Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Sve informacije

Ultimativni vodič kroz prava putnika unutar EU

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Dogodilo vam se kašnjenje ili otkazivanje puta? Imate li posebne potrebe povezane s pokretljivošću? Kao putnik zrakoplova, vlaka, broda ili autobusa imate određena prava kada putujete u EU-u.

Ukoliko planirate putovati u neku od ostalih država članica Europske Unije, o putničkim pravima možete se informirati putem stranice Vaša Europa na kojoj možete saznati sve detalje vezane uz vaša prava kao putnika. Kako Hrvati najčešće putuju vlakom, zrakoplovom i autobusom upravo smo ta prava odabrali i pojasnili ih u ovom tekstu. Ukoliko vas zanimaju i prava putnika vezana uz ostale oblike prijevoza posjetite stranicu Vaša Europa i doznajte koja su vaša prava kada putujete kroz Europsku Uniju.

Prava putnika u željezničkom prometu

Pročitajte i ovo Viktor Orban uputio kritike europskim birokratima Sastao se s Vučićem Orban iz središta Europske unije kritizirao birokrate: "Poslat ćemo ih tamo gdje im je mjesto, na smetlište povijesti" Hong Kong izglasao Zakon o sigurnosti Hong Kong Oštre kritike na jedan od najstrožih zakona o sigurnosti: "Ovo je alarmantno, ugrožena su prava i slobode ljudi"

Jedan od najpopularnijih načina putovanja, osobito na kraće relacije je željeznički promet. Zbog iznimno dobre povezanosti, te ujedno pristupačne cijene sve je više putnika koji se odlučuju na putovanje vlakom. Europski vlakovi, za razliku od onih u Hrvatskoj, ne samo da su moderni i brzni, a vaš će put učiniti udobnim i vrijednim pamćenja. A ovo su neka od vaših prava, kao putnika, koje morate znati prije nego što krenete na put.

Pri kupnji željezničke karte ne smije vam se naplatiti veća cijena zbog vaše nacionalnosti ili mjesta gdje kupujete kartu. Ako je vlak otkazan ili kasni, uvijek imate pravo na odgovarajuće informacije o tome što se događa dok čekate. Ako dobijete obavijest da ćete do konačnog odredišta stići sa zakašnjenjem od najmanje 1 sata, imate pravo odustati od nastavka putovanja i zatražiti trenutačan povrat cijene karte. Ponekad puni iznos, a ponekad samo za onaj dio putovanja koji je otkazan.

PAD CIJENA U odnosu na prošlu godinu jeftinija odjeća, struja, voda i prijevoz

Možda imate pravo i na povratak na mjesto polaska ako zbog kašnjenja više ne možete ispuniti prvotnu svrhu putovanja, ili na prijevoz do konačnog odredišta prvom sljedećom prilikom ili na kasniji datum po vašem izboru. To uključuje i drugi način prijevoza ako vlak ne može nastaviti putovanje odnosno ako je željeznički prijevoz obustavljen. Pravo na odštetu nemate u slučaju da ste o kašnjenju obaviješteni prije nego što ste kupili kartu

Također imate pravo na manji ili veći obrok u skladu s vremenom provedenim u čekanju te smještaj ako morate prenoćiti. Ako odlučite nastaviti svoje putovanje ili prihvatiti drugi način prijevoza do svoga odredišta, možda imate pravo na odštetu u iznosu od 25 % od cijene karte ako vlak kasni između 1 i 2 sata i 50 % od cijene karte ako vlak kasni više od 2 sata. Pravo na odštetu nemate u slučaju da ste o kašnjenju obaviješteni prije nego što ste kupili kartu.

Također imate pravo na odštetu ukoliko se dogodi da izgubite prtljagu ili ista bude oštećena. Iznos odštete za prtljagu kreće se između 300 i 1300 eura, ovisno o tome uspijete li dokazati vrijednost izgubljenog ili ne.

Prava putnika u zračnom prometu

Kada kupujete avionsku kartu ne smije vam se naplatiti veća cijena zbog nacionalne pripadnosti ili mjesta gdje kupujete kartu. Ovo pravilo primjenjuje se na sve oblike transporta. Ako vam je uskraćeno ukrcavanje, ili ako je vaš let otkazan imate pravo na besplatan prijevoz do konačnog odredišta odgovarajućim zamjenskim sredstvom ili povrat novca za kartu i, u nekim slučajevima, besplatan povratak do mjesta polaska.

Kada kupujete kartu za bilo koji oblik transporta ne smije vam se naplatiti veća cijena zbog nacionalne pripadnosti ili mjesta gdje kupujete kartu U slučaju velikih kašnjenja, ako vaš let kasni 5 sati ili više sati, imate pravo na povrat novca. No, ako prihvatite povrat, zrakoplovna kompanija više nema obvezu omogućiti vam nastavak putovanja ili pružiti pomoć.

Također, ovisno o duljini leta i trajanju kašnjenja, možete imati pravo i na manji ili veći obrok, mogućnost komuniciranja, primjerice besplatan telefonski poziv, te po potrebi i noćenje. Uz to, ako vam je uskraćeno ukrcavanje, ako je vaš let otkazan ili kasni do konačnog odredišta navedenog na vašoj karti s više od 3 sata, možda imate pravo na financijsku odštetu u iznosu od 250 do 600 eura, ovisno o dužini leta. Ako vam je prijevoznik ponudio zamjenski let sa sličnim redom letenja, odšteta se može smanjiti za 50 %.

U slučaju otkazanih letova nemate pravo na odštetu ako je do otkazivanja došlo zbog izvanrednih okolnosti, primjerice zbog lošeg vremena, ako ste o tome obaviješteni 2 tjedna prije zakazanog datuma leta ili ako vam je ponuđen drugi let za istu relaciju s redom letenja sličnim onom izvornom.

STROGE VLADE OVO VJEŠTO SKRIVAJU Zbog 'bijelog zlata' spavaju u barakama, bez vode i osnovnih higijenskih uvjeta

U slučaju otkazivanja zbog izvanrednih okolnosti možda nemate pravo na odštetu, no prijevoznik vam i dalje mora osigurati povrat novca za kartu, zamjenski način prijevoza do konačnog odredišta ili novu rezervaciju za kasniji datum po vašem izboru. Čak i u izvanrednim okolnostima, zrakoplovne kompanije moraju vam osigurati pomoć ako vam je potrebna dok čekate zamjenski prijevoz.

Ako je vaša prijavljena prtljaga izgubljena, oštećena ili kasni, možda imate pravo na naknadu zrakoplovne kompanije do iznosa od otprilike 1 220 eura.

Prava putnika u autobusnom prijevozu

Kao i kod ostalih oblika prijevoza i u autobusnom prijevozu imate pravo na pravovremene informacije o tome što se događa dok čekate. Ako se otkaže put na velikoj udaljenosti, većoj od 250km, koji ste rezervirali ili polazak kasni više od 2 sata, imat ćete mogućnost izbora.

Možete dobiti povrat novca za kartu i, ako je potrebno, besplatno putovanje natrag do početne točke s koje je autobus krenuo ili možete po sličnim uvjetima dobiti prijevoz do konačnog odredišta prvom sljedećom prilikom i bez dodatnih troškova.

Ako vam se u tom trenutku ne nudi takva mogućnost izbora, možete se kasnije žaliti i tražiti povrat novca za kartu i odštetu u vrijednosti od 50 % cijene karte.

Ako je predviđeno trajanje putovanja na veliku udaljenost više od 3 sata, a polazak kasni više od 90 minuta ili je otkazan, imate pravo i na manji ili veći obrok u skladu s vremenom provednom u čekanju ili kašnjenju kao i smještaj u slučaju da morate prenoćiti. Takav smještaj, do 2 noći, ne smije biti veći od 80 eura po noćenju. Prijevoznici nisu dužni pokriti troškove smještaja ako je kašnjenje uzrokovano teškim vremenskim uvjetima ili prirodnim katastrofama.

Uvjete i prava u ostalim vrstama prijevoza kao i prava putnika sa smanjenom pokretljivošću možete provjeriti OVDJE.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook  

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene