kroz politiku ima smisla'.
Pročitajte i ovo
problemi u prometu
Kaos na A1: Prevrnuo se kamion s prikolicom, promet se odvija usporeno
Poziv Domagoja Mikića
Jedna odluka zagorčala život tisućama: Do svojeg mjesta umjesto nekoliko minuta putuju satima
Istaknuo je da je ostvaren san hrvatskih ljudi koji nije mogao biti ostvaren u vrijeme Jugoslavije. Hrvatska tada nije bila prioritet i nije mogla voditi suverenu politiku nego onu koju je diktirao Beograd, rekao je i istaknuo da je cestovno povezivanje pretpostavka ukupnog rasta gospodarskih aktivnosti i života uopće.
Novija povijest, od Domovinskog rata nadalje, omogućila nam je da paralelno rješavamo velika povijesna i politička pitanja i ciljeve, ali i da nadoknađujemo propušteno, rekao je Sanader, naglasivši da je ponosan što je sadašnja generacija završila dionice autoceste koje su trebale biti gotove ranije.
Svačanosti otvaranja autoceste nazočili su ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta, ministrica zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva Marina Matulović Dropulić, ministar kulture Božo Biškupić, predstavnici graditelja, područne i lokalne samouprave, a blagoslovio ju je riječki nadbiskup Ivan Devčić.
Od danas će putovanje osobnim automobilom od Rijeke do Zagreba, uz poštivanje ograničenja brzine, trajati oko sat i 15 minuta, a cijena cestarine na toj relaciji od 1. studenog bit će 60 kuna.
Na trasi autoceste izgrađeno je ukupno 5 mostova, 13, tunela, 24 vijadukta, 45 podvožnjaka i 26 nadvožnjaka.
Autocesta Rijeka - Zagreb dio je europskog pravca E65 i dio paneuropskog prometnog koridora Vb.
Njena izgradnja je započeta još 1971., a stajala je, prema prvim procjenama, više od 661,5 milijuna eura. Dijelovi posljednjih dviju dionica koje su dograđene na puni profil, od Oštrovice do Vrata (11 km) te od Kupjaka do Vrbovskog (3,5 km) završene su 2,5 mjeseca prije roka.
Prva je dionica od Rijeke do Kikovice (10,5 kilometara) otvorena 1971., a dionica od Zagreba do Karlovca ( 39,3 kilometra) otvorena je 1972. Sljedeće dionice autoceste i poluautoceste (ukupno 46,8 kilometara) građene su na potezu od Rijeke do Kupjaka od 1971. do 1982. te 1996. i 1997.
Od osnivanja poduzeća Autocesta Rijeka - Zagreb d.d. 1998. gradilo se ubrzano, u dvije faze. Prva je faza obuhvatila izgradnju poluautoceste od Kupjaka do Karlovca (60,18 kilometara), a dovršena je u lipnju 2004. Druga faza je obuhvatila proširenje poluautoceste u autocestu punog profila, od interregionalnog čvora Bosiljevo II do čvora Kikovica (55,57 kilometara), a dovršena je u listopadu ove godine.
Tijekom izgradnje autoceste u projektu je sudjelovalo 16 tvrtaka i ustanova za projektiranje, 41 izvođač radova i 13 ustanova i tvrtaka za nadzor.
Koncesionar, Autocesta Rijeka - Zagreb d.d. obveze iz zajmova za izgradnju i troškove održavanja u cijelosti pokriva iz vlastitih prihoda.