Mate Rimac trenutno se nalazi u Dubaiju. Ekskluzivno nam je ispričao koju je kalvariju prošao pokušavajući svoj izum, električni superautomobil, plasirati na tržište Bliskog Istoka.
'Bili smo pozvani na dva sajma - jedan u Rijadu (Saudijska Arabija) i jedan u Dubaiju. Pošto u zimskim mjesecima nema zanimljivih evenata u Europi, odlučili smo sudjelovati na sajmovima i obići Abu Dhabi te Dohu (Katar) gdje smo već imali nekoliko potencijalnih kupaca i investitora. Unaprijed smo cijeli put isplanirali i dogovorili sastanke i probne vožnje sa kupcima i investitorima', počinje svoju priču Rimac.
>> Ovo je prvi automobil koji je proizveden u Hrvatskoj i izvezen u svijet!
'Sajam u Rijadu se održavao sredinom veljače. Mi smo se pripremili za put, angažirali profesionalne prijevoznike i špeditere, obavili svu papirologiju i poslali auto kontejnerom iz Rijeke sredinom siječnja na put. S obzirnom da imamo dosta iskustva s prijevozom i načinom rada u bliskoistočnim zemljama znamo da se sve može zakomplicirati pa smo angažirali jednu katarsko-hrvatsku firmu za organizaciju puta.
Auto je na vrijeme stigao u Jeddah, luku u Saudijskoj Arabiji, tako da je ostalo više od tjedan dana za rješavanje carine i privremenog uvoza. Inače je procedura za privremeni uvoz u Saudijsku Arabiju potpuno drugačija nego za većinu drugih zemalja - ne priznaju ATA Karnet za privremeni uvoz', pojašnjava Mate Rimac.
'Naš direktor prodaje Jens Pölling Vocke (inače bivši zaposlenik Tesle Motorsa, zadužen za prodaju u njemačkom govornom području) i direktorica odnosa sa javnošću nisu mogli doći. Monika zato što žene u Saudijsku Arabiju mogu ući samo u pratnji oca ili muža. Jensu je na dan leta odbijena viza. Tako da sam ja na kraju sam otputovao u Riyadh u najboljoj vjeri da je sve u redu', prepričava Rimac i daje naslutiti da neće stvari ići baš tako glatko. I ovdje kreće zaplet.
Promijenjen zakon dok je auto bio na carini i počeli problemi
'Uglavnom su neki zakon za privremeni uvoz promijenili baš u tih tjedan dana dok je naš auto stajao u carini i neki papiri kao ipak nisu bili u redu (što mi nismo mogli znati jer su svi papiri koji su kolali bili na arapskom) i auto nije stigao na sajam. Ja sam 12.02. sam k'o pas, bez nauta, usred Saudijske Arabije i blizu živčanog sloma dočekao svoj 25. rođendan', opisuje svoj očaj Rimac.
Krenuli na drugi sajam, kad ono...
'Unatoč svemu nismo odustali od ostatka puta te smo nastavili po planu - kamion je došao pokupiti kontejner u Jeddah kako bi auto odvezao u Dubai na sljedeći sajam. Ja sam otputovao za Abu Dhabi pripremajući sve oko sajma, probnih vožnji itd. No carina ne pušta kontejner niti za tranzit kroz državu. Nalažu da napusti državu na isti način na koji je ušao - brodom. Brže-bolje organiziramo brodski prijevoz do Dubaija kako bi auto stigao na vrijeme na sajam i u trenutku kad brodar želi utovariti auto carina odluči raditi detaljnu inspekciju i ne pušta kontejner na brod', opisuje Rimac.
Detaljna inspekcija traje i traje, auto ne daju
'OK, sad je bilo jasno da smo i drugi sajam propustili ali smo i dalje imali kupce koji žele probati auto i po treći put već ljutitim kupcima pomičemo termin probne vožnje. Tjedan dana poslije dolazi drugi brod po kontejner i carina opet ne dozvoljava tovarenje - detaljna inspekcija i dalje traje', prisjeća se Rimac.
Nije slučajnost?
'Neću niti pokušati opisati koliko smo već bili ludi i što smo sve pokrenuli bi pokušali da auto napokon izvučemo. Do tog trenutka smo smatrali da je ipak postojala šansa da je sve to slučajnost ali sam počeo sumnjati u to - prototip najsnažnijeg električnog automobila na svijetu stoji na carini u Saudijskoj Arabiji već 2 mjeseca bez razloga...', iskreno kaže Rimac.
Uključilo se Ministarstvo vanjskih poslova i Ambasada
'Tada se uključilo naše Ministarstvo vanjskih poslova i Ambasada u Katru (ovim putem im se želim zahvaliti!) te su preko diplomatskih kanala stupili u kontakt s carinom koja je potom osigurala da će auto napokon pustiti. Auto je 16.03. napustio Saudijsku Arabiju za Dubai', kaže Rimac.
Automobil vraćen prljav, ogreban...
'Danas smo ga ugledali - punog prašine, ogrebotina i ptičjeg izmeta, iako je bio u zatvorenoj prikolici i kontejneru (no očito nije cijelo vrijeme). Uz auto se nalazio i električni bicikl kojeg ćemo uskoro pustiti u prodaju te smo ga željeli prezentirati potencijalnim investitorima i kupcima', kaže Rimac.
Šteta ogromna!
'Rezultat svega ovog je ogromna šteta - dva propuštena sajma (potencijalno vrlo uspješna za nas), dva sigurna kupca izgubljena (odustali od kupnje zbog odgađanja testne vožnje), nepotrebni visoki troškovi, oštećen prototip auta i bicikla kao i živci svih uključenih. Da ne spominjem svoje vrijeme...
Propali potencijalno unosni poslovi, uvrijeđeni ugledni klijenti
Najveći problem je zapravo što smo imali dva vrlo kvalitetna kupca koja smo svim ovim nepovratno izgubili - nekom će možda zvučati smiješno da je netko odustao od kupnje zbog pomicanja termina testne vožnje ali je mindset vrlo imućnih ljudi na Bliskom istoku vrlo specifičan. Ovdje se smatra da je velika čast uopće upoznati te ljude. Oni su odgađali putovanja i sastanke samo da bi vidjeli auto i ostali vrlo razočarani i ljuti što se to na kraju nije dogodilo', kaže Rimac.
'Nikad više u Saudijsku Arabiju!'
Ali ipak ne odustajemo - ja i direktorica za odnose s javnošću smo upravo u Dubaiju te ćemo iskoristiti prisutnost ovdje koliko je god moguće, pa makar bez sajmova. Uglavnom sam sretan što smo dobili auto natrag. Nikad više u Saudijsku Arabiju', poručuje Rimac.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook