Trgovina (Ilustracija: Gulliver/Thinkstock)
Trgovina (Ilustracija: Gulliver/Thinkstock)

Biljana Borzan, hrvatska predstavnica u Odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta i Andrea Gross-Bošković, ravnateljica Hrvatske agencije za hranu (HAH), predstavile su rezultate ankete koja je dio istraživanja kvalitete naizgled istih proizvoda u Hrvatskoj i Njemačkoj


Anketom se omogućilo hrvatskim građanima da odrede proizvode koji će potom biti uspoređivani s istovjetnim proizvodima s njemačkog tržišta. "Čak 82,6 posto građana Hrvatske smatra da su proizvodi namijenjeni istočnom europskom tržištu lošije kvalitete od onih namijenjenim trgovinama u zapadnim članicama Europske unije", rekla je Biljana Borzan

Borzan je s agencijom GfK provela anketno istraživanje na reprezentativnom uzorku od 800 građana. Kroz anketni upitnik, koji je pripremio HAH, saznali su stavove građana o kvaliteti proizvoda na hrvatskom tržištu kao i proizvode čiju kvalitetu žele laboratorijski testirati.

"Hrvatska agencija za hranu je uključena kao stručna potpora projektu s ciljem osiguranja transparentnosti procesa, te odabira najkompetentnijih laboratorija za kontrolu pojedinih parametara", rekla je Andrea Gross-Bošković.

Istraživanje je pokazalo da 91 posto ispitanika preferira domaće proizvode, a kvaliteta i sigurnost proizvoda su im najvažniji kad odluče nešto kupiti. Više od 73 posto posto građana vjeruje kako razlika postoji ne samo u kvaliteti, već i u cijeni. 

Slična istraživanja provedena su dosad u Slovačkoj i Češkoj, no za razliku od njih u hrvatskom je dio uzorka rezerviran i za deterdžente jer su se na njih žalili potrošači. Pokazalo se da 64 posto građana smatra da su sredstva za pranje i čišćenje kvalitetnija na tržištu zapadne Europe.

Testirat će se 27 proizvoda, od kojih je veći dio određen anketom, a manji usporedbom proizvoda iz češke studije i proizvoda koji su se, prema ranijem HAH-ovom Nacionalnom istraživanju o prehrambenim navikama odrasle populacije (NIPNOP), pokazali kao najčešće konzumirani strani brandovi proizvoda u Hrvatskoj, kako bi se osigurao kontinuitet.

"Ovo istraživanje ne treba shvatiti kao istraživanje usmjereno protiv industrije. Istraživanje percepcije potrošača pokazalo je da je skeptičnost nedvojbeno prisutna u velikoj mjeri. Čak više od 70 posto ispitanih smatra kako smo u očima velikih korporacija zapadne Europe građani drugog reda, upravo zbog sumnje u dvostruku kvalitetu prehrambenih proizvoda, što je zabrinjavajući postotak. Zato naglašavam kako ne želimo donositi zaključke naprečac, već samo utvrditi pravo stanje stvari. Možda potrošači budu i ugodno iznenađeni", rekla je Gross-Bošković.

"Iduća faza je kupnja tih proizvoda u Hrvatskoj i Njemačkoj", najavila je Borzan, dodajući da će joj istraživanje značajno pomoći u radu u Europskom parlamentu jer je nedavno u Vijeću EU-a ova tema stavljena na dnevni red.

Popis proizvoda koji će se testirati pogledajte na ovom linku