Kasni li, ili vam je možda otkazan vlak, autobus ili avion, za to imate pravo na naknadu od prijevoznika. Uredbe su to Europske unije, a iako su na snazi, Hrvatska ih još ne primjenjuje u potpunosti.
Pročitajte i ovo
Pola milijuna vozila u metropoli
Tomašević ima novi plan za rješavanje gužvi, a stručnjaci upozoravaju: "To može biti dobro za uži centar, no ključ problema je..."
Milijunsko ulaganje
HŽ dobiva nove inovativne vlakove: "Držimo korak sa svjetskim konkurentima"
HŽ Infrastruktura: Akcija 'Vlak je uvijek brži'
Na kašnjenje vlakova u Hrvatskoj svi smo već naviknuli, no da bi vlak kasnio više dva sata, putnici bi imali pravo na naknadu, povrat dijela novca za kartu. Kako za vlakove, tako i za kašnjenje aviona i autobusa. Te naknade u slučaju nepravilnosti tijekom putovanja mogu biti od primjerice sendviča za neka kraća kašnjenja, povrata novca za kartu pa čak do 1200 eura za oštećenu prtljagu u zračnoj luci.
Sve to jamči europska Uredba o pravima i obvezama putnika, no Hrvatska se još prilagođava tim pravilima.
'Kasne, ja sam vidjela da imam u 13 i 20, izbacili su ga i sad tek u 14 sata imam vlak', rekla je Nevenka koja je čekal svoj vlak na Glavno kolodvoru u Zagrebu.
Putnici su spremni čekati
'Nema toga da bi se izvinili, nije bilo ni na sad kad je javila preko zvučnika, nije bilo riječi oko toga', rekao je jedan od putnika čiji je vlak kasnio.
U slučaju da vam vlak kasni više od dva sata ili je otkazan, europska je uredba, trebali bi dobiti povrat novca za kartu, sendvič ili neki veći obrok, ovisno o vremenu čekanja. Putnici su zadovoljni, no ovakve uredbe ne očekuju da će u Hravtskoj zaživjeti uskoro.
I neće biti tako skoro, Hrvatske željeznice dobile su odgodu primjene europske Uredbe do 3. prosinca ove godine, a rok se može i produljiti.
'S obzirom na stanje željezničke infrastrukture, na brojne remonte koji se izvode i koji će se izvoditi u narednom srednjoročnom razdoblju te s obzirom na starost voznog parka HŽ Putničkog prijevoza trenutačno bi bilo iznimno teško ispuniti sve uvjete europske Uredbe. No budući da HŽ Infrastruktura obnavlja pruge te da je HŽ Putnički prijevoz nabavlja 44 nova vlaka, vjerujemo da će se u narednom razdoblju uvjeti putovanja u Hrvatskoj znatno unaprijediti' poruka je nadležnih.
Ipak, rok postoji
'Za 5 godina svi će potrošači u slučaju kašnjenja vlakova ili odgode putovanja imati pravo na novčanu naknadu', najavila je Dijana Kladar, pravna savjetnica društva 'Potrošač'.
Iako je često mišljenje kako naši vlakovi najviše kasne i kako smo uvijek zakinuti, neki su naviknuli na to.
'Možda dobijete piće, ali ništa puno više, nikakav novac. A ako kasni dva, tri, pet sati? Ne, ništa, morate čekati, to je Engleska', rekao je jedan od putnika koji je stigao iz Engleske.
No u avioprijevozu naknade i prava putnika su puno stroži, kako u svijetu tako i u Hrvatskoj. U slučaju duljeg kašnjenja leta ili otkazivanja, putnici imaju pravo na besplatan obrok, hotelski smještaj. A ako let kasni dulje od 5 sati i povrat novca za neiskorištene dijelove karte
'Također imate pravo ako vam se ošteti prtljaga da dobijete naknade koje se kreću od oko 1200 eura. Bitno je samo da se u roku od 7 dana obratite prijevozniku', dodaje Kladar.
Odredbe bi mogle zaživjeti za 5 godina
Najmanje problema s kašnjenjem imaju autobusi koji obično ne kasne, osim u slučaju vremenskih nepogoda.
'Nisam se žalila, sve je ok bilo. Bila je mećava, nemoguće je bilo putovati', rekla je jedna od korisnica autobusnog prijevoza.
No u slučaju nekih kvarova, putnici imaju pravo na naknade.
'U slučaju kvara mi šaljemo drugi autobus koji vrlo brzo dolazi, a ako ne dođe drugi autobus bude povrat novca', kazao je Drago, vozač autobusa.
Za pet godina manje razloga za pritužbe trebali bi imati i svi koji putuju vlakom.
No na to ćemo pričekati još neko vrijeme. Za za 5 godina bi se u željezničkom prometu ove odredbe trebale provoditi u potpunosti. Iako HŽ-u ostaje mogućnost da odgodi ovakvo isplaćivanje naknada kada je u pitanju domaći prijevoz. To može napraviti u određenom razdoblju i to dva puta. Svaki put najdulje za pet godina. Tako da će se putnici za svoj sendvič načekati i deset godina.
Naravno ne smijemo izostaviti da već postoje neke naknade u željezničkom prometu za putnike. Ako se vlak negdje pokvari ili je otkazan, možete dobiti smještaj u hotelu B kategorije. No naravno, te naknade nisu ni blizu onima koje jamči Europska unija.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook