Evolucija zvijezda

MALA ZVIJEZDA ZA VELIKA OKRIĆA Astronomi na putu otkrivanja najveće tajne svemira

Nedavno je u galaksiji daleko od naše otkrivena malena zvijezda...

Nedavno je u galaksiji daleko od naše otkrivena malena zvijezda, bijeli patuljak. Zvijezda koja se sastoji uglavnom od materije koja ne sadrži elektrone u sebi, njegov sjaj ponekad je veći i od 100 sunčevih, a nastane kada zvijezda s masom manjom od 8 sunčevih dovrši svoj evolucijski ciklus.

Pročitajte i ovo Zbog radova u Zvijezdi pucaju i nove zgrade - 4 Građani Zvijezde u očaju Najveći projekt u povijesti grada pretvara se u katastrofu: ''Urušavaju se stare i nove zgrade, vlada opća nesigurnost'' Radovi na aglomeraciji u karlovačkoj Zvijezdi - 2 Karlovčani u problemima Radovi na obnovi građanima su oštetili kuće i zamutili vodu za piće: ''Za oštećenja u Zvijezdi odgovarat će izvođač''

Astronomi vjeruju kako će 'bijeli patuljak', službenog naziva Dox, koji se nalazi u zviježđu Draco oko 1200 svjetlosnih godina udaljen od naše galaksije, a čija je atmosfera sastavljena od 99.9 posto kisika, otkriti tijek evolucije zvijezda.

'Bijeli patuljak'

Ovo je prva zvijezda koja umire u poznatom dijelu svemira, a koja nije obavijena debelim slojem vodika i helija koje zvijezde ispuste kada ostanu bez 'goriva' i kada počnu umirati.

Poznato je da zvijezde nestaju prema unutra, propadaju u same sebe, što dovodi do zagrijavanja koje pak pogoduje širenju velike količine plinova.

Nakon ključanja ostane tek vruća, gusta, jezgra zvijezde koju nazivamo 'bijeli patuljak'. Takve zvijezde obično imaju atmosferu u kojoj dominiraju vodik i helij, plinovi koji, zbog toga što su lakši od težih elemenata kao što su kisik i ugljik, plutaju na vrhu atmosfere zvijezde i stvaraju debeli sloj koji blokira naš pogled u njihovu unutrašnjost.

Astronomi iz Brazila i Njemačke otkrili su 'bijelog patuljka' koji ne sadrži ni vodik ni helij što će im omogućiti lakše proučavanje jezgre zvijezde koja neogrnuta plinovima, pruža jedinstven pogled na život zvjezdanog tijela u njegovim završnim fazama postojanja.

Nova otkrića

Upravo bi ovaj 'bijeli patuljak'mogao promijeniti dosadašnja saznanja o o evoluciji zvijezda i otkriti što se događa kada zvijezda umire.

'Našli smo samo jednu zvijezdu, zbog toga je ovo otkriće vrlo rijedak događaj. Ova će nam zvijezda pružiti mogućnost izvođenja opservacijskih testova radi otkrivanja evolucijskog puta bijelih patuljaka', rekao je profesor Kepler de Souza Filho Oliveira s Federalnog Sveučilišta u Rio Grande do Sul u Brazilu, koji je vodio istraživanje.

Istraživači nisu sigurni zbog čega se Dox svojom strukturom toliko razlikuje od ostalih mrtvih zvijezda, ali imaju par teorija. Jedna mogućnost je da je gravitacijska sila obližnje zvijezde na sebe preuzela Doxov helij i kisik.

Druga mogućnost je da je u zvijezdi, u posljednjim trenucima, izbila ogromna eksplozija, te je zbog njezine jačine, zajedno s plazmom u svemir izbacila lakše elemente kao što su kisik i vodik.

Zvijezda Dox je otkrivena kao dio projekta mapiranja svemira uz pomoć 2,5 metara širokokutnog optičkog teleskopa, a do sada je otkriveno preko 32000 bijelih patuljaka, prenosi The Independent.